• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • De ISHU: De ultieme onzichtbare sjaal

De ISHU: De ultieme onzichtbare sjaal

Door Vivian Hendriksz

bezig met laden...

Scroll down to read more
Mode|INTERVIEW

De dagen waarop mensen zich zorgen maken dat die ene slecht genomen foto opeens zal opduiken op Instagram of Facebook zijn voortaan verleden tijd dankzij de ISHU sjaal. De sjaal, die ook wel bekend staat als ´de moderne onzichtbaarheidsmantel´, is het eerste mode-item dat de privacy van zijn drager waarborgt omdat het foto´s met flits verstoort. “Mijn hoofdgedachte achter de sjaal was dat ik iets wilde maken dat een ongewenste foto op de meest high fashion manier zou ruïneren,” legde ISHU-oprichter Saif Siddiqui uit aan FashionUnited.

De ISHU: “de moderne onzichtbaarheidsmantel” voor sociale media

Siddiqui, die tevens oprichter is van het online platform ´Access All Brands´ waar merken worden verbonden aan beroemdheden die hun product kunnen promoten, kwam voor het eerst op het idee voor de sjaal in 2009. Siddiqui was destijds op bezoek bij familie en vrienden in Amsterdam toen hij stopte om een foto te maken op een brug: “Ik zag hoe de reflectoren op fietsen de foto die ik op mijn telefoon met flits nam beïnvloedden en vond dat heel cool.” Het moment inspireerde hem om iets te creëren dat niet alleen functioneel en modieus was, maar ook uniek omdat het de drager de privacy teruggeeft die grotendeels verloren is gegaan met de opkomst van Snapchat, Instagram en Facebook.

De sjaal werd al gespot tijdens de Fashion Weeks in Parijs en Londen, maar de officiële lancering vond in oktober plaats in de Canadese stad Toronto. Daarnaast werd de sjaal ook gelanceerd in Amsterdam, Londen, Los Angeles en Dubai. Sindsdien is de sjaal al gespot bij sterren als Nick Jonas, Nina Dobrev en Hannah Simone. De sjaal van 145 bij 145 centimer is online verkrijgbaar in het rood en zwart, en dankzij zijn lichte gewicht en duurzaamheid kan hij makkelijk overal mee naartoe worden genomen. Zijn unieke functie - de kracht om elke foto die met flits wordt genomen door een mobiel toestel te verstoren - zal er ongetwijfeld voor zorgen dat de sjaal een geliefd item wordt onder iedereen die zijn on- en offline privacy belangrijk vindt.

Ironisch genoeg had Siddiqui voor de lancering van de ISHU in Toronto nog nooit een Harry Potter film gezien of één van de boeken gelezen. Toch zag hij de link die mensen legden tussen zijn sjaal en de magische mantel uit Harry Potter die mensen kan laten verdwijnen of hun identiteit kan verhullen als ze dit willen als een uitgelezen kans. “Tijdens de lancering deden mensen de sjaal om en maakten ze daar foto´s van, waarna ze de ISHU vergeleken met de onzichtbaarheidsmantel. Later werd deze vergelijking ook opgepakt door de media en hebben we besloten hierin mee te gaan,” licht hij toe.

Saif Siddiqui´s onzichtbare sjaal: “Niet om snel geld mee te verdienen”

De ISHU is op dit moment online verkrijgbaar en zal binnenkort ook in geselecteerde winkels in Londen en Amsterdam worden verkocht. Siddiqui staat volledig achter de ´magische kracht´ van zijn sjaal, hoewel sommige consumenten misschien schrikken van het prijskaartje dat eraan hangt (289 pond of 397 euro voor de rode versie en 355 pond of 487 euro voor de zwarte versie). “Ik doe dit niet omdat ik snel veel geld wil verdienen,” benadrukt de ondernemer. Het ontwikkelen van de sjaal heeft zes jaar geduurd, wat onder andere kan worden verklaard door Siddiqui´s perfectionistische instelling. “Ik wilde een product maken waarvoor ik 120 procent van mezelf kon geven - daarom wilde ik het product eerst volledig gaan begrijpen, en ook het perfecte team van onder andere stylisten en ontwerpers samenstellen voor de lancering.”

- #Banksy #invisiblitycloak #WhatsTheISHU?

A photo posted by THE ISHU. (@ishu_scarves) on

Het productieproces van de sjaal begon lang voordat sociale media als Snapchat en Instagram hun intrede maakten. Voor het maken van de ISHU deed Saddiqui niet alleen onderzoek naar patronen en emblemen maar volgde hij ook een ontwerpstudie van enkele maanden. “In mijn huis staan ontelbare dozen die zijn gevuld met proefmodellen van de sjaal.” Uiteindelijk kwam hij uit op de huidige print die ervoor zorgt dat de camera van een mobiel toestel op het patroon van de sjaal focust waardoor het belangrijkste onderdeel van de foto naar de achtergrond verdwijnt.

Naast de twee sjaals die nu zijn uitgebracht, bestaat ook een versie die foto´s die worden genomen met een DSLR-camera kan verstoren. Siddiqui heeft er echter voor gekozen deze niet officieel te lanceren met de andere twee exemplaren. “De grijze versie verstoort alle flitsfoto´s en kost 2.000 pond (2.750 euro),” legde hij uit, waarna hij toevoegde dat het prijsverschil potentiële klanten kan ontmoedigen of zelfs afschrikken. “De rode en zwarte versie zijn mooi en ook functioneler omdat iedereen tegenwoordig een smartphone gebruikt voor het maken van foto´s.” Dat de ondernemer hier een goed punt heeft, is gebleken: tweeënhalve week na de officiële lancering was de sjaal namelijk al uitverkocht.

”Privacy is iets dat iedereen voor zichzelf moet kunnen bepalen”

Toen Siddiqui begon met het ontwikkelen van de ISHU had hij nooit kunnen voorspellen dat een leven zonder sociale media inmiddels haast ondenkbaar is, en hij denkt dat de lancering van de sjaal niet beter had kunnen worden gepland. “In een tijd waarin online privacy zo belangrijk is, geeft de sjaal mensen de keus om zelf te bepalen wat zij willen delen,” aldus Siddiqui. Ondanks de goede timing is hij toch overrompeld door alle positieve reacties die hij heeft ontvangen.

”Het is onvoorstelbaar hoe snel het is opgepakt!” Natuurlijk heeft het geholpen dat beroemdheden werden gezien met de ISHU om hun nek, maar volgens Siddiqui is de marketing van het item heel natuurlijk gegaan. “Ik heb gewoon geluk gehad dat de juiste mensen de sjaal hebben ontdekt. Vooral beroemdheden houden van de sjaal omdat het berichten op sociale media verpest, maar tegelijkertijd vinden ze het leuk om de sjaal online te delen.” Siddiqui gelooft sterk dat privacy iets is waar iedereen recht op heeft, ongeacht iemands status. “Het gaat om het bewaren van je persoonlijke ruimte online - door de opkomst van sociale media zijn sommige dingen die privé waren nu niet langer alleen van jezelf.” De ISHU is volgens de ondernemer een manier waarop mensen weer ´mysterieus´ kunnen zijn.

De ISHU is een bijzonder product, en Siddiqui heeft plannen om zijn mode-aanbod nog verder uit te breiden. De ISHU is een voorbode van de volledige kledinglijn die wordt gelanceerd tijdens de aankomende Paris Fashion Week. De collectie zal bestaan uit kleding voor mannen, vrouwen en kinderen en accessoires. “De sjaal is het statement item van de collectie, maar de rest van de collectie zal niet precies hetzelfde zijn als de ISHU,” legde hij uit. Siddiqui wil nog niet teveel kwijt over de collectie voor de officiële lancering die volgend jaar plaatsvindt, maar wel laat hij vast weten dat de kledingcollectie is geïnspireerd op de street style trends die zijn gedragen door sterren als Kanye West, Kim Kardashian en hun dochtertje North West maar dan met een “subtiele” en “moderne” twist. “Ik hoop echt dat het iets zal zijn dat mensen niet van ons verwachten,” voegde hij toe.

Foto´s: The ISHU Facebook

ishu