Consumenten geven voorkeur aan ‘see now, buy now’-collecties

Waar het retaillandschap tegenwoordig continu verandert, passen consumenten ook hun winkelgedrag aan. Een recent onderzoek van het Britse onderzoeksbureau Verdict laat zien dat consumenten steeds meer behoefte hebben aan ‘see now, buy now’-collecties en daarmee de mogelijkheid om producten te zien en daarna direct te kopen en te dragen.

Van de ondervraagde consumenten gaf 85,6 procent aan het liefste kledingstukken te kopen die zijn geschikt voor de actuele weersomstandigheden en dus meteen kunnen worden gedragen. Ruim 51 procent van de respondenten zei het niet fijn te vinden om kleding voor een volgend seizoen te kopen, zoals het kopen van zomerkleding in maart. Dit benadrukt dat het traditionele modesysteem niet meer rijmt met de huidige behoeften van consumenten.

Consumenten hebben behoefte aan ‘see now, buy now’-collecties

”Onvoorspelbare weerpatronen hebben seizoensgebonden items overbodig gemaakt en sociale media hebben de modecyclus korter gemaakt en daarmee een ’see now, buy now, wear now’-mentaliteit gecreërd onder consumenten. Zij verlangen nu naar een constante aanvoer van nieuwe producten,” aldus Nivindya Sharma, senior analist bij Verdict.

Volgens Sharma ligt het probleem van lagere omzetten daarom niet bij een beperkte keuze aan kleding, maar aan de marketingsstrategiën van retailers. Bijna 76 procent van de deelnemers aan Verdict’s enquete gaf namelijk aan dat de meeste retailers een breed scala aan producten aanbieden, met inbegrip van niet-seizoensgebonden producten. “Dat retailers op dit moment herfst- en winterproducten als jassen en bont aanbieden, benadrukt dat het huidige systeem contra-intuïtief is.” Hoewel het hier de afgelopen weken niet te merken was, heeft West-Europa de laatste jaren namelijk te maken met hete en lange zomers.

Om bij te blijven, is het volgens Verdict belangrijk voor retailers om ervoor te zorgen dat de winkel zowel instore als online een afspiegeling is van de actuele weersomstandigheden. Om consumenten te trekken en impulsaankopen te bevorderen, zouden paspoppen in de etalages bijvoorbeeld outfits kunnen tonen die meteen kunnen worden gedragen.

Consumenten geven voorkeur aan ‘see now, buy now’-collecties

Burberry onthult preview eerste ‘see now, buy now’-collectie

Het ‘see now, buy now’-model staat ook bij retailers steeds meer ter discussie. Burberry is het eerste modehuis dat inspeelt op de behoefte om van het traditionele modesysteem zoals we dat nu kennen, af te zien. Onlangs lanceerde het Britse luxemerk de eerste beelden en details van haar debuut ‘see now, buy now’-collectie, die begin dit jaar werd aangekondigd in lijn met Burberry’s plannen om de strategie te veranderen. Het modehuis ziet af van seizoensgebonden producten en lanceert nog maar twee collecties per jaar, die meteen na de onthulling ervan verkrijgbaar zijn.

De preview van Burberry’s eerste ‘see now, buy now’-collectie, die op 19 september tijdens de London Fashion Week volledig wordt gelanceerd, betreft twee campagnebeelden die zijn geschoten door Mario Testino. De getoonde items zijn geïnspireerd op Virginia Woolf’s roman Orlando uit 1928 en kennen een mix van mannelijke en vrouwelijke stijlen uit verschillende periodes uit de geschiedenis.

”Deze campagne toont een collectie die is geïnspireerd op Virginia Woolf’s Orlando en eert het werk van de vele ambachtslieden die Burberry’s iconische producten maken,” aldus CEO Christopher Bailey. “Net zoals Orlando zowel een liefdesbrief naar het verleden als een werk van diepgaande moderniteit is, geeft de nieuwe collectie van Burberry een knipoog naar zowel zijn erfgoed en identiteit als innovatie van Britse ontwerpers,” voegt Bailey toe. Niet alleen markeert de show tijdens aankomende London Fashion Week het debuut van Burberry’s ‘see now, buy now’-collectie, ook is het de eerste presentatie waarbij de heren- en damescollecties tegelijk worden getoond.

Beeld: Burberry

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN