Carlings lanceert Neo-EX: een digitale kledingcollectie voor Instagramgebruikers
bezig met laden...
Carlings, een Noors modemerk, stapt met Neo-Ex in de digitale mode. Het merk lanceerde gisteren een kledinglijn die alleen online kan worden gedragen. Dit maakte het merk wereldkundig middels zijn Instagramaccount. Het modemerk dient daarmee een heel nieuwe doelgroep: de jonge generatie socialemediagebruikers die zich online profileren.
De modewereld wordt digitaler; onze consumptiedrang wordt door middel van online influencers gevoed, modellen zijn digitaal (Balmain lanceerde afgelopen zomer een campagne met virtuele modellen), zelfs influencers zijn digitaal (bijvoorbeeld animatiefiguur Miquela Sousa @lilmiquela) en grote modemerken stappen steeds vaker in ‘smart clothing’. Zo lanceerde Tommy Hilfiger Tommy Jeans Xplore; een capsule collectie waarin een ‘smart chip’ is geïmplementeerd die, wanneer gekoppeld aan de Xplore iOS app van het bedrijf, ‘telt’ hoe vaak het kledingstuk wordt gedragen. Het Noorse Carlings gaat met hun eerste digitale collectie nog een stapje verder.
Zo werkt het volgens de website van Carlings: de consument kiest een accessoire van 10 euro of een kledingstuk van 20 of 30 euro en upload zijn eigen foto. Wanneer de order is geplaatst, gaat een ‘designer’ aan de slag om de kleding in de foto te bewerken. Het resultaat wordt teruggestuurd waarna deze op Instagram kan worden gepost. Volgens het bedrijf is het dan alleen nog zaak ‘hierover op te scheppen tegenover vrienden’.
De collectie klinkt wellicht futuristisch, maar is niet zo heel ver gezocht wanneer u bedenkt dat modemerken steeds vaker kleding uitlenen aan influencers om hun merk te promoten, waarna deze worden teruggestuurd. Gebruikers, met name jonge gebruikers, van Instagram worden op die manier ‘getriggerd’ om ook vaker van kleding te verwisselen, alleen is designer kleding niet voor iedereen te betalen. Carlings vult met hun digitale aanbod dit gat. Het is de vraag welke aanbieder het groter en goedkoper gaat oppakken.
Lees ook : Mode in tijden van Instagram