De New York Fashion Week highlights
bezig met laden...
Tijdens New York Fashion Week waren de veranderingen in de modeindustrie duidelijk zichtbaar. Modeontwerpers introduceerden het ‘see now, buy now’ businessmodel. Pioneers Burberry, Tom Ford en Rebecca Minkoff bijvoorbeeld, maar ook verrassende namen als Ralph Lauren, Tommy Hilfiger en Alexander Wang. Ook was de consument dit seizoen opvallend vaak uitgenodigd. Dit zijn de highlights van New York Fashion Week.
Ralph Lauren tranformeert Madison Avenue
Terwijl sommige zich afvragen of Ralph Lauren zijn luxe-imago is kwijtgeraakt, presenteerde het Amerikaanse modemerk zijn collectie volgens nieuwe strategische plannen. Ralph Lauren transformeerde Madison Avenue, de straat waar de New Yorkse flagshipstore is gevestigd, tot catwalk voor het ‘see-now-buy-now’ debuut van het merk. Voor een presentatie van 45 looks in een indrukwekkende glazen constructie, werd de straat tijdelijk afgesloten. In de voor de designer typerende collectie met Western en Native American referenties, vielen de felgekleurde met pailletten bekleedde jurken in de finale op.
Victoria Beckham ode aan 9/11
Een unicum voor een show op een modeweek. Voor de show van Victoria Beckham op zondag werd een minuut stilte gehouden; uit respect voor de slachtoffers van 11 september. De nieuwe collectie van Victoria Beckham was modern en luxe, zoals we van de modeontwerpster gewend zijn. Nieuw waren de lingerie referenties, prints geïnspireerd op bloemenbehang en de frisse kleuren in de collectie. De meest in het oog springende items: een fluwelen jurk en plooirok uitgevoerd in een groene tint die Beckham zelf ‘peppermint’ noemt.
DKNY onder het bewind van GIII-apparel
Een supermodellen-leger met donkere lippenstift, diep uitgesneden sweatshirts of open jacks gecombineerd over bra-tops of figuurvolgende body-suits en een paar hoge sokken. Nieuwe hoofdontwerpers Dao-Yi Chow en Maxwell Osborne gaven DKNY’s signature sportieve mode een sexy make-over.
Tommy Hilfiger's 'Tommy Pier'
Nog een iconische modeontwerper met een consumenten-gerichte aanpak. De Amerikaanse ontwerper Tommy Hilfiger presenteerde zijn najaarscollectie, tot stand gekomen in samenwerking met It-model Gigi Hadid, op een spectaculaire manier. Hilfiger transformeerde South Street Seaport tot ‘Tommy Pier’; een festivalterrein inclusief kermisattracties en eetkraampjes. Van de showkaarten werd de helft verkocht aan de consument. Het contrast tussen de zomerse temperaturen in de stad en de truien op de runway bleef niet onopgemerkt.
Champagnediner bij Tom Ford
Voor de collectie van Tom Ford huurde de filmmaker en modeontwerper een ruimte in het Four Seasons restaurant in New York. Ford was een van de eerste designer die het see-now-buy-now- als nieuwe businessmodel aankondigde, maar dit was de debuut- én ‘co-ed’ show, waarbij dames- en herenmode gecombineerd wordt gepresenteerd. De gasten werden getrakteerd op een kaarslicht diner met champagne en kaviaar. De massa kon meekijken via de live-stream.
Jonathan Saunders voor Diane von Furstenberg
De eerste collectie van Diane von Furstenberg, het modemerk waar de 40-jarige Jonathan Saunders sinds mei de scepter zwaait, werd een-op-een gepresenteerd. Inmiddels, zijn beelden van de debuutcollectie onthuld op social media. Het handschrift van de Schotse modeontwerper - te weten het gebruik van kleur en prints - is terug te zien in de draagbare damesmodecollectie: patchwork bloemenprint-jurken en gestreepte kledingstukken die doen denken aan luxe zijden sjaals.
Alexander Wang x Adidas Originals
Een verrassing aan het einde van zijn show: Alexander Wang presenteerde een capsule collectie in samenwerking met Adidas. Aan het einde van zijn catwalkshow showden zeker 70 modellen de uniseks-collectie tijdens New York Fashion Week.
Het is een slimme zet van Wang om met deze collectie te komen. Afgezien van het feit dat een samenwerking met Adidas al een lang gekoesterde wens is, weet hij met de capsule collectie de millenial consument perfect te bespelen.
Klik hier voor het achtergrondartikel.
Nu de New York Fashion Week langzaam tot een einde komt, verplaatst de aandacht van de modeindustrie zich over de oceaan naar de hoofstad van Engeland, voor London Fashion Week.
Beeld: Catwalkpictures