Consument verwacht verdubbeling van online uitgaven in 2020
bezig met laden...
Dat Nederlandse consumenten tegenwoordig steeds meer online besteden, zal voor weinigen een verrassingen zijn. Ook niet voor consumenten zelf. Zij verwachten hun online uitgaven in 2020 te hebben verdubbeld. Waar momenteel 19 procent van het totaal aantal bestedingen online wordt gedaan, is dat over vijf jaar verhoogd naar 38 procent. Dat blijkt uit de cijfers van het ShoppingTomorrow Consumentenonderzoek 2015, een onderzoek naar de toekomst van winkelen.
Het onderzoek, dat in opdracht van ShoppingTomorrow is uitgevoerd door GfK, laat daarnaast zien dat 36 procent van de consumenten verwacht in 2020 minder vaak een bezoek te brengen aan stadcentra om daar te winkelen. Slechts 8 procent denkt dit tegen die tijd juist vaker te doen.
Online bestedingen aan kleding verdubbelen
Over vijf jaar is het aantal online uitgaven aan kleding verdubbeld, zo blijkt uit het onderzoek. Waar nu nog 15 procent van het totale aantal kledingaankopen online wordt gedaan, is dit in 2020 gegroeid naar ruim 29 procent. Schoenen en lifestyleartikelen groeien minder hard. Momenteel wordt 19 procent van het aantal bestedingen in schoenen en lifestyle online gedaan, over vijf jaar komt dit aantal uit op 23 procent. Ondanks de groei vinden in 2020 de meeste aankopen van kleding, schoenen en lifestyleproducten dus plaats in het fysieke winkelkanaal.
”Fysieke winkels blijven belangrijk,” zo vertelt Edwin Belt, branchespecialist mode bij InRetail, aan FashionUnited. “We zien vooral dat online een verlengde wordt van fysiek. Consumenten kopen kleding in de winkel. Wanneer daar een product uitverkocht is, kijken ze online verder.”
Het aandeel van multi-brand webwinkel wordt in 2020 groter. Zo’n 41 procent van de consumenten geeft aan over vijf jaar het meeste geld uit te geven aan bestedingen op webshops die meerdere merken aanbieden en enkel online actief zijn, zoals Bol.com, Wehkamp en Asos. Met name jongeren hebben een grotere voorkeur voor dit soort webwinkels. Het merendeel van de 50-plussers, 57 procent, geeft daarentegen aan het meeste geld uit te geven aan winkels en warenhuizen die zowel fysiek als online actief zijn. “Ouderen willen meestal toch wel echt de feeling van het winkelen behouden. Het gaat hen om de ervaring van het winkelen, dat zie je bij jongeren nog wat minder,” aldus Belt.
Consumenten bezoeken stadscentra minder vaak in 2020
Ruim 35 procent van de consumenten verwacht over vijf jaar minder vaak een bezoek te brengen aan steden om te winkelen. Om aantrekkelijk te blijven, moeten stadscentra een aanbod hebben van zowel horeca als modezaken en parkeerplaatsen. Van de consumenten vindt 58 procent een goed aanbod van horeca belangrijk. Daarnaast hecht 57 procent van de consumenten waarde aan de aanwezigheid van grote winkelketens en 54 procent vindt zelfstandige kleine winkels belangrijk. Volgens 56 procent moeten steden de parkeerplaatsen op orde hebben.
Hoge parkeerkosten zijn volgens het onderzoek de hoofdoorzaak van de afnemende bezoekersfrequentie aan stadscentra. Voor 56 procent van de consumenten is de hoge prijs de reden om af te zien van een bezoek aan de stad. Zo’n 35 procent slaat een bezoek af door drukte in steden en voor 32 procent is de slechte bereikbaarheid van stadscentra een reden om liever online te winkelen.
Volgens Belt is het vooral zaak dat winkeliers in steden met elkaar samenwerken, om het winkelen voor consumenten aantrekkelijk te maken. “Consumenten worden vooral aangetrokken tot bruisende winkelgebieden, die gebaseerd zijn op gezamenlijke samenwerking.” Mensen willen alles - horeca, winkels - bij de hand hebben wanneer ze gaan winkelen. “Consumenten gaan liever naar een stad met een groot aanbod aan winkels, dan een stad met maar één of twee goede retailers,” aldus Belt.
De verwachting is flink lager dan twee jaar geleden
Twee jaar terug werd het onderzoek al eens uitgevoerd. Daaruit kwam de verwachting dat het online kanaal in 2020 dominant zou zijn. Consumenten dachten 52 procent van het totale aantal uitgaven online te doen, die verwachting is nu fors gedaald. Volgens Belt zien consumenten tegenwoordig weer de kracht van fysieke winkels. “We zien dat consumenten zich steeds meer richten op online winkelen, maar aan de andere kant willen ze toch het gevoel van winkelen behouden, dus het passen, aanraken en geholpen worden door een medewerker.”
Belt denkt dat een crossmediaal aanbod daarom belangrijk is voor retailers. “Omnichannel is een goed principe. Retailers moeten zich daarbij niet alleen richten op de webshop, maar moeten zorgen voor interactiviteit. Het moet een aanvulling zijn op het fysieke winkelen,” aldus Belt.