Lidewij Edelkoort over zomer 2016: witte overhemden en lege winkels
bezig met laden...
Het woord selfie is vorig jaar opgenomen in het woordenboek der Nederlandse taal. Trendforcaster Lidewij Edelkoort noemt dat illustratief voor deze tijd. In de trendpresentatie 'Vanities' voor zomer 2016 die zij eind november gaf in Amsterdam, is de consument van de toekomst het uitgangspunt. De klant is koning. Met alle middelen die hij tot zijn beschikking heeft, kan hij merken maken of breken.
"Vanities (ijdelheid) is het totale geloof in eigen belangrijkheid en persoonlijke aantrekkingskracht," zegt Edelkoort. "We leven in een tijd van totale zichtbaarheid, een tijd waarin de macht van het oog al onze handelingen beïnvloedt. Alle routes zijn in beeld gebracht, eten wordt gefotografeerd, hotelkamers vastgelegd, uitzichten gedeeld en evenementen gefilmd. Nieuws wordt middels plaatjes doorgegeven en er komen nauwelijks nog woorden aan te pas. Daarbij wordt de emotie van de ervaring even on hold gezet."
'Vanities' en de belangrijkste thema's voor zomer 2016 zijn in feite een voortzetting van de trendpresentatie 'Gathering' van vorig jaar. Het beeld dat voor zomer 2015 werd geschetst is volgens de bekende Nederlandse trendwatcher breed opgepakt door de branche. "Rijk stofgebruik met veel plooien en draperieën, quilting en laagjes, dat alles was in september duidelijk terug te zien op de catwalks." Edelkoort acht de kans daarom groot dat dat beeld in de seizoenen daarop beklijft.
De trendforecaster had deze keer geen uitgesproken statements voor haar toehoorders in petto zoals in voorgaande seizoenen toen ze bijvoorbeeld het belang van de kleur geel of van plooirokken benadrukte. Wel noemde ze het klassieke (witte) overhemd, dat volgens Edelkoort zowel voor mannen als voor vrouwen aan een come back begonnen is. Gevraagd naar retailtrends sprak de trendwatcher de hoop en verwachting uit dat winkels leger worden. "De hoeveelheid spullen in winkels is overweldigend en omdat niemand meer iets nodig heeft, gaat die overdaad tegenstaan." Moderetailers doen er volgens haar goed aan minder items met meer aandacht op de winkelvloer te presenteren.
Voor zomer 2016 heeft Lidewij Edelkoort achttien thema's geformuleerd. 'Vanities' en de focus op 'ik' zijn vertaald naar regaal of majesteitelijk aandoende modethema's waarin de mens en zijn fysiek een centrale rol krijgt toebedeeld. De sterke focus op gezondheid, uiterlijk en welbevinden en de daaruit voortvoeiende opkomst van sportmode, zal volgens Edelkoort doorontwikkelen in een meer openlijk erotish beeld. Een beeld waarin meer ruimte is voor bloot, naaktheid en het menselijk lijf. Daarmee komt een einde aan een lange periode van verhullen, beschermen en een vrij preuts modebeeld.
Een selectie uit de thema's voor zomer 2016 in het kort:
Ascetic - Een avant gardistisch anti-fashion thema.
Of zoals modejournalist Suzy Menkes het verwoordde: "Het gaat om
kleren die net zo hard werken als wij doen."
Het eerder genoemde overhemd komt hier aan bod en de Franse modeketen
The Kooples is een goed voorbeeld van deze trend waarbij mannen en
vrouwen dezelfde soort kleding dragen. Denk verder aan platte
(veter)schoenen en broeken met een hogere taille. Edelkoort: "Er is
een hele generatie die nog nooit een broek rond het middel gedragen
heeft."
Muse - Een belangrijk thema volgens Edelkoort en een voortzetting van het beeld dat voor zomer 2015 al werd gepresenteerd. Het gaat om vouwen, plooien, draperieën, beweging en grote hoeveelheden stof. Asymmetrie, marmer-effecten en een kunstzinnig of artistiek modebeeld.
Sylph - Hier gaat het om de kleur blauw, blauw en nog eens blauw. Mat of glanzend; geprint, geweven of geborduurd. Als het maar blauw is.
Ceres en Elf gaan beide over natuur,
bloemen en planten. Bij Ceres meer ingegeven door vruchtbaarheid en de
wens tot voortplanting, wat zich uit in een silhouet met (wederom) een
hoge taille, fris katoen, borduursels en gevlochten haar.
Elf gaat over een droomwereld vol fantasie, waterverfkleuren, voiles
en patchwork.
Courtesan - Een kleurrijk, decoratief en - in de woorden van Edelkoort easy to sell - thema. Qua kleur en vorm geïnspireerd op de Japanse kimono. Het is een sprekend beeld en een losvallend silhouet, met geknoopte tops, ruime pyjamabroeken en tie-dye effecten.
De volgende trendpresentatie van Lidewij Edelkoort voor herfst/winter 2016/2017 is op 26 mei 2015 in Amsterdam.