• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • De kleurentrends voor winter 2018-2019 volgens trendwatcher Hilde Francq

De kleurentrends voor winter 2018-2019 volgens trendwatcher Hilde Francq

Door Katrien Huysentruyt

bezig met laden...

Scroll down to read more
Mode

Weten we nu al wat de trends zijn voor herfst/winter 2018-2019? Trend- en colorwatcher Hilde Francq blikt alvast vooruit tijdens het Color Trend Seminar, FashionUnited brengt verslag uit.

Hilde Francq voorspelt elke lifestyletrend aan de hand van herkenbare persoonlijkheden, zoals de Architect - symbool voor de samenleving in bouwmodus - en de Muze - de feministische intellectueel. Elk type staat voor een stijl met bijhorend kleurenpalet. Ze worden gevormd door de maatschappij waarin we leven, ze zijn er een reactie op en veruitwendigen die visie in hun levensstijl: “De Brexit en de verkiezing van Donald Trump in de Verenigde Staten hebben duidelijk gemaakt dat er weinig zekerheden zijn. Er heerst bij veel mensen onvrede met het politieke systeem. We beleven de doodstrijd van een systeem en de geboorte van iets nieuws. Op dit keerpunt kijken we enerzijds ver terug in de geschiedenis: wat gebeurt er in het verleden op dergelijke scharniermomenten? Welke lessen kunnen we daaruit trekken? Anderzijds spreken we onze fantasie aan om toekomstbeelden te schetsen”, aldus Francq.

De Architect

De Architect is een van die persoonlijkheden als reactie op de tijdsgeest: “De maatschappij zit in constructiemodus, en het hoeft niet te verwonderen dat architectuur ons dan gaat inspireren. We hebben nood aan structuur. Bovendien gaat architectuur over de lange termijn: een gebouw zet je meestal niet voor even, het moet liefst lang meegaan. Ons architecturale gevoel wordt door die visuele sociale media voortdurend aangescherpt: niet alleen door meer te zien, maar ook door zélf te posten, wat ons onvermijdelijk doet nadenken over verhoudingen en perspectief. Architectuur heeft niet alleen een ondersteunende functie, maar krijgt ook een symbolische lading, is zelfs sacraal van aard”, vertelt Francq. “Dat architecturale wordt verder gezet in designobjecten en kleding.

Beton speelt vooral in de designobjecten een belangrijke rol. In de mode zien we deze trend onder andere in abstract geplooide, zeer hoekige vormen. Kledij heeft panden die soms los van het lichaam staan en bewegen. De stukken worden verknipt in fragmenten. Deze architecturale vormen staan bijna boven de functie. De functie van deze objecten of kleren is zelfs niet altijd herkenbaar, ze zijn ook niet altijd comfortabel.”

Wat dit betekent voor het kleurenpalet? De centrale kleur is gesatureerd rood, een kleur die velen associëren met kracht, passie. Het is ook een politieke kleur – ze komt ook in veel vlaggen terug. Andere kleuren (wit- en grijsnuances) zijn geïnspireerd door bouwmaterialen als staal, beton en natuursteen.

De Muze

Een andere reactie op onze samenleving is het personage van de Muze. “In dit thema staat feminisme centraal. De patriarchie brokkelt verder af, tegelijk is de vrouw op veel plaatsen nog niet gelijkwaardig. Vrouwen pikken dat niet en de jonge generatie noemt zich opnieuw feminist. Ook de moderne man openbaart zich als feminist en draagt de vrouwelijke waarden hoog in het vaandel. Dit feminisme gaat bovendien gepaard met het vervagen van genderdefinities, mensen die zich niet uitsluitend als man of vrouw definiëren”, poneert Francq. “Voor de mode is dit heel interessant: we zien veel ontwerpen die de vrouw een intellectuele, kunstige flair aanmeten, kleren die niet bedoeld zijn om sexy te zijn. Ook niet echt androgyn, maar met een nieuwe invulling van vrouwelijkheid en sensualiteit.

Hetzelfde geldt bij de mannenkledij, waar de conventies van het mannelijke in vraag worden gesteld. Ronde vormen, delicate stoffen en speelse kleuren worden daar het nieuwe normaal. Technologie wordt empathisch en zal ons begrijpen, bijvoorbeeld intelligent textiel dat in verbinding staat met het internet en zo apps en websites van informatie voorziet.”

De kleuren bij dit thema zijn koude en warme tinten. De blauwtinten staan voor het intellectuele aspect, de rood- en roze-tinten voor het emotionele en intuïtieve. Zwart, grijs en offwhite dienen als basis, het blauw — een referentie naar Yves Klein en de kunst - als contrast. Zachtgeel en rood dienen als accentkleuren.

De essentie van kleur

Mensen onderschatten kleur terwijl het een essentiële factor is de aankoopbeslissing: 85 procent van de mensen noemt kleur de meest bepalende factor. Toch houden bedrijven er (te) weinig rekening mee. Francq heeft er nu een boek over uit, ‘Kleur verkoopt’.

Beeld: FashionUnited en Pexels

Hilde Francq
Kleurentrends
Trendwatcher