Chanel toont Cruise Collectie in Cuba
bezig met laden...
Het Franse modehuis Chanel heeft dinsdag haar nieuwste Cruise Collectie in Cuba gepresenteerd. Met de catwalkshow wil Chanel uiting geven aan het streven om lokale mode in het buitenland te laten zien.
Ironisch genoeg is het luxe modemerk niet beschikbaar voor verkoop en klanten in Cuba; die moeten naar de Verenigde Staten of Europa om een item te bemachtigen. De producten van Chanel zouden ook niet passen bij het gemiddelde Cubaanse loon van 17 pond (22 euro) per maand, maar dat terzijde.
Afgezien van de beschikbaarheid van de Chanel collectie in Cuba; de PR machine van Chanel zorgde ervoor dat menig beroemdheid zoals Gisele Bundchen en Vin Diesel zich verzamelden bij de World Heritage Site Paseo del Prado promenade, die voor het evenement was omgetoverd in een spectaculaire catwalk. De lokale Cubanen die naar de show wilden kijken werden op afstand gehouden door politielinten. Ondertussen ging de show onder leiding van #chanelcruisecuba viral op social media.
Chanel toont in Cuba, ondanks dat het merk niet beschikbaar is
Chanel’s creatief directeur Karl Lagerfeld opende eveneens de fototentoonstelling ‘Obra en Proceso’ die ‘toevallig’ samenviel met de Chanel Cruise show. Hij verklaarde dat zijn nieuwste collectie was geïnspireerd op Cuba’s ‘culturele rijkdom’.
Chanel Cruise collectie doet denken aan verre landen
Vorig jaar werd de Cruise Collectie van Chanel nog getoond in Seoul. Toen zei Karl Lagerfeld over de cruise collecties: “De geest van deze collecties is om beelden van verre horizonnen op te roepen. Ze zijn geïnspireerd op een thema of identiteit die vaak wordt geassocieerd met een nieuwe bestemming. Er is niets volks of nostalgisch aan, het idee is om de ambiance van een plek vast te leggen, om inspiratie uit de landschappen te trekken en om beïnvloed te worden door mensen, het licht, de cultuur en de kleuren...“
“Elk silhouet is een representatie van een nieuwe realiteit, waarin oude en nieuwe werelden, moderniteit en een persoonlijke interpretatie worden gemist. Uit deze smeltkroes van invloeden, vanuit deze geherdefinieerde accenten wordt tussen twee seizoenen in een nieuwe collectie geboren.”
Afbeeldingen: Chanel.com, Chanel Facebook, Instagram
Tekst: Don-Alvin Adegeest voor Fashionunited.uk