De Hoedenmaker werkt aan eerste kledinglijn
bezig met laden...
Ook al staan ze bekend om hun hoeden, zoals de naam van De Hoedenmaker doet vermoeden, het bedrijf gaat nu ook kledinglijn lanceren. Het duo Marcel de Leeuw en Dirk-Jan Kortschot haalden met een crowdfundingsactie genoeg geld op om te gaan werken aan hun DJM by De Hoedenmaker collectie voor mannen.
Het duo dat samen De Hoedenmaker vormt maakt al zeven jaar lang hoogwaardige hoeden en hebben inmiddels al gewerkt voor ontwerpers zoals Viktor & Rolf en Tess van Zalinge. Alhoewel ze hun klanten voorzien van unieke hoeden, bleef een vraag terugkeren. “We kregen van klanten al langer de vraag wanneer we ze nou met een hele look gaan voorzien. Dat kunnen we nu gaan doen,” aldus Kortschot tegen FashionUnited. In totaal haalden ze dankzij 80 supporters een bedrag van 31,594 euro op. “We merken dat mensen het volle vertrouwen in ons hebben en zeggen: ga het nu gewoon maar doen,” aldus Kortschot.
De naam, DJM by de Hoedenmaker, is ontstaan uit de samenvoeging van de eerste letters van de namen van de ontwerpers, Dirk-Jan en Marcel. Voor de collectie liet het duo zich inspireren door, wat anders, een soort hoed. Specifiek door het soort mutsen die walvisjagers droegen enkele eeuwen terug en die inmiddels te zien zijn bij het Rijksmuseum. Door middel van de mutsen konden de walvisjagers elkaar herkennen.
De collectie zal bestaan uit 15 ontwerpen, uitgevoerd in twee verschillende materialen en twee verschillende kleuren. Het assortiment varieert van broeken en truien tot jassen en shirts en zelfs schoenen. Voor de collectie werkt het duo samen met Knitwear Lab, Studio Ryn en schoenontwerper René van den Berg. “Het wordt super draagbaar,” aldus Kortschot. “Als we het niet zelf aan zouden doen, dan komt het er niet in.” De prijzen zullen in het hoog segment liggen, maar definitieve prijzen noemt Kortschot nog niet.
De collectie van De Hoedenmaker zal in januari 2018 voor het eerst getoond worden. Waar de kleding na afloop van een show verkocht zal gaan worden is nog niet zeker. “Als er winkels zijn die geïnteresseerd zijn, staan we daar zeker voor open. Wij willen wel gaan voor de grote aantallen.” Maar ook de droom van een eigen winkel is aanwezig bij Kortschot en De Leeuw. “Bijvoorbeeld op de plek waar we nu zitten. Dat er één plek is waar klanten kunnen komen voor dat item dat ze nergens anders vinden.” Op dit moment blijft de focus echter liggen op het ontwikkelen van de nieuwe lijn. “We volgen heel erg ons eigen gevoel en passie en dachten: Waarom zouden we eigenlijk níet een eigen kledinglijn gaan maken?”
Beeld: De Hoedenmaker