• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • “Coronapandemie zorgt voor meer verantwoordelijke consumenten”

“Coronapandemie zorgt voor meer verantwoordelijke consumenten”

Door Georgia Oost

bezig met laden...

Scroll down to read more
Mode

Door de Covid-19 pandemie hebben consumenten steeds meer behoefte aan duurzame en verantwoorde producten, schrijft GlobalData, een toonaangevend data- en analysebedrijf in een persbericht.

Beth Wright, woordvoerder van GlobalData, licht toe: “De pandemie heeft geleid tot een meer verantwoordelijke consument, vooral onder millennials en Gen Z, die de fast fashion steeds meer de rug toekeren ten gunste van meer circulaire en dus duurzamere producten die zijn ontworpen met een minimum aan afval en vaak van gerecyclede materialen.

Een vierjarig onderzoek door de Renewal Workshop, aanbieder van circulaire oplossingen voor kleding- en textielmerken,, heeft onlangs onthuld dat 82 procent van wat als kleding- en textielafval wordt beschouwd, daadwerkelijk kan worden vernieuwd en doorverkocht. H&M-dochtermerk Monki voert zo ook de vlag voor recycling van textiel naar textiel, met een nieuwe capsule-kledingcollectie die is gemaakt met de zogenaamde Green Machine-technologie: een hydrothermisch systeem dat gemengde weefsels van katoen en polyester volledig kan scheiden en recyclen.

Wright voegt in het persbericht nog toe: “De toekomst van de toeleveringsketen voor kleding ligt voor het oprapen. Modebedrijven hoeven niet verder te zoeken dan wat ze traditioneel als textielafval beschouwen. Een dergelijke opname zou niet alleen een alternatief bieden voor nieuwe grondstoffen, het zou ook een grote aantrekkingskracht hebben op de nieuwe verantwoordelijke consumenten die steeds groenere praktijken van merken en retailers eisen.”

Beeld: Unsplash

Coronavirus
Global Data
Renewal Workshop