• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Black Rabbit: het mannenlabel wars van het modesysteem

Black Rabbit: het mannenlabel wars van het modesysteem

Door Yasmine Esser

bezig met laden...

Scroll down to read more

Mode

Na jaren voor Diesel en G-star te hebben gewerkt, was ontwerper Leo Brancovich de modeseizoenen beu. En van uitverkoop moet hij al helemaal niets weten. Eind november lanceerde hij daarom zijn tijdloze mannenmodemerk Black Rabbit. Nu is daar een showroom annex winkel in Amsterdam bijgekomen. "We hebben een konijnenhol."

Op het intieme openingsfeest van Black Rabbit's pand aan de Wittenburgergracht in Amsterdam, kunnen bezoekers wortels eten bij hun wijn of bier. Maar verder verwijst niets naar konijnen. Brancovich: "Mijn schoonmoeder heeft de naam bedacht."

Brancovich glundert. Trots? "Ja dat ben ik ook. Als je een bedrijf begint zie je eerst alles alleen op papier, maar het is heel anders om nu hier te staan," zegt hij. "Gisteravond hebben we nog snel de lampen opgehangen."

Black Rabbit opent showroom en winkel op afspraak

De Britse ontwerper woonde vijftien jaar in Italië, toen hij bij Diesel werkte, maar vertoeft inmiddels zo'n zes, zeven jaar in Amsterdam. "Ik werkte voor G-star. En dit," hij spreidt zijn armen, "is mijn midelifecrisis." Hij lacht. "Ik heb nooit een eigen merk gewild. Ik houd gewoon van dingen maken. En dat mag ook best voor iemand anders, maar op een gegeven moment kom je op een punt dat je dingen op je eigen manier wil doen."

In november lanceerde Brancovich daarom Black Rabbit. Het label bestaat uit re-issues van vintage kledingstukken uit Oost-Europa. Brancovich verzamelde samen met iemand uit Japan een collectie die hij gebruikt als inspiratiebron.

Aan modeseizoenen doet hij niet. "Black Rabbit is tijdloos. Ik snap niet waarom iets het ene moment in het jaar heel veel waard is en een ander moment veel minder. Ik zou deze jas de komende vijf jaar kunnen verkopen. Ik snap ook niet waarom je een goed idee zo makkelijk weer zou weggooien," zegt hij. "Mijn favoriete ontwerper is Issey Miyake. Hij ontwerpt wel met de seizoenen, maar zijn creaties verhouden zich niet tot de rest van de markt. Het is als een project, een experiment, dat zijn eigen gang is gegaan."

Hoe beslis je wanneer je nieuwe items lanceert, als je niet nadenkt over seizoenen? "Als ze klaar zijn. Als je wel met seizoenen werkt, ben je soms geneigd om dingen af te raffelen." Blijf je het niet eindeloos voor je uit schuiven dan? "Dat is wel een risico, ja."

'Pitti Uomo gaat alles veranderen voor Black Rabbit'

Het is niet zo dat kledingstukken er altijd hetzelfde blijven uitzien, tijdens de jaren dat het verkocht wordt. "Kijk, hier hebben we het kruis verlaagd en een kontzak toegevoegd," zegt Brancovich. Dus de collectie verandert wel? "Nou ik zie het meer als evolueren."

De kleuren zijn donker, veel bruin en zwart. Volgens Brancovich puur vanwege praktische redenen. "We maken bijvoorbeeld een shirt en een jas van dezelfde stof. Maar binnenkort hebben we ook items in helder blauw. Als de orders groeien, kunnen we meer kleuren toevoegen. In de modebranche heb je vaak gesprekken over kleur met mensen die compleet in het zwart gestoken zijn. Retailers zijn wel fan van kleur. In een winkel pakken mensen sneller iets met een kleur die er uit springt."

Voor wie is Black Rabbit? "De mannenmode is op dit moment vrij skinny, dus iedereen die op zoek is naar een minder strak silhouet zou mijn klant kunnen zijn."

Momenteel werken drie mensen voor Black Rabbit. Brancovich zelf ontwerpt. Zijn vrouw is verantwoordelijk voor product development en dan komt er nog één iemand bij voor sales en marketing.

De collectie wordt online verkocht, via drie webshops. "We wilden online beginnen, ook om praktische redenen, omdat we niet werken volgens het conventionele modesysteem. We produceren dingen wanneer we ze produceren. Dus online winkels passen misschien beter bij ons." Toch gaat het label deze zomer naar modebeurs Pitti, in Florence. "Dat gaat alles veranderen, dan wordt het serieus," lacht hij.

black rabbit
leo brancovich
modesysteem