Bijna 30 bedrijven tekenen textielconvenant
bezig met laden...
Het convenant Textiel en Duurzaamheid heeft veel animo. Inmiddels hebben al bijna 30 bedrijven besloten om het convenant te ondertekenen, dat de kleding- en textielketen moet verduurzamen. Dat melden brancheorganisaties VGT, INretail en Modint.
De modebedrijven die op 4 juli een handtekening gaan zetten zijn onder meer Wehkamp, Zeeman, Hema, Coolcat, MS Mode, America Today, Miss Etam, Steps, WE Fashion, O’Neill, De Bijenkorf, Sting , Costes, G-Star, Claudia Sträter, Expresso, Vanilia, Summum Women, Manderley, Okimono, Essenza, Lampe Technical Textiles, Schijvens Corporate Fashion, Jolo, BizNiz Confectie, Havep, Groenendijk.
“Een marktinventarisatie maakt duidelijk dat tientallen andere ketens, merken en producenten van bedrijfskleding en confectietextiel ook overwegen aan te haken. De sector heeft er vertrouwen in dat het beoogde aantal van 35 bedrijven wordt gehaald. Dan kan het convenant formeel in werking treden,” zeggen de brancheorganisaties.
Op 8 juni organiseerde de kleding- en textielbranche een ontmoeting met minister Ploumen (Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking) voor bedrijven die hebben aangegeven te gaan tekenen of dit willen gaan doen. Tijdens deze bijeenkomst werd het convenant uitgebreid toegelicht en werden vragen van de sector beantwoord. Minister Ploumen: 'De Nederlandse IMVO-convenantenaanpak is uniek in de wereld. We weten waar we naar toe willen: betere arbeidsomstandigheden voor miljoenen textielwerkers en transparante informatie voor de consument. Ik ben blij dat al zoveel bedrijven die weg willen bewandelen en ik reken erop dat de rest snel volgt, zodat we daadwerkelijk aan de slag kunnen.'
Het convenant is opgesteld door brancheorganisaties, vakbonden, maatschappelijke organisaties en de Rijksoverheid. Het doel is om de arbeids-, milieu- en dierenwelzijn omstandigheden te verbeteren in landen waar Nederlandse bedrijven kleding en textiel laten maken. Volgens de afspraken tussen de convenantspartijen moeten de deelnemers over 5 jaar 80 procent van de omzet op de Nederlandse markt vertegenwoordigen.