C&A: “Dit cradle to cradle T-shirt wordt in 11 weken weer compost”
bezig met laden...
Op het oog zijn het misschien gewone T-shirts; een wijde hals, losvallend, ronde zoom en verkrijgbaar in acht verschillende kleuren. Toch is er iets bijzonders met deze shirts van C&A aan de hand; het is de eerste cradle to cradle collectie van C&A. “Dit is het duurzaamste T-shirt ter wereld,” klinkt het tijdens de persconferentie in Antwerpen, waar de lijn werd onthuld.
De T-shirtlijn is naar eigen zeggen de eerste cradle to cradle (C2C) collectie in de wereld. Het C2C-certificaat is een onafhankelijke beoordeling op het gebied van duurzaamheid. Zo wordt er gekeken naar de de veiligheid van materialen en producten voor de mens en omgeving, het ontwerp voor toekomstig circulair gebruik en duurzame productie. Deze C&A-collectie krijgt voor het eerst de beoordeling ‘Gold’. Andere beoordelingsniveaus zijn Basic, Bronze, Silver en Platinum.
“We zijn heel trots om onze eerste cradle to cradle gecertificeerde T-shirts op Gold niveau te lanceren. Deze shirts zijn ontworpen met hun volgende leven in gedachten,” zegt You Nguyen, Director of Brands Womenswear Collections bij C&A. “We geloven in mode met een positieve impact en zijn verheugd om onze klanten te voorzien van stijlvolle producten en duurzame mode aan te bieden tegen een grote waarde.”
De T-shirts zijn gemaakt van 100 procent organic cotton, met ‘veilige materialen en chemicaliën’ en zijn geproduceerd op ‘sociale en omgevingsverantwoordelijke manier’. Dat betekent dat ze zijn ontworpen om opnieuw gebruikt of gerecycled te worden (circulair). Ook is er gebruik gemaakt van duurzame energie en reused water bij het productieproces. Vanaf juni 2017 zijn de T-shirts verkrijgbaar zijn in C&A-winkels in 19 Europese landen, en zal vanaf september ook in de winkels in Brazilië en Mexico liggen.
C&A: “Niet iets ‘minder slecht’ doen, je moet iets echt goed doen”
“Deze shirts zijn van biokatoen, en anders dan andere shirts. De stiksels zijn niet van nylon of polyester, maar ook van heel sterk biokatoen. Daarnaast zijn er nieuwe non-toxic chemicaliën gebruikt,” legt Don Brenninkmeijer, Chief Brand, Customer & Sustainability Officer van C&A, uit tijdens de persconferentie. “Als je dit shirt op de composthoop gooit, is het in 11 weken vercomposteerd.”
Het idee voor deze collectie ontstond twee jaar geleden tijdens een familieontmoeting. Brenninkmeijer: “Ieder jaar hebben we een familie conference voor onze aandeelhouders en volwassen familieleden. Dan nodigen we externe sprekers uit. Een van deze sprekers was William McDonough (bekende cradle to cradle expert,red.), die sprak over zijn visie op de wereld, circulaire economie en duurzaamheid.” Samen met McDonough heeft C&A de cradle to cradle collectie gerealiseerd.
De bewustwording over duurzaamheid en de verantwoordelijkheid vanuit een grote retailer als C&A speelde al langer, vertelt Brenninkmeijer. “Rana Plaza was zeker een keerpunt. Voor mijn neef, die toen CEO was, was dat een eyeopener. Op dat moment werd duidelijk dat we iets moesten gaan doen aan de situatie, het kon niet langer zo. Toen werd duurzaamheid een van de prioriteiten van het bedrijf. Inmiddels zit C&A in verschillende besturen die zich hiermee bezighouden.” De implementatie van het circulaire productieproces en cradle to cradle creditering kwam overigens pas later. “We moeten meer doen om duurzaamheid te bewerkstelligen, maar dit is een van de onderdelen omdat te realiseren.”
Jeffrey Hogue, Global Sustainability Officer van C&A, zegt: “Als industrie hebben we de mogelijkheid om het ‘take, make, waste’ model te veranderen in een circulair model. In de praktijk betekent dat we bij het ontwerpen, ontwikkelen en het produceren van producten aan het volgende gebruik denken; het maximaliseren van de maximale waarde van kleding tijdens gebruik, dan het herstellen en regenereren van producten en materialen op het einde van het gebruik om hen een andere nuttige leven te geven.” Zowel Brenninkmeijer als McDonough stellen tijdens de persbijeenkomst: “Het gaat er niet om dat je iets ‘minder slecht’ doet, je moet iets echt goed doen.”
C&A wil in 2020 duurzaamste retailer ter wereld zijn
C&A heeft al eerder gesteld in 2020 de meest duurzame retailer in de wereld te willen zijn. “Maar dat mag je nooit als einddoel stellen hoor, het duurzame proces stopt nooit,” waarschuwt Brenninkmeijer. “We kijken nu al naar hoe je processen 100 procent circulair kunt maken. In 2020 willen we in ieder geval dat 100 procent van de katoenproducten gemaakt zijn van duurzaam katoen; organisch of BCI katoen.” C&A stelt jaarlijkse doelen om de grote doelstellingen over 3 jaar te kunnen halen. “De circulariteit heeft de doelstellingen wel een extra twist gegeven, waardoor we ons afvroegen: ‘’stretchen’ we wel ver genoeg?’”
“Voor cradle to cradle hebben we geen doelstellingen tot 2020; we kijken naar hoe we de industrie stap voor stap kunnen veranderen, van categorie tot categorie. Kan je een oplossing bedenken voor denim? En voor polyester? Dat bestaat nog niet op deze schaal.” Hij vervolgt: “De grootste uitdaging wordt om nieuwe oplossingen te vinden en nieuwe partners aan te trekken. We moeten de perceptie van klanten veranderen. Het is een stap per keer, en nu zijn het 400.000 T-shirts. Maar het zijn nog geen denims en nog geen jassen. Het is nog geen realiteit.”
In de supply chain heeft C&A in de afgelopen jaren wijzigingen doorgevoerd om duurzamer te kunnen werken. “We hebben het aantal producenten waarmee we werken gereduceerd. Als je zo’n circulaire productie wilt opzetten, moet je samenwerken met partijen die dat kunnen realiseren. Zij moeten met je mee willen in het traject, bijvoorbeeld in het gebruik van duurzame energie en betere arbeidsomstandigheden. We erkennen dat de industrie nog niet is waar het moet zijn, maar we kiezen voor een aantal producenten met wie we het gesprek hierover aangaan,” licht Brenninkmeijer toe.
C&A: “Klanten komen nu niet verder dan het recyclen van kleding”
Waarom zouden klanten geven om duurzaamheid? De meeste klanten gaan bij C&A immers voor het prijskaartje. Brenninkmeijer: “We hebben veel onderzoek gedaan en gepraat van klanten. Stijl is het belangrijkste voor de klant, gevolgd door de prijs, de waarde van het product en prijs-kwaliteit verhouding. Dat zijn de belangrijkste drijfveren. Duurzaamheid staat pas op de 26e plaats voor de klant, blijkt uit ons onderzoek.” Moet C&A dan niet meer doen om bewustwording te creëren? “Als je ze informeert over de gebeurtenissen bij Rana Plaza, triggert dat enorm. Maar klanten twijfelen nog over hun bijdrage aan de wereld. Verder dan het recyclen van kleding komen ze niet.” Hij vervolgt: “We zien dat er de vraag naar en het belang van duurzame kleding groeit. De transparantie en openbare discussie vertalen we straks terug naar de klant. We willen dat klanten straks beter snappen hoe de creditering van zo’n cradle to cradle collectie werkt.”
Een ander punt is dat een shirt van de cradle to cradle collectie tussen de 7 en 9 euro kost. Kan dat wel uit? “De consument is het centrum van wat je doet. De prijs ligt bij de draagkracht van de consument,” aldus Brenninkmeijer. Ook als de cradle to cradle T-shirtlijn geen succes wordt, zal C&A cradle to cradle gaan toepassen in andere categorieën binnen het assortiment. “De storytelling zal moeten worden afgestemd op de klant,” zegt de C&A-topman. “De eerste lancering van bio-katoen sloeg ook niet aan bij de klant. Nu is 33 procent van de collectie gemaakt van bio-katoen.” In de toekomst moet duurzaamheid een van de eerste vier drijfveren worden waarom de klant een item van C&A koopt.
C&A wil leidend zijn in duurzaamheid
Als het aan Brenninkmeijer ligt, neemt C&A een leidende positie in bij de stappen naar een duurzamere kledingindustrie. “Het is onze verantwoordelijkheid en de uitdagingen zijn groot. We willen leider zijn in het debat over duurzaamheid en anderen aanmoedigen om mee te gaan in deze journey.”
Hogue: “De cradle to cradle collectie is een belangrijke mijlpaal voor ons - en voor de industrie- en het demonstreert dat het creëren van circulaire mode al mogelijk is. We hebben het al bewezen - en we willen dat anderen volgen. Daarom maken we de ontwerp blauwdruk beschikbaar voor elke fabrikant die het wil gebruiken. De doorbraak is te belangrijk om deze voor onszelf te houden. De industrie zal veel meer samenwerking nodig hebben op het gebied van circulaire economie, zoals de C2C certificering, evenals meer merken die producten willen ontwikkelen voor een volgend gebruik.”
Om de samenwerkingen kracht bij te zetten heeft C&A Foundation recentelijk Fashion for Good opgezet. Dit initiatief verbindt merken en ondersteunt de scaling van technologieën, processen en bedrijfsmodellen die de potentie hebben om de industrie te transformeren. C&A’s doel is om deze innovaties te adopteren in de supply chain van het bedrijf. De cradle to cradle collectie is in samenwerking met Fashion for Good gerealiseerd.
“We hebben als doel om de circulaire collecties in onze winkels en online verder uit te breiden en we moedigen anderen aan om zich bij ons aan te sluiten in deze reis,” zegt Hogue aan het einde van de persconferentie. “Het grootste compliment zal eigenlijk zijn als andere modebedrijven dit in de toekomst op nog grotere schaal gaan doen.”
Beeld: C&A, FashionUnited