• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • De highlights van Milaan Fashion Week Men

De highlights van Milaan Fashion Week Men

Door Don-Alvin Adegeest

18 jan. 2017

Mode

De mannenmodeweek in Milaan werd dinsdag afgesloten door de catwalkpresentatie van Giorgio Armani. De herfst/winter 2017 editie was een mix van ontwerper-debuten en shows van gerenommeerde huizen. Ook werd Milaan Fashion Week Men gekenmerkt door de afwezigheid van grote namen als Jil Sander, Roberto Cavalli en Gucci.

Ermenegildo Zegna

Alessandro Sartori pakte voor zijn eerste collectie voor Zegna groots uit. Zowel voor de collectie als voor de locatie; de show werd gehouden in een expositieruimte aan de buitenkant van de stad. Zegna is een van werelds leidende mannenmodemerken met een jaarlijkse omzet van meer dan 1 miljard euro, maar het bedrijf had ook moeite in contact te blijven met de consument en zijn wisselende smaak. Het kostuum is niet langer het prestige uniform dat het ooit was, en Sartori nam daarvan akte. Sartori presenteerde een sportieve collectie uitgevoerd in luxueuze materialen en natuurlijke materialen. De openingsoutfit - een witte coltrui en witte gedeconstrueerde blazer, gecombineerd met een jersey sweatpants - liet zich het beste omschrijven als ‘CEO off-duty, not East London chic’.

Marni

Voor Francesco Risso wachtte de wellicht lastige taak Consul Castiglione op te volgen, de oprichter en creatief directeur die twee decennia de scepter zwaaide bij Marni’s herenmodemerk. Voor de debuutcollectie haalde Risso inspiratie uit ‘de diversiteit van de mensen op straat’, zo vertelde de ontwerper in een interview met Vogue.com voor zijn show. Een kleurrijk palet en grafische elementen, twee stijlkenmerken van Castiglione, waren terug te zien op de catwalk. Nieuw was de verrijking van bovenkleding met bont patches.

Dolce & Gabbana

Een social media-marketeers droom, zo kan de Dolce & Gabbana show het best omschreven worden. Instagram-sterren, YouTube ‘heavyweights’ en knappe teen-bloggers waren de sterren van de show, bestaande uit honderd looks. Millennials Cameron Dallas, Brandon Thomas Lee, Rafferty Law liepen mee als model. Stefano Gabbana lichtte zijn keus toe aan Vogue.com: “Deze jongens zijn representatief voor miljoenen jonge mensen. Wij zijn niet zo jong meer en daarom is het is heel interessant te weten te komen wat zij mooi vinden en wat niet.” D&G presenteerde barokke kostuums, zijden pyjama-geïnspireerde designs, oversized bomberjacks en pantalons met poezenprint. U zou de nieuwe collectie dus het best beschrijven Instagram-vriendelijk en uitgesproken.

Salvatore Ferragamo

Salvatore Ferragamo’s nieuwe ontwerper Guillaume Meilland bleef trouw aan het handschrift van het modehuis, maar injecteerde wel frisse referenties. De collectie belichaamde ambachtelijke Italiaanse kleermakerskunst. Meilland presenteerde gestroomlijnde silhouetten. Hij maakte mantels langer en jasjes juist korter. Ook presenteerde hij ruimvallende pantalons, op zijn plaats gehouden door leren riemen, waarvan de pijpen in de meeste gevallen wel weer taps toelopen. Ook straalde het volume lichtheid uit, wat erop wijst dat deze ontwerp-veteraan zijn stoffen en schnitts kent.

Gebaseerd op het artikel van Don-Alvin Adegeest voor FashionUnited.uk. Vertaling en bewerking: Esmée Blaazer.

Foto’s: D&G, Salvatore Ferragamo en Marni via Catwalkpictures. Ermenegildo Zegna via Facebook

D&G
Marni
MFW
milaan fahsion week
SALVATORE FERRAGAMO
ZEGNA