Dankzij EEN de wereldwijde lingeriemarkt innoveren
bezig met laden...
Met behulp van de 3D-printtechnologie ontwikkelde Victor Luis Portes een op maat gemaakte borstprothese in de vorm van een bra-inlay. Zijn droom is om de wereldwijde lingeriemarkt te innoveren. Dankzij Enterprise Europe Network (EEN) is hij in contact gekomen met professionals die hem helpen om zijn product verder te ontwikkelen.
Ondernemer Victor Luis Portes werkt op het snijvlak van productinnovatie en designcommunicatie. Zijn interesse in 3D-printen ontstaat al in 2006, als hij het boek ‘Dutch Catwalk: An Overview of the Dutch Fashion Industry’ samenstelt, ontwerpt en publiceert. Een bundeling van de innovatie, creativiteit en zakelijke drive van de Nederlandse mode-industrie. De Kamer van Koophandel Nederland in Amsterdam en FashionUnited zijn supporters van dit project, de laatste vooral op promotioneel vlak.
Persoonlijke drijfveer
Via zijn eigen 3D-printconsultancybureau Dutch Catwalk heeft Portes niet alleen rechtstreeks toegang tot materiaalontwikkeling maar ook tot de top van de 3D-printindustrie. Zijn expertise zet hij in om een borstprothese te ontwikkelen in de vorm van een bra-inlay, waarmee vrouwen hun gedeeltelijk geamputeerde borst kunnen camoufleren. “De persoonlijke drijfveer voor deze innovatie was mijn dagelijkse frustratie om familieleden te zien worstelen met standaard borstprothesen die niet voldoen aan hun individuele behoeften”, vertelt Portes. In de afgelopen elf jaar is hij maar liefst vier familieleden verloren aan borstkanker. Daarnaast overleefden zijn zus en nicht de ziekte. En nota bene op de dag dat hij officieel met dit project is gestart, wordt ook bij zijn vrouw de diagnose borstkanker gesteld.
Samenwerking met EEN
Tijdens de Modefabriek in juli 2014 komt Portes in contact met Fatma Sener van de Kamer van Koophandel. Hij krijgt de kans om zijn idee te presenteren en dat resulteert in een kleine subsidie waarmee hij zijn eerste prototype kan ontwikkelen. “Sindsdien is Fatma een enthousiaste en strategische adviseur en vertrouwenspersoon”, aldus Portes. Zij helpt hem tevens bij het grootste knelpunt: het vinden van financiering. Dankzij EU FashionMatch 5.0 en een profiel in de digitale database van EEN komt Portes in contact met Donato di Biase. Een expert die startups in de gezondheidszorg en ‘lifescience’ helpt om hun idee te vertalen naar een commercieel product. Door zijn kennis op het gebied van wearables beschikt hij over het juiste netwerk én de technische knowhow om het project naar een hoger plan te tillen.
Innovatief product
De borstprothese waar het allemaal mee begon is slechts het startpunt gebleken. Inmiddels heeft Portes een tweede profiel aangemaakt in de digitale database van EEN voor de presentatie van zijn volgende product: Silou Elle. Een 3D-geprinte bra-inlay die elke vrouw in staat moet stellen om een passende beha te vinden. Op deze manier hoopt hij in contact te komen met investeerders om zijn product op de markt te kunnen brengen. De ondernemer ontvangt al subsidie van LIOF en heeft recent een kantoor geopend in Maastricht. Daarnaast heeft hij de Figura Nova Foundation opgericht. Een non-profitorganisatie voor het financieren van op maat gemaakte oplossingen voor draagbare technologieën die bijdragen aan het comfort, zelfvertrouwen en de persoonlijke stijl van (ex-)borstkankerpatiënten wereldwijd.
Verhaal met impact
Zonder EEN was het Victor niet gelukt om zijn startup van de grond te krijgen. “Ik ben Fatma en de Kamer van Koophandel dankbaar voor alle begeleiding en de mogelijkheid tot deelname aan de programma’s”, zegt hij. Sener omschrijft Portes als een creatieve geest die ‘zeer gefocust’ is. Als coach en adviseur heeft zij vanaf het begin in zijn concept geloofd en hem actief begeleid. “Leren om wendbaar en flexibel te zijn is een essentieel onderdeel van het ondernemerschap”, vertelt ze. “Daarnaast is het belangrijk dat het verhaal achter je product impact heeft. Wij helpen ondernemers bij het maken van een goed profiel in onze database. Dit is een doorslaggevende factor om subsidiefondsen te overtuigen van de potentie van je product.” Ze noemt EEN dan ook een digitaal platform met een human touch.
Wereldwijde ambities
Het verbinden van mode met de wetenschap en gezondheidszorg is een grote uitdaging. “En geduld hebben”, voegt Portes eraan toe, “vooral wanneer je zo gek bent om een wereldwijde industrie proberen te transformeren!” Zijn onderzoek toont aan dat er over de hele wereld veel vraag is naar een product dat vrouwen zal helpen om hun nieuwe situatie beter te accepteren. Silou Elle helpt psychische problemen als gevolg van een borstoperatie of natuurlijke borstasymmetrie te verminderen. Daarnaast biedt de bra-inlay comfort, past hij beter en kan in vele soorten beha’s waardoor er meer keuze is voor de patiënt. “Volgens onze huidige planning zullen onze diensten en producten eind 2019 beschikbaar zijn. De combinatie van maatwerk en technologie – zoals bodyscanners en apps voor advies bij het vinden van de juiste behamaat – is veelbelovend en stelt elke vrouw in staat om een passende beha te vinden.”