Bezoekers Paris Fashion Week maken zich zorgen
bezig met laden...
De beveiliging van de Paris Fashion Week wordt aangescherpt. Vooral klanten uit het Midden-Oosten die flink wat geld willen uitgeven aan haute couture, en celebrities die zijn uitgenodigd voor de shows, maakten zich zorgen over de veiligheid. Dat meldt het Franse persbureau AFP.
De organisatie van de shows in Parijs, de Fédération Française de la Couture, wil niet reageren op vragen over de veiligheid. Aan de deelnemende modemerken gaf de organisatie echter wel een verklaring. Daarin staat dat 'eenvoudige logistieke maatregelen' worden getroffen 'om mensen die deelnemen aan shows of de shows bezoeken gerust te stellen'. Het gaat onder andere om verhoogde controles van uitnodigingen en het inspecteren van tassen. Verder zijn duizenden politieagenten en soldaten ingezet om de stad te bewaken.
Karl Lagerfeld uit tegenover WWD.com zijn zorgen. Hij denkt dat de Franse autoriteiten er mee zullen moeten leren omgaan dat mensen Parijs nu als een gevaarlijke stad zien. "Ik denk dat het heel slecht is voor het imago van Parijs," zegt de hoofdontwerper van Chanel.
Meer beveiliging bij Paris Fashion Week
De Parijse modeweek wordt gezien als een hoogtepunt van de Europese catwalkagenda, daarna volgen Londen en Milaan. Het evenement trekt meestal high profile showbusiness namen. Zo verscheen vorig jaar actrice Liv Tyler bij de Paris Fashion Week. En ook realityster Kim Kardashian en haar man, artiest Kanye West, kregen veel aandacht.
De shows beginnen aanstaande woensdag met vijf dagen mannenmode. Onder andere Valentino, Louis Vuitton, Kenzo en Hermès zullen laten zien hoe zij willen dat mannen er komende winter bij lopen. Daarna, vanaf 26 januari, volgen nog vier dagen met haute couture. Modehuizen als Chanel, Jean Paul Gaultier en Christian Dior zullen showen.
De invloed van de aanslag op Charlie Hebdo op retailers
Na de aanslag op de redactie van het Franse satirische blad Charlie Hebdo - waarbij twaalf mensen om het leven kwamen - werd de beveiliging bij warenhuizen, gebedshuizen, het openbaar vervoer en kantoren van kranten en tijdschriften al versterkt.
Jean-Marc Génis, voorzitter van de Federatie van Kleding Retailers, zeg dat de aanval sommige shoppers waarschijnlijk afschrikt om de deur uit te gaan. "Het is een reactie van angst. Mensen denken nu twee keer na voordat ze op pad gaan," zegt Génis. "Het is duidelijk dat het impact heeft. Door soortgelijke situaties uit het verleden weten we dat het beschadigde vertrouwen niet binnen een dag herstelt. Dat is precies het beoogde effect van zo'n aanval."