Best gelezen artikelen van het jaar 2014
bezig met laden...
Het afgelopen jaar stond de modebranche in teken van nieuwe winkels en nieuwe gezichten, maar ook in teken van het accepteren van verliezen. Forever 21 en & Other Stories openden onder veel belangstelling winkels in Amsterdam en Primark maakte bekend een tweede vestiging in Rotterdam te openen. Ook werd het –inmiddels populaire- lingeriemerk Love Stories gelanceerd. Maar er was ook slecht nieuws: Mexx maakte bekend haar webshop te sluiten. Een overzicht van de top 10 meest gelezen artikelen van 2014.
1.
Forever 21 viert opening met modebloggers in Amsterdam
De reportage over de opening van de eerste Forever 21-winkel was het best
gelezen stuk dit jaar op Fashionunited.nl. De langverwachte opening van de
nieuwe winkel in Rokin Plaza in Amsterdam werd bijgewoond door een honderdtal
bloggers, journalisten en stylisten. Ze werden opgewacht door modellen en
ambassadrices van het merk: bloggers Yara Michels, Anna Nooshin en Rebecca
Laurey. De Amsterdamse vestiging is sober ingericht: fel licht, witte muren
en vloeren en minimalistische stalen kledingrekken, waardoor alle aandacht
uit kan gaan naar de kleding. Naast bloggers zette het modebedrijf een
postercampagne met als slogan ‘The wait is over’ in op trein- en
metrostations in heel Nederland.
2. Primark
opent tweede winkel in Rotterdam
Het nieuws dat Primark een tweede winkel in Rotterdam zou openen hield onze
lezers ook bezig. Vastgoedbelegger NSI heeft een huurcontract afgesloten
met Primark. De tweede winkel van de budgetketen zal
zich vestigen in het winkelcentrum Zuidplein, in het gebouw waar voorheen
Saturn gevestigd was. Primark heeft momenteel ook een winkel aan het
Poolsterplein in Rotterdam.
3. Top
5 grootste Fashion Week-trends 2014-2015
Wat zet de consument komend najaar op de verlanglijst? Fashionunited zette de
5 grootste modetrends tijdens New York Fashion Week op een rij. Céline en
Stella McCartney zwoeren bij de oversized winterjassen, terwijl andere
modehuizen massaal voor broeken met wijde pijpen kozen. Tevens maakte de
coltrui in vele variaties zijn comeback bij onder andere Proenza Schouler
en The Row, tevens werd het vrouwenpak weer omarmd door onder andere 3.1
Phillip Lim en Alexander Wang. Ook de klokrok komt weer terug in het
modebeeld.
4. Diane
von Furstenberg moet Google Glass modieus maken
Google ging dit jaar een samenwerking aan met Diane von Furstenberg om de
Google Glass een modieuze make-over te geven. Hoewel de bril in de
technologische wereld toegejuicht werd, ontving de bril in de
mode-industrie veel kritiek vanwege zijn gebrek aan stijl. Door de
samenwerking met Von Furstenberg hoopt Google zijn futuristische brillen
aantrekkelijk te maken. De ontwerpster heeft twee zonnebrillenmodellen
ontworpen in acht verschillende kleuren en een optische bril in vijf
kleuren. De collectie ‘DVF |Made for Glass’ was exclusief verkrijgbaar bij
Net-a-Porter en Google in de Verenigde Staten.
5. Colourblocking
en minimalisme zijn terug
Welke trends gaan we in 2015 tegenkomen? Volgens trendgoeroe Christine
Boland gaat de kleur geel het straatbeeld in de zomer van 2015 bepalen. Ook
voorspelt ze dat het minimalisme in de mode blijft en dat techniek van
textiel nog veel verder ontwikkelend zal zijn. Als het aan trendvoorspeller
Tony Bannister ligt komt colourblocking weer terug. Accessoires zullen zich
kenmerken door kleurrijke prints; tropische planten, African
tribals en blauwe prints gebaseerd op aardewerk. Lidewij Edelkoort voorspelde overigens dat in 2016 een einde gaat komen aan de lange periode van verhullen, beschermen en een vrij preuts modebeeld.
6. Kleurentrends
lente/zomer 2015
Trendstop.com’s specialisten geven een selectie van verschillende nieuwe
kleuren uit het S/S15 Kleuren Rapport. Allereerst Botanica Blossum: koele,
ultra-bleke tinten van onder andere pastel roze, dat ervoor zorgt dat er
een vrouwelijke touch ontstaat. Deze trend heeft simpele en strakke lijnen,
en accessoires en schoenen worden gemaakt van soepel leer. De Luminous
Print-trend kenmerkt zich door het frisse mintgroen. Geweven stoffen zorgen
voor rustieke tactiliteit, terwijl jurken met uitgesneden versieringen een
minimalistische uitstraling hebben door de contrasterende witte rand.
7. Forever
21 Amsterdam opent in mei
De aankondiging van de komst van Forever 21 naar Amsterdam was groot
nieuws. De komst was twee jaar geleden al
aangekondigd, maar de Amerikaanse modeketen maakte in februari aan FashionUnited de
openingsdatum bekend: in mei 2014 zou Forever 21 het eerste Nederlandse
filiaal aan het Rokin in Amsterdam openen. Uiteindelijk was de winkel eerder gereed en opende het filiaal medio april dit jaar.
8. Mexx
sluit webshop: ‘Het strookte niet met onze visie’
Het was een opvallende zet in modeland: Mexx liet in februari weten haar
webshop te sluiten. Volgens Julia Hansen, chief creative officer bij Mexx,
‘strookte de webshop niet met de visie van het merk’. Ook liet ze weten
niet ‘extreem trots’ te zijn op de huidige webshop en de webshop die pas
een jaar geleden gelanceerd werd een grote teleurstelling is gebleven. Mexx liet weten met
een nieuwe ‘amazing’ online webshop bezig te zijn. Die is er nooit gekomen: begin december werd de van oorsprong Nederlandse modeketen failliet verklaard. Curator Frits Kemp is met twee partijen in gesprek voor een doorstart.
9. &
Other Stories opent in Amsterdam
Het luxe zusje van H&M, & Other Stories opende in het najaar van 2014 een
winkel in Amsterdam, zo maakt het modemerk begin dit jaar bekend. Na lang zoeken was
eindelijk een geschikte winkellocatie gevonden: een pand aan de Heiligeweg,
waar eerst nog een Intertoys-filiaal was gevestigd. Samuel Fernström,
head bij & Other Stories verklaarde dat het ‘een droom was om naar
Nederland te komen’. De winkel heeft een oppervlakte van 650 vierkante
meter, verdeeld over twee verdiepingen. Zowel de mode- als beautycollectie
zijn verkrijgbaar in de nieuwe vestiging.
10. De internationale ambities van lingerielabel Love Stories
Een van de nieuwe en opvallende merken die dit jaar gelanceerd werden was
het lingerielabel Love Stories. Volgens oprichter Marloes Hoedeman is het
lingeriemerk met eclectisch stijlen en onverwachte materialen en details.
De voormalig styliste van Scotch & Soda en diverse modetijdschriften miste
een middensegment, tussen H&M, Hunkemöller en duurdere labels in, en
besloot daarop om haar eigen lingerielabel op te zetten. Love Stories werd
meteen internationaal in de markt gezet. Tevens werd het label voor het
eerst getoond tijdens verschillende modevakbeurzen in Berlijn,
Parijs en Kopenhagen. In september dit jaar opende Love Stories de eerste eigen winkel, in Amsterdam.
Foto 1: withoutelephants.com
Foto 2: afterdrk.com
Foto 3: lovestoriesintimates.com