Binnenkijken: Fashion for Good Museum wil duurzame mode een nieuw imago geven
bezig met laden...
Fashion For Good zet zich op elk niveau in om de mode industrie circulairder te maken. Zo ondersteunt het innovators met speciale programma’s, deelt speciale kits op het gebied van duurzame productieprocessen gratis met merken en lanceert vandaag de Fashion for Good experience, een museum in Amsterdam dat focust op innovaties in de circulaire mode. FashionUnited nam een kijkje.
“We willen duurzame mode een nieuw imago geven,” aldus Jake Barton, van Local Projects, die samen met Fashion for Good de experience heeft ontworpen. “Het is tijd dat consumenten gaan eisen van de industrie dat deze duurzamer wordt,” aldus Barton tijdens zijn speech. Het museum is dan ook zo ingericht dat het vooral behapbaar blijft voor consumenten. “We wilden niet meteen alles laten zien wat mogelijk is op duurzaamheidsgebied.”
Aan het museum is een thema gegeven. Het thema van het toekomst-gedeelte van het museum en de shop, zal elke drie maanden veranderen en andere innovaties tonen. De innovators die onderdeel zijn van het Fashion For Good Plug and Play-programma of het Scaling-programma hebben een plek gekregen in het museum.
Binnenkijken: het interactieve Fashion For Good museum
Het Fashion for Good museum aan het Rokin is ingedeeld op drie niveaus: het verleden, heden en de toekomst. Bezoekers krijgen bij binnenkomst een speciale RFID-armband waarmee ze door de experience heen actie-punten kunnen verzamelen. Bijvoorbeeld: “Ik beloof een maand lang geen nieuwe kleding te kopen” of “Ik zal vanaf nu alleen nog maar wassen met koud water”. Aan het einde van de rondgang, krijgen de bezoekers hun gemaakte beloftes mee naar huis. Op deze manier worden de consumenten, hopelijk, gestimuleerd en geactiveerd om bij te dragen aan een duurzamere wereld.
Op de begane grond is ‘het heden’ vormgegeven met met duurzame producten die nu al te koop zijn. Zo zijn bijvoorbeeld collecties van Kings of Indigo, Adidas x Stella McCartney en Parley en Ecoalf te koop in de shop.
In de kelder wordt het verleden weergegeven. Op de muur naast de trap is bijvoorbeeld te zien hoe de mode industrie tot het huidige systeem is gekomen. Hoe en wanneer fast fashion is opgekomen en wanneer de tegenbeweging van good fashion is gestart. In de ruimte onderin wordt de reis van een t-shirt getoond. Van het verzamelen van het katoen, naar het weven, tot het verfproces en het vervoer naar de klant.
Op de eerste verdieping is de toekomst te zien met onder andere items van Stella McCartney, maar ook een item van paddenstoelenleer en materialen van kapok. Op de verschillende banners worden initiatieven genoemd die de mode industrie duurzamer kunnen maken zoals bijvoorbeeld een AirBnB voor het lenen van kleding en de app Good on You. Ook wordt op elk gebied, retail, sourcing, verfmethodes, getoond welke innovaties er op dit moment al zijn.
Het Fashion for Good Museum is te vinden op Rokin 102 in Amsterdam en is elke dag van de week geopend. Toegang is gratis.
Beeld: Fashion for Good / Presstigieux