Artikelen door Katrien Huysentruyt
Een blik op de expo: Diane von Fürstenberg. Woman Before Fashion
bezig met laden... - Cultuur
In het Mode & Kant Museum, in haar geboortestad Brussel, opende zopas de expo ‘Diane von Fürstenberg. Woman Before Fashion’. FashionUnited kreeg alvast een rondleiding in het kielzog van de designer. De eerste tentoonstelling van haar werk in Europa vindt plaats op een paar straten van de wijk waar de Belgisch-Amerikaans modeontwerpster als...
Gofluo trekt met bodyglowers naar V.S.: “We gaan ervoor omdat we potentieel zien”
bezig met laden... - Business
Gofluo maakt fluorescerende bodyglowers en andere items die je zichtbaar maken in het verkeer en er tegelijk goed uitzien. Founder Julie Vets praatte FashionUnited bij over de groei en toekomstplannen van het Antwerpse merk. Hoewel veiligheid cruciaal is, is het doorsnee fluohesje niet meteen synoniem voor een leuke urban outfit. Dat vond ook...
Wat is Belgische mode? Brandon Wen, Jasmijn Verlinden en Viviane van Werelyckhuysen delen hun visie
bezig met laden... - Mode
Tot 16 oktober is het de Week van de Belgische mode. FashionUnited vroeg daarom aan enkele modeprofessionals wat zij verstaan onder het begrip. Brandon Wen, Jasmijn Verlinden en Viviane van Werelyckhuysen delen graag hoe zij ernaar kijken. “Belgische designers zijn degenen die evenwicht kunnen brengen tussen heritage en een open geest voor...
Van patroonmaken tot psychologie: MoMu Antwerpen heropent met twee expo’s
bezig met laden... - Cultuur
Het fris gerenoveerde Antwerpse Modemuseum opende in 2021 enthousiast de deuren, om ze even later weer te sluiten na problemen met de klimaatregeling. Dit weekend openen ze opnieuw en voorgoed, met twee grote expo’s. FashionUnited ging alvast kijken. Sinds de heropening, een jaar geleden, zet MoMu meer in op samenwerkingen. Ook de twee nieuwe...
Disruptie als creatieve motor: Dit zijn de trends voor FW23 volgens Hilde Francq
bezig met laden... - Mode
Wat is de invloed van de aanhoudende slechtnieuwsstroom op de kleur- en lifestyletrends van winter 2022-23? FashionUnited noteerde de voorspellingen van trendwatcher Hilde Francq tijdens het halfjaarlijkse Color Trend Webinar. De laatste keer dat het seminar live kon doorgaan was in 2019 en de organisatie pakt meteen uit met het recent...
My name is jeans: nieuw Belgisch denimmerk kiest resoluut voor fysieke retail
bezig met laden... - Mode
Antwerpen - Het nieuwe Belgische My name is jeans verkoopt zijn modellen exclusief via fysieke retailers en bant koopjes en e-commerce. “We willen het samen met de winkels doen”, verduidelijkt CEO Roger Schutters de filosofie achter dat businessmodel in een gesprek met FashionUnited. Wat is het verhaal achter de oprichting van My name is jeans?...
Julie Lietaer - #hackyourjeans en Ariadne Innovation: “Circulaire economie is niet meer alleen voor de pioniers weggelegd, het wordt echt concreet”
bezig met laden... - Business
Met de startup Ariadne Innovation wil textielondernemer Julie Lietaer de samenwerking binnen het ecosysteem van duurzaam textiel en mode aanmoedigen. Het platform volgt op de lancering van #hackyourjeans, dat bedrijven connecteert rond een garen van recycled jeansvezels. Aan FashionUnited legt ze uit hoe dat werkt. Samen met Florence Lootens...
Expansie voor Mr Marvis: eerste winkel over de grens geopend in Antwerpen
bezig met laden... - Retail
Antwerpen - Na de flagship in Amsterdam ging op 7 april een tweede winkel van Mr Marvis open in de Antwerpse Schuttershofstraat. FashionUnited polste tijdens een bezoek naar de verdere plannen bij co-founder en CEO David Sipkens. Mr Marvis bestaat intussen vijf jaar. In 2020 ging de eerste flagship in Amsterdam open en in 2021 volgde een pop-up...
Start-up Quifactum: QR-code als antwoord op #whomademyclothes
bezig met laden... - Business
Antwerpen - In september 2020 werd de Belgische start-up Quifactum gelanceerd. Via hun QR-codes kan de klant van elk stuk de ontstaansgeschiedenis tracken. FashionUnited vroeg CEO Mathias Slabbinck om meer uitleg en polste bij dameslabel Wright. naar hun ervaringen. Je vindt de QR-codes van Quifactum intussen al op producten van binnen- en...
Komono en Binôche: Belgische brillen in een wereldmarkt
bezig met laden... - Mode
Antwerpen - Voor een klein land is België goed voorzien van onafhankelijke (zonne)brilmakers die populair zijn tot in Japan. FashionUnited vroeg Gino Gommers van Binôche en Ruben van de Sande van Komono naar hun visie op de sector, duurzaamheid en de kracht van collabs. Brillenmerk Binôche bestaat al meer dan 25 jaar maar CEO Gino Gommers en...