Duurzaamheid in de modeindustrie: goed voor mens, milieu én financiën
bezig met laden...
Dat duurzame en eerlijke werkwijzen beter zijn voor mens en milieu weten we allemaal - maar, zo blijkt uit een nieuw rapport; ook bedrijven zelf zijn gebaat bij duurzaamheid.
In het afgelopen jaar heeft 75 procent van de modebedrijven wereldwijd hun werkwijzen milieuvriendelijker en socialer gemaakt, wat weer positieve gevolgen heeft gehad voor hun bedrijf. Dat stelt het Pulse of the Fashion Industry [Tendens in de Modeindustrie, red.] rapport van de Global Fashion Agenda en de Boston Consulting Group. Wel stelt het rapport dat de snelheid waarmee bedrijven duurzamer gaan opereren wel nog wat te wensen overlaat, omdat veel bedrijven nog steeds niet snel en grondig genoeg veranderen.
Duurzaamheid komt de zaken ten goede
Het diepgaande onderzoek dat jaarlijks uitzoekt hoe het er in de modeindustrie voor staat op het vlak van milieu en sociale werkwijzen beroept zich op de High Index van de Sustainable Apparel Coalition, die bestaat uit een enquête onder 90 senior managers en meer dan 50 interviews. In het afgelopen jaar steeg de zogenaamde Pulse Score van de modeindustrie van 32 punten naar 38 uit 100, wat bevestigt dat duurzaamheid steeds vaker een centraal aandachtspunt is op de agenda van bedrijven.
In het rapport wordt de huidige Pulse Score van de industrie gemeld, een cijfer waarvoor met verschillende aspecten rekening is gehouden zoals het type bedrijf, het formaat, de regio waarin het opereert en de plek die wordt ingenomen in de productieketen. Van de directieleden die zijn ondervraagd, gaf 52 procent aan dat doelen omtrent milieu en sociaal ondernemen een belangrijke richtlijn vormden bij het nemen van strategische beslissingen: een stijging van 18 procentpunt in vergelijking met vorig jaar.
Streven naar duurzaamheid in modebedrijven beïnvloedt beslissingen op directieniveau
”Dat duurzaamheid niet alleen meer een theoretisch concept is, maar ook in de praktijk wordt erkend, vind ik geweldig,” stelt Morten Lehmann, chief sustainability officer bij GFA, in een persbericht. “Dat het onderwerp ook besluitvorming op directieniveau beïnvloedt maakt me optimistisch.” Echter, het rapport stelt dan wel dat de modeindustrie duurzamer wordt, hoe snel dat gaat blijkt niet binnen alle bedrijven hetzelfde te zijn.
Uit het onderzoek blijkt dat voornamelijk bedrijven uit het middensegment (goed voor ongeveer de helft van de industrie) veel vooruitgang hebben geboekt op het gebied van duurzaamheid. Dit laat een positief beeld zien, maar helaas bleek ook dat kleinere bedrijven die een lager prijsniveau hanteren het meest achterblijven.
Bovendien bevestigde het Pulse Rapport ook dat enkele pioniers op het duurzame vlak evenals diverse grote modebedrijven schijnbaar het spreekwoordelijke plafond hebben bereikt. Technologisch en infrastructureel gezien doen deze bedrijven wat zij kunnen, waardoor hun Pulse Score dit jaar weinig tot geen verandering liet zien. Dit is een belangrijke uitkomst omdat deze voorlopers een voorbeeldfunctie hebben binnen de modewereld en dus ieder jaar vooruitgang moeten laten zien.
Wat echter nog meer zorgen baart, is dat bijna een derde van de modeindustrie nog in actie moet komen en tot op heden niets heeft gedaan om duurzamer te worden. Afgelopen jaar richtte het rapport zich op de financiële gevolgen daarvan. Dit jaar liet het Pulse Rapport zien wat duurzamer werken een bedrijf financieel gezien kan opleveren.
Nieuwe data en berekeningen van de Boston Consulting Group en GFA laten zien dat investeringen in het efficiënte gebruik van materiaal, een veilige werkplek en duurzame grondstoffen kunnen leiden tot een verbetering van de EBIT-marge van 1 tot 2 procentpunt in 2030. “De impact gaat verder dan het bouwen aan een merk en risk management. Duurzaamheid kan echt winst opleveren voor modebedrijven,” voegt Sebastian Boger, partner bij BCG, toe.
Wanneer een vergelijking wordt getrokken tussen duurzamer werken of doorgaan op dezelfde voet, is de toegevoegde waarde van duurzaamheid nog duidelijker. Wanneer wordt gekozen voor de laatste optie, resulteert dit in een daling van 3 tot 4 procentpunt van de EBIT-marge in 2030. Om voorspoed op de lange termijn te waarborgen, wordt in het rapport dan ook benadrukt hoe belangrijk het is dat bedrijven de handen ineen slaan om grenzen te verleggen. “Om duurzame impact op de lange termijn te bereiken, moet de industrie systematisch veranderen door leiderschap, innovatie en samenwerking,” beargumenteert de GFA. En ondanks dat de markt een aantal veelbelovende innovaties kent die weleens grote veranderingen zouden kunnen betekenen, is succes uiteindelijk afhankelijk van een sterk ecosysteem waarin regelmakers, consumenten, NGO’s en andere aandeelouders verbonden zijn.
“Het ‘Pulse of the Fahion Industry’ rapport van 2018 laat zien dat we grote innovaties nodig hebben die verder gaan dan de bestaande oplossingen en echt baanbrekende verandering teweeg kunnen brengen,” voegt Rick Darling, directeur Li & Fung Trading, toe. “Het biedt inspiratie en laat zien hoe de industrie eruit zou moeten zien om toekomstbestendig te zijn. Bij Li & Fung geloven we dat digitalisatie een steeds grotere rol zal spelen bij het boeken van betekenisvolle vooruitgang in de industrie.”
Dit artikel verscheen eerder op FashionUnited.uk. Vertaling en bewerking: May-Anne Oltmans
Foto: Global Fashion Agenda