By Loulou: Hoe een klein tasje groot werd

Zelf sjouwde Floor van de Water altijd veel te veel spullen mee in haar tas. Toen ze weer eens een pijnlijke schouder had, vroeg ze zich af: wat heb ik nou echt nodig? Haar portemonnee en telefoon bleken de twee belangrijkste dingen. Daarom creëerde ze de Smart Little Bag, ook wel SLB genoemd: een portemonnee met een vakje voor je telefoon en, als extra'tje, een spiegel. "Ik wist meteen het een goed idee was."

Ze wilde voor zichzelf beginnen, in 2010, en dacht eerst aan een eenmans reclamebureau. Maar eigenlijk wilde ze het liefst mooie dingen maken, dus nee, dat reclamebureau daar zou ze geen voldoening uit halen. Hoewel het idee voor de SLB toevallig werd geboren, voelde Van de Water wel meteen dat ze iets groots te pakken had. Daarom liet ze de portemonnee annex clutch direct als model registreren. Achteraf bleek dat een slimme zet. In verschillende rechtszaken moest ze aantonen dat haar ontwerp origineel was. "Dat waren wel pittige tijden," zegt de onderneemster.

By Loulou: Hoe een klein tasje groot werd

Vanwege haar ambities besloot ze haar merk niet naar zichzelf te noemen, want Floor van de Water, dat klinkt niet echt internationaal. "'By' is natuurlijk Engels en 'Loulou' flirt met Parijs uit de jaren dertig tot vijftig. Ook de tijd dat Chanel groot werd en dat het gebruikelijker begon te worden dat vrouwen een eigen bedrijf hadden."

Het succes kwam snel. Eind 2010 moesten de eerste SLB's de winkels in, maar het hele proces liep vertraging op, waardoor de tassen pas op 23 december werden uitgeleverd aan de vijftig verkooppunten. "Veel te laat natuurlijk voor het gift moment," zegt de onderneemster. Maar, binnen no time waren de tassen uitverkocht. Een jaar later had By Loulou tweehonderd verkooppunten. En nu, 4,5 jaar na de oprichting, staat de teller op zeshonderd winkels die het merk verkopen, in elf landen waaronder België, Zweden, Duitsland.

En het merk is inmiddels heel wat meer dan de SLB alleen. Sterker nog, het bedrijf lanceert vier collecties tassen per jaar. "Ik ben nu de zomercollectie voor volgend jaar aan het afronden en heb al nieuwe ideeën voor de herfst- en wintercollectie voor 2016. Nieuw is een luiertas. Die gebruik ik zelf ook vaak, want ik heb net een tweede kleintje. We werken ook aan een exclusievere lijn, met andere leersoorten.”

"Onze producten zijn handig, betaalbaar en eerlijk," verklaart Van de Water het succes. "In het AD stond een keer een foto van Maximá met een Smart Little Bag. Super tof. Een wens is dat mensen die alles kunnen kopen óók voor By Loulou kiezen. Dat betekent dat de kwaliteit echt goed is. We zijn ook betaalbaar. Je buurvrouw kan een tas aanschaffen zonder dat het een rib uit haar lijf kost."

By Loulou: Hoe een klein tasje groot werd

By Loulou: in 4,5 jaar 600 verkooppunten in binnen en buitenland

Oké, in het begin ging het misschien niet altijd van een leien dakje. Van de Water had vaak mensen in haar omgeving die zeiden: 'Zou je dat nou wel doen?' En op netwerkborrels werd ze, na haar mini pitch gelijk als 'niet interessant' bestempeld. "Ja op business borrels kijken mensen je toch raar aan als je zegt dat je een tassenmerk hebt. Terwijl ik inmiddels een kantoor heb van 300 vierkante meter, waar negen mensen werkzaam zijn, ik heb twee ateliers in India en zeshonderd verkooppunten in binnen en buitenland. Ik ben maar gewoon gestopt naar dit soort borrels te gaan."

Denkt ze nooit eens aan eigen winkels? "O jawel, met die gedachte speel ik wel in mijn hoofd. Maar we moeten ook niet te hard groeien en ik wil zeker niet dat de kwaliteit van de tassen minder wordt. We hebben ook bewust geen eigen webshop. Ik ben retailers die By Loulou verkopen heel dankbaar en de doorverkoop is goed. Ik wil altijd uitbreiden, maar nooit ten koste van wat er nu staat."

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN