De invloed van extreme weersomstandigheden op de catwalk

New York - Regen- en windjacks nemen met hun Gore-Tex en ripstop (een weeftechniek waardoor textiel sterker en scheurbestendiger is) nemen de plaats van bikini’s in op de internationale catwalks. Sinds onze seizoenen vervagen en het weer grilliger wordt, presenteren merken als Marine Serre en Moschino hybride outfits voor een seizoensneutrale look. Transparante vinyl trenchcoats zijn geliefd, ongetwijfeld omdat zij de outfits die onder de jas zitten showen en tegelijkertijd bescherming bieden tegen het weer.

Elke ochtend, als we naar onze kledingkast staren en ons proberen te kleden tegen het onvoorspelbare, wordt de uitdaging van de industrie, om de vervuilende praktijken te stoppen, benadrukt.

Opwarming van de aarde en mode

Volgens recente data van NASA warmde de aarde in de afgelopen 35 jaar het meest op. Volgens officiële metingen vonden de vijf warmste jaren plaats vanaf 2010. Niet alleen was 2016 officieel het warmste jaar, maar ook acht van de twaalf maanden - van januari tot september, met uitzondering van juni - waren officieel de warmste ooit. En de enige verandering die experts voorspellen, is dat ijskappen blijven smelten, oceanen opwarmen en microplastics overal gaan rondhangen.

De invloed van extreme weersomstandigheden op de catwalk

De modekalender van de kledingindustrie die jaren onveranderd was, waarbij truien en jassen in de nazomer in de winkelrekken verschenen, brokkelt af. Kledingwinkel Superdry bracht afgelopen herfst een rapport uit waarin geschat werd dat haar winst tien miljoen pond minder zal zijn dan verwacht door het ongewone warme weer in het Verenigd Koninkrijk, continentaal Europa en de oostkust van de Verenigde Staten het afgelopen jaar. Als consumenten geen weer-geschikte opties kunnen vinden in fysieke winkels, gaan ze online zoeken of begeven ze zich naar het sale rek. Tijdens de transitieperiode van midden augustus tot begin oktober neemt de verkoop voor iedere graad dat het warmer wordt in vergelijking met het jaar ervoor, met 1,1 procent af, wat gelijk staat aan veertig miljoen pond per week. Dit blijkt uit een rapport van Met Office en de British Retail Consortium van afgelopen september.

De mogelijkheid om op onvoorspelbaar weer te reageren is cruciaal: stortbuien en hittegolven kunnen ervoor zorgen dat de omzet van een bedrijf door het dak schiet of juist als sneeuw voor de zon verdwijnt. Flexibiliteit in logistiek en marketing is de sleutel. Met leveranciers werken die volgens de onmiddellijke behoeften van de consument kunnen leveren, is de reden waarom fast fashion de strijd tegen de klimaatverwarring in onze kledingkasten kan winnen. Maar het feit dat snelle mode ethisch onverantwoord en wegwerpbaar is, heeft bijgedragen aan de enorme ecologische voetafdruk van onze sector - dus we winnen de strijd, maar niet de oorlog.

De invloed van extreme weersomstandigheden op de catwalk

Aandacht voor de manier waarop mensen winkelen, is ongetwijfeld het idee achter Prada's herlancering van Linea Rossa, die weer-vriendelijke textielinnovaties biedt en daarnaast onze onverzadigbare nostalgie voor alle dingen uit de jaren negentig aanspreekt. De campagne van de modieuze sportkledinglijn laat techgeklede modellen zien in een digitale wereld van wervelende, vallende neonstralen, terwijl de glimpen van de beroemde rode strepen (Linea Rossa) de aanvaring van mode en extreem weer vieren.

Focussen op innovatieve materialen die temperatuur reguleren is ook de gedachte achter een samenwerking als Stella McCartney X Parley X Adidas. Het jasje met zonnepanelen van het merk Vollebak is interessant. En wat zal het potentieel zijn van zijn prototype Graphene, dat het bedrijf omschrijft als ‘het lichtste, sterkste, meest geleidende materiaal ooit ontdekt’ en ‘dat dezelfde potentie heeft, als steen, brons en ijzer ooit had, om het leven op aarde te veranderen’?

Door gastredacteur Jackie Mallon, die ook lesgeeft bij diverse modeprogramma’s en de schrijfster is van ‘Silk for the Feed Dogs’, een roman die zich afspeelt in de internationale modeindustrie.

Het origineel van dit artikel verscheen 21 december eerder op FashionUnited.com. Vertaling en bewerking: Gertie de Boey voor FashionUnited.

Foto’s: Catwalkpictures.com., Prada Facebook en FashionUnited.

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN