De highlights en lowlights van Paris Fashion Week Lente/Zomer 2020
bezig met laden...
Het Lente/Zomer 2020-catwalkseizoen in Parijs is ten einde gekomen. Het begon vorige week maandag met Mame Kurogouchi en eindigde acht dagen later op dinsdagavond met Louis Vuitton. Aangezien de modeindustrie schreeuwt om aandacht voor het klimaat, was een belangrijk onderdeel van de shows in Parijs dat merken verplichtingen aangingen met betrekking tot duurzaamheid.
Bij Dior werd een inclusieve tuin getransformeerd in een magisch bos met bomen. Creatief directeur Maria Grazia Chiuri werkte hiervoor samen met Coloco, een in Parijs gevestigd milieu-ontwerpcollectief. Het doel was om de bomen na de show te herplanten in Parijs, als onderdeel van regeneratieprojecten in de stad. Toen Raf Simons in 2012 zijn eerste collectie voor het modehuis lanceerde, werden een miljoen bloemen gebruikt voor het overdreven decor. Destijds was er vanuit Dior geen communicatie over het lot van al die bloemen. In 2019 is het niet langer acceptabel om de natuur te plunderen voor de ogen van smaakmakers in de mode.
Chiuri’s catwalkshow riep gemengde reacties op. Sommige journalisten waren enthousiast, stellend dat het ‘buitengewoon mooi’ was, terwijl anderen het als ‘productgericht’ en ‘saai’ bestempelden. De jurken, waarvan veel voorzien van bedrukte of geborduurde bloemen, vormden een prachtige ode aan de natuur.
Duurzaam catwalkseizoen
Stella McCartney is uitgegroeid tot een veteraan op het gebied van ethisch verantwoorde mode. Ze heeft dit seizoen haar meest milieuvriendelijke collectie gelanceerd, bestaande uit 75 procent duurzame materialen. McCartney stelde dat 90 procent van alle gebruikte katoen biologisch is, en zelfs 100 procent voor denimproducten. Accessoires werden gemaakt met behulp van hennep en duurzame raffia. Onduidelijk is hoe de jeans duurzaam werden behandeld om een acid-wash uiterlijk te realiseren, omdat het wassen van denim één van de minst ethisch verantwoorde productiepraktijken is.
Dries van Noten x Christian Lacroix
Jacquard bloemenprints, kleding geweven op antieke weefgetouwen en weelderige kleuren in de meest intrigerende samenwerking van hedendaagse meesterbreinen brachten samen magie naar de Parijse modeweek. De samenwerking reikte ver boven het High Street Giant x Luxury Designer concept en was uitstekend, van een jas met riem en een gevederd kapsel tot franjes op een bruidscape.
De heer Van Noten verklaarde over de samenwerking: “Het plot is op natuurlijke wijze uitgebroed. Aan het begin van het seizoen vond ik dat ik uitbundigheid, weelde en meer volume en plezier nodig had! Ik werd constant aangetrokken door de tachtiger en negentiger jaren, naar een liefde voor verkleedpartijen, tot couture, tot schoonheid, durf en vreugde. Ik realiseerde me al snel dat alle wegen leken te leiden naar het werk en de wereld van de heer Christian Lacroix. Dus, na enig overleg, dacht ik ‘Waarom niet Christian bellen om hem te vragen of hij de uitdaging aan zou willen gaan en het leuk zou vinden om met mij een collectie te maken’? Ik was zo blij toen hij onmiddellijk ‘ja’ zei.”
Balenciaga
De kerncode van Balenciaga staat stevig in de schoenen sinds Demna Gvasalia de creatieve touwtjes van het modehuis in handen kreeg. Sindsdien is er weinig veranderd. Dit seizoen was er echter een verschuiving in verhoudingen te zien en was er meer aanbod van Gvasalia’s versie van streetwear. Dat uitte zich in nuance in oversized items, maar ook in architecturale bekwaamheid, te zien aan jassen die aan het einde van de show werden gepresenteerd.
De catwalk bevond zich in een in assemblage-stijl blauw geschilderd auditorium van de Verenigde Naties en modellen waren geloofwaardig, zelfs wanneer de bovenkledingstukken zo groot waren dat hoofden er maar net bovenuit kwamen.
Chanel
Over duurzaamheid gesproken. Chanel ontvangt nul punten op het gebied van zijn uitgebreide showproducties. Sinds het overlijden van Karl Lagerfeld, die alles van een strand vol zand tot hele steden heeft verzonnen, heeft Chanels nieuwe creatief directeur Virginie Viard deze lijn voortgezet. Ze koos voor maximalistische decors die doen denken aan Parijs in de jaren ‘60.
Tijdens de show kwam het gebruikelijke van Chanel naar voren, van bouclé en parels tot Parisienne-jassen en tweekleurige pumps. De nieuwheid was te zien in korte broeken en bermuda’s, welke een stap in de richting van jongere en coolere klanten kunnen betekenen.
Dit was Viard’s eerste prêt-à-porter-collectie na haar haute couture-debuut in juli. Hoewel het noch baanbrekend, noch copy paste Lagerfeld was, moet mevrouw Viard haar positie nog vinden en haar stempel nog drukken. Een vleugje opwinding kwam naar voren tijdens de finale, toen een Franse cabaretier, bekend als Marie S’Infiltre de line-up infiltreerde.
Best @chanel finale video ever: Spot the catwalk- crasher! And spot the security guys running after her! #PFW pic.twitter.com/Wztgsj3jVq
— Vanessa Friedman (@VVFriedman) October 1, 2019
Dit artikel verscheen eerder op FashionUnited UK. Vertaling en bewerking vanuit het Engels: Tessa Guntlisbergen.
Homepagefoto: Chanel SS20, Catwalkpictures