CEO Hunkemöller: “Doutzen heeft wereldwijde aanwezigheid”
bezig met laden...
Philip Mountford, de CEO van Hunkemöller, is trots op zijn nieuwe aanwinst Doutzen Kroes. Hij oogt ontspannen, zelfverzekerd en vrolijk tijdens de internationale presentatie in Hotel de Rome in Berlijn. Het topmodel is de nieuwe merkambassadeur van het lingeriemerk. Ze zal de komende twee jaar speciale collecties presenteren en is daar tevens het gezicht van. “Met Doutzen hebben we een wereldwijd icoon in huis gehaald,” aldus Mountford.
“Sexy, gepassioneerd, fun, inspirerend en in-touch. Dat zijn onze merkwaarden. Het gaat allemaal over living the dream, de droom van Hunkemöller,” zegt de CEO. “Doutzen past daarom ook heel goed bij ons. We zijn heel blij dat we met haar mogen samenwerken.” Bij de zoektocht naar een ambassadeur voor het lingeriemerk werd zowel binnen als buiten de grenzen van thuisland Nederland gezocht. Mountford: “We zochten niet naar iemand uit Nederland, maar iemand die de grenzen over gaat. We vonden echter iemand die wel Nederlandse is en tegelijkertijd een wereldwijd icoon. En ze past bij al onze merkwaarden.”
Het zal ongetwijfeld niet makkelijk zijn geweest om het topmodel binnen te hengelen. Volgens Forbes, die net een ranking list gepubliceerd, behoort Kroes op de veertiende plaats van best betaalde modellen ter wereld, met een jaarlijks inkomen van 5 miljoen dollar (4,5 miljoen euro). “Ze is natuurlijk een van de duurste modellen ter wereld, maar ze doet ons merk heel erg goed. We moeten groot denken. In the end is ze gewoon een geweldige ambassadeur voor Hunkemöller.” Hoe lang er over onderhandeld is wil Mountford niet zeggen, maar ‘het was een hele tijd’, knikt hij bevestigend. Op de vraag of ze al onderhandelden toen Doutzen Kroes vertrok bij Victoria’s Secret zegt hij met een knipoog: “Daar kan ik niet over zeggen.” Hoeveel het topmodel in cijfers gaat opleveren? “Zo denken we er niet over,” licht de CEO toe. “We willen het merk transporteren wereldwijd. Inmiddels zit Hunkemöller in bijna alle Europese landen, maar we willen wereldwijd domineren. Daarom hadden we ook iemand nodig met een wereldwijde aanwezigheid.” Hij vervolgt: “Doutzen is een wereldwijd icoon, ze zal ons naar een nieuw part of the Hunkemöller journey brengen.”
Hunkemöller strikt Doutzen Kroes als merkambassadeur
De samenwerking met Kroes is voorlopig afgesproken voor twee jaar. Mountford: “Dat is wat de meeste merken doen met celebrities, daarna evalueer je de samenwerking. Met Sylvie hebben we uiteindelijk vijf jaar samengewerkt. Dit is het begin van iets nieuws.” Er staan in ieder geval zes collecties gepland, oftewel drie per jaar. De eerste collectie is tijdens de presentatie al gelanceerd, maar ook de volgende twee collecties zijn al in de maak. “We hebben al een collectie af, die nu in Nederland uitkomt. Momenteel zijn we de volgende collectie aan het finetunen. Zoë (Price-Smith, design director van het label, red.) en Doutzen zijn nog steeds samen aan het schetsen.” Het model werkt nauw samen met Price-Smith. “Ze kwamen ook samen op het idee om de campagne van de eerste collectie in Rome te schieten.”
Doutzen Kroes volgt Sylvie Meis op, die vijf jaar lang de ambassadeur was van het lingeriemerk. Mountford: “Sylvie was geweldig. Ze was een groot onderdeel van onze business. Ze wilde wat anders doen, en het was tijd voor een nieuwe fase,” legt hij uit. De liefde was zeker niet over, benadrukt de CEO. “We zijn nog steeds goede vrienden en zien elkaar regelmatig.”
Anna Nooshin is niet gekozen tot de nieuwe ambassadeur van het lingeriemerk; Doutzen Kroes heeft immers een grote internationale fanbase die goed aansluit op de groeiplannen van het lingeriebedrijf. Volgens de CEO waren het ook ‘heel verschillende stories’. Dat neemt overigens niet weg dat Nooshin’s collectie een groot succes was. Mountford: “We hebben in Duitsland meer van Anna’s collectie verkocht dan in Nederland. ”De collectie van Anna Nooshin was ook in Nederland zeer succesvol. In de webwinkel was de hele collectie in de eerste 3 uur na de lancering uitverkocht. Na zo’n succes kan een vervolgcollectie dan ook niet uitblijven. “Ja, we werken alweer met haar aan een nieuw project,” licht de topman van Hunkemöller toe, die er nog niet teveel over kwijt wil. “Begin volgend jaar horen jullie meer. Het wordt heel cool.” De topman van Hunkemöller praat met veel enthousiasme en waardering over de samenwerking met Nooshin. “We doen iets geweldigs met Anna, al die prachtige fashion bralets. We love her.”
CEO Hunkemöller: “Doutzen Kroes past bij onze merkwaarden”
Hunkemöller heeft grote plannen voor de komende jaren. De uitbreiding gaat wereldwijd: van winkels in onder meer Frankrijk, Spanje, Scandinavië, India, Saoedi-Arabië en Rusland.“Doutzen is heel transportable en een icoon. Ze heeft een presence in ieder land waar wij aanwezig willen zijn,” aldus Mountford. De focus op omnichannel is het belangrijkste, zoals de CEO al eerder toelichtte op het congres in Utrecht ‘What’s going on in [R]etailing?’.
Mountford: “Omnichannel is de komende twee jaar heel belangrijk, we zien 53 procent like-for-like groei in e-commerce. Vorig jaar was dat 50 procent. Dat is 12 procent van onze wereldwijde sales, bijna 60 miljoen euro. Dat zijn goede cijfers.” Vooral click-and-collect en check-and-reserve, return-to-store zijn snelgroeiende services. Ook het aantal klanten met een Hunkemöller-card groeit hard, er zijn er inmiddels al 12 miljoen. De app van Hunkemöller is volgens de CEO een van de meest gedownloade retail apps. “We zijn 7 jaar geleden al met omnichannel begonnen, als een van de eerste merken. Voor onze research hebben we 39.000 klanten geïnterviewd. Op dat moment was mobiel shoppen nog heel klein. Klanten zeiden tegen ons ‘in de toekomst willen we lingerie kunnen kopen via onze mobiel’ en daar zijn we toen mee begonnen. De meeste labels beginnen er nu pas mee. Bij e-commerce komt 7 procent van de traffic uit social media. Bijvoorbeeld via een social advertisement, Instagram, Facebook of Twitter.” Het was dan ook belangrijk dat de nieuwe merkambassadeur daar goed bij aansloot, en al heel actief was op social media.
De social communication speelt zowel buiten als binnen het bedrijf een belangrijke rol. “Onze merkwaarden zijn heel belangrijk, zowel binnen het bedrijf als daarbuiten.” Hij verwijst naar de app voor medewerkers. “We hebben 5.200 medewerkers en 4.650 medewerkers hebben de app op hun telefoon,” vertelt hij. Het personeel ziet feeds van social mediakanalen, krijgt nieuws over het bedrijf, kan vragen stellen en chatten met collega’s. “Het is heel belangrijk dat je ook intern heel social bent. We hadden vroeger een zeskoppig team die social media deed, en die zaten de hele dag te tikken. Dat wilde ik niet meer; ik wilde dat de social ook naar relevante afdelingen van het bedrijf ging. Wij stimuleren medewerkers nu social actief te zijn door middel van het delen van content, aanjagen van campagnes en het helpen in beantwoorden van klantvragen. Productvragen van jonge meisjes worden nu bijvoorbeeld door de inkoper beantwoord. We zijn een social business.”
Over 2 jaar hoopt Mountford meer dan 250 nieuwe winkels geopend te hebben in de wereld. “En dan bedoel ik grote winkels. We openen in Rotterdam en Den Haag.“We gaan fysiek heel hard groeien met het aantal vestigingen. Ook de bestaande winkels worden groter. De winkel aan de Kalverstraat in Amsterdam gaat verdubbelen in oppervlakte.” Evenals de huidige winkels in Den Haag, Rotterdam en Maastricht, die ook flink in het aantal meters zullen toenemen. “In heel Europa zullen we fundamenteel grotere winkels openen. In Stuttgart is een winkel van 365 vierkante meter en in Antwerpen een vestiging van 500 vierkante meter. We zoeken naar een winkel van 600 vierkante meter in Keulen. We zoeken winkels die het merk ondersteunen en naar een hoger level tillen,” zegt Mountford gepassioneerd.
Waar is hij vandaag het meest trots op? Zijn team. “Anders hadden we hier vandaag nooit kunnen staan. Vroeger kochten we producten in in China, nu ontwerpen we ze zelf in Hilversum en we produceren het, op veel grotere schaal ook. We gingen van traditionele marketing business naar social gefocuste business. Zoë Price-Smith is verantwoordelijk voor het product, Alexandra Legro voor Marketing en Communicatie, Gijs van Engelen voor Omnichannel. Ze geloven allemaal in het merk. Het samenstellen van dit team, daar ben ik het meest trots op.” Hij blijft voorlopig nog wel een tijd bij het lingeriebedrijf. “In de 7 jaar dat ik hier ben zijn de plannen enorm veranderd, maar de wereld verandert ook. Je moet je bewust zijn van de markt en zorgen dat jij sneller verandert.”
Werken bij Hunkemöller?
Klik hier voor vacatures in Nederland
Klik hier voor vacatures in België
Beeld: Hunkemöller