Circular Fashion Games: op zoek naar oplossingen voor duurzame uitdagingen

173 kledingstukken hangen er in de gemiddelde Nederlandse kast, zo blijkt uit cijfers van de Hogeschool van Amsterdam (HvA). We dragen echter lang niet alles uit onze garderobe. Onderzoek van MVO Nederland, het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en Rijkswaterstaat toont aan dat per persoon jaarlijks 40 kledingstukken worden weggedaan. Wat vervolgens met deze afgedankte items gebeurt? Het merendeel eindigt in een verbrandingsoven of op de vuilnisbelt. Zonde, want een groot deel van deze kleding verkeert nog in goede staat. Bedrijven uit de modeindustrie gaan daarom steeds vaker op zoek naar manieren om circulair te werken. Het vinden van goede oplossingen voor circulaire uitdagingen blijkt voor bedrijven in de praktijk lastig, en dat is precies waarom de Circular Fashion Games in het leven zijn geroepen.

Circular Fashion Games: 4 circulaire challenges, 7 oplossingen

Schiphol, Vaude, Lenzing, Sympany en de Gemeente Amsterdam: stuk voor stuk kampen deze organisaties met een ‘circulaire uitdaging’ waarvoor een oplossing moet worden gezocht. Aan de 30 deelnemers van de Circular Fashion Games de taak deze oplossing te bedenken. Tijdens bootcamps in respectievelijk Eindhoven en Amsterdam worden de deelnemers, voornamelijk studenten gespecialiseerd in onderwerpen gerelateerd aan mode, business en technologie, begeleid bij het bedenken van hun circulaire oplossing. Workshops en lezingen van experts op het gebied van een circulaire economie en een duurzame modeindustrie hebben de kandidaten klaargestoomd voor de finale van de Circular Fashion Games op 10 februari: het moment waarop ze hun circulaire oplossing presenteren voor een vijfkoppige jury van experts uit verschillende disciplines.

De uitdagingen die Schiphol, Vaude, Lenzing, Sympany en Gemeente Amsterdam aan de deelnemers hebben voorgelegd, verschillen sterk. Zo is de luchthaven op zoek naar een circulaire oplossing voor bedrijfskleding die vervangen moet worden, wil buitensportleverancier Vaude een manier vinden om hun producten te verhuren en streeft garenproducent Lenzing naar een strategie om ketentransparantie te creëren en in te zetten voor de klant. Tot slot streven Gemeente Amsterdam en kledinginzamelaar Sympany er samen naar om kleding die in de stad wordt afgedankt in te gaan zetten voor lokale circulaire ondernemers.

Circular Fashion Games: op zoek naar oplossingen voor duurzame uitdagingen

Van ‘wearable technology’ tot online verhuurplatform: de oogst van de Circular Fashion Games

De finale van de Circular Fashion Games vindt plaats in het Fashion For Good Museum aan het Amsterdamse Rokin. Na korte openingswoorden van host Rozanne Henzen, Circular Fahsion Games initiatiefnemer Johnny Kerkhof en Niccy Kol - Lead Fashion & Challenge development van de wedstrijd – is het tijd voor de pitches van de zeven deelnemende teams.

Studente Eeni Kong trapt namens team Univation af met een pitch waarin ze uitleg geeft over Conscious Chemicals: een platform dat consumenten niet alleen bewust moet maken van de chemische stoffen die vaak in hun kleding zitten, maar dat hen tegelijkertijd helpt om duurzamere keuzes te maken. Bij de aankoop van ‘schone’ kleren verdienen consumenten munten die ze kunnen inzetten voor een volgende aankoop. Bovendien bevat iedere munt een unieke code waarmee online kan worden bekeken welke route het kledingstuk heeft afgelegd voor het bij de consument terecht is gekomen. Daarmee spelen Kong en haar team in op Lenzing’s behoefte aan transparantie in de waardeketen.

Team twee en drie hebben een oplossing bedacht voor de uitdaging van Vaude. Studentes Thalia Hesselink en Elena Simi presenteren namens hun team (Tondo; Agnese Metitieri, Thais Bloss de Lima) Circle: een online platform dat Vaude in staat stelt persoonlijke ‘verhuurpakketten’ aan te bieden. Klanten die slechts eens in de paar jaar outdoorkleding of accessoires nodig hebben, kunnen voor de duur van hun vakantie gebruikmaken van precies die items die ze nodig hebben. Daarnaast kent Circle een community waar klanten met elkaar in gesprek kunnen, bijvoorbeeld om (reis)tips uit te wisselen. Team Bermuda, bestaande uit Chandni Ranganath en Kyra Welbers, stelt een nieuwe samenwerking voor tussen Vaude en haar franchisewinkels. Dankzij deze samenwerking kunnen klanten Vaude items die ze niet gebruiken dan inleveren bij een franchisewinkel in ruil voor een restitutie of korting.

De twee teams die aan de slag zijn gegaan voor luchthaven Schiphol, komen allebei met een voorstel dat betrekking heeft op de bedrijfskleding zelf. Zo pitcht het eerste team (Teresa Jia Yi Ye, Alexandra Lig, Susanne Conrad, Melissa Monterrat en Evalien van Gemeren) het gebruik van wearable technology voor de verplichte logo’s op de kleding. Middels deze nieuwe technologie kunnen logo’s op bedrijfskleding gemakkelijk worden vervangen wanneer dit nodig is. Zo hoeft Schiphol kleding met verouderde logo’s niet langer weg te doen. Het tweede team (Team Why Not; Annette Looijesteijn, Mariska Helmus, Laura Bohnet, Daan Beudeker en Jennifer de Jong) kiest voor een andere aanpak met de inzet van Wear2, waarmee kledingstukken gemakkelijk uit elkaar gehaald kunnen worden. In het geval van Schiphol betekent dit dat logo’s moeiteloos worden verwijderd, zodat bedrijfskleding met verouderde logo’s niet langer afgeschreven hoeft te worden.

De laatste pitch van de dag richt zich op de uitdaging van de Gemeente Amsterdam en Sympany. Het team dat deze challenge toegewezen kreeg (Dieuwertje Wagenaar, Sagar Sumaria, Klara Otte, Jazz Kuiper, Lena Baunker, Kafatt Yiu, Anne de Klerk en Maria Fritz), ziet de oplossing in het door hen bedachte platform Co-Co. Kortgezegd brengt dit online B2B-platform kledinginzamelaar Sympany in contact met lokale bedrijven die op zoek zijn naar (herbruikbare) kleding of stoffen. Zo krijgen ingezamelde kledingstukken direct een lokaal, nieuw leven.

Circular Fashion Games: op zoek naar oplossingen voor duurzame uitdagingen

Zoektocht naar een haalbare oplossing

Wanneer alle kandidaten de kans hebben gehad hun idee te presenteren, is het tijd voor het juryberaad. Al tijdens de pitchronde werd duidelijk dat haalbaarheid van de plannen een grote rol speelt bij de beoordeling. “Hebben jullie een kostenanalyse uitgevoerd?” en “Hoe zien jullie het logistieke plaatje voor je?” waren twee vragen die de kritische juryleden meerdere teams voorlegden.

Zodra het overleg tussen de juryleden erop zit, is het tijd om de winnaars bekend te maken. Op plaats drie eindigt Team Why Not, dat hoge ogen gooide met een goede onderbouwing van hun plan. Net daarboven team Univation, dat de modewereld wil veranderen met een nieuw muntensysteem. Maar het meest indrukwekkend is volgens de jury de oplossing geopperd door Team Tondo: het online verhuurplatform voor outdoorwinkel Vaude.

Of het voorgestelde verhuurplatform er daadwerkelijk gaat komen? Dat moet de toekomst leren. “We zeggen niet dat alles wat hier wordt gepresenteerd ook direct wordt geïmplementeerd,” zo legt Niccy Kol, Lead Fashion & Challenge development van de Circular Fashion Games, uit aan FashionUnited. “Maar,” zo benadrukt Kol, “er is tenminste beweging.”

Het is de tweede keer dat Start Up Mix de Circular Fashion Games organiseert. De eerste editie van de wedstrijd vond begin 2018 plaats, en er zijn plannen om de wedstrijd binnenkort ook op internationaal niveau te organiseren. De jury van de Circular Fashion Games 2019 bestond uit Monique Maissan (oprichter en CEO Waste2Wear), Douwe Jan Joustra (hoofd Circular Transformation C&A Foundation), Georgia Parker (Program Manager Fashion for Good), Eyal Oster (medeoprichter en bestuurslid MobileBridge en Strategisch Adviseur Hammer Team) en Tienko Rasker (medeoprichter Leapfunder). Het winnende team ontving een cheque van 1.000 euro en 40 uur begeleiding van Start Up Mix. Aan de wedstrijd deden dit jaar in totaal 30 deelnemers mee uit elf verschillende landen, waaronder Nederland, Duitsland en Groot-Brittannië.

Beeld: Bootcamp in Eindhoven, via Circular Fashion Games

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN