De premium bril maakt een opmars in de mode
bezig met laden...
Op de neus, in het haar of nonchalant bungelend aan de boord van een trui of blouse. Vrijwel iedere bezoeker van de Italiaanse brillenbeurs Mido heeft er wel een. Een bril. De bezoekers en standhouders van de beurs in Milaan weten het immers allang: de bril is een mode-statement geworden. De premium bril is het nieuwste paradepaardje in de mode-industrie. De vraag groeit en steeds meer modebedrijven springen daar op in.
Op Mido, de grootste brillenbeurs van Europa, zijn de gangpaden goed gevuld. Ook moet er vaak gewacht worden bij de stands voor iemand je te woord kan staan. “Mido 2017 bevestigt de leidende en internationale rol,” stelt Cirillo Marcolin, de president van de beurs, in een reactie. “De beurs is zelfs groter dan vorig jaar, met meer dan 1.200 standhouders van over de hele wereld, waaronder 130 nieuwkomers. Het is een duidelijk teken dat de industrie vitaal is.”
Er is extra veel belangstelling voor Hal 6, die is ingericht op premium labels en grote optiekbedrijven. De vijf grootste spelers in de eyewear domineren samen het premium modesegment; ze ontwikkelen, produceren en distribueren hun eigen labels, maar licenseren ook verschillende productiedeals van monturen voor luxe modehuizen. Zo is er een grote stand van Luxottica, een van de grootste producenten van brilmonturen wereldwijd. Naast de productie van labels als Ray-Ban en Persol en het in handen hebben van The Sunglass Hut doet het bedrijf ook de productie van grote modemerken als Chanel, Prada, Armani en Michael Kors. Dan is er de Safilo Group, die de licenties doet voor de modehuizen Dior, Céline, Fendi en Marc Jacobs.
Als derde vinden we Marchon, die ook vertegenwoordigd is op de beurs. Marchon is een iets minder grote speler dan Luxottica en Safilo en heeft onder meer deals met Valentino, Calvin Klein, Chloé en Salvatore Ferragamo. Recentelijk tekende modehuis Longchamp nog een licentieovereenkomst met Marchon, voor de productie en distributie van diens eyewear.
Even groot als Marchon is Marcolin, die de eyewear collecties van Tom Ford, Tod’s, Balenciaga en Ermenegildo produceert en distribueert. Recentelijk kreeg LVMH nog een minderheidsbelang van 10 procent in het Italiaanse bedrijf in handen, zodat het meer controle kon uitoefenen over de brillenlijnen. Vanaf 2018 maakt het bedrijf ook de brillen voor Céline en Louis Vuitton. Ook brillenbedrijf De Rigo is aanwezig. Modehuizen als Lanvin, Loewe en Carolina Herrera hebben een overeenkomst met deze producent.
Maar designers zelf hebben ook de weg naar de grootste internationale brillenbeurs gevonden. De Duitse designer Philipp Plein is met twee stands vertegenwoordigd. In een andere hal staat de strak ingerichte stand van Victoria Beckham, waar aan iedere tafel een groep Aziatische inkopers zaken doet. Tijd om te praten is er niet; er moeten orders worden geplaatst. Het is duidelijk dat Beckham’s stijl het goed doet bij de Aziaten. Beckham bracht in 2009 brillen op de markt in samenwerking met Cutler & Gross, en haalde de eyewear collectie in 2013 binnenshuis. Inmiddels kent de brillenlijn van Beckham een grote schare fans en is de divisie goed voor 25 procent van de business. Op Beckham na zijn alle grote producenten en labels in één hal geplaatst, waar ook het zogeheten ‘Fashion District’ staat (een grote catwalk, red.).
Eyewear is de grootste opkomende fashion business
Volgens Elle Italia is dit seizoen ‘het seizoen van de bril’. Mido werd op hetzelfde moment gehouden als Milan Fashion Week. Veel modemerken weten op hun beurt te profiteren van de grote hoeveelheid optiekprofessionals die op de beurs afkomen. Ze maken er gebruik van door hun eyewear collecties juist in deze week te presenteren.
Modehuis Valentino gaf tijdens fashionweek een speciale eyewear presentatie voor inkopers en pers. Creatief directeur Pierpaolo Piccioli huurde een 17e eeuwse paleis inclusief fresco’s af als locatie. Genodigden liepen door een doolhof van geplaatste spiegels, inclusief rook uit een rookkanon. Wie het einde van het doolhof wist te halen, werd getrakteerd op een drankje en een nieuwe Valentino-zonnebril met weerspiegelende glazen.
In het Modekwartier in Milaan opende Moncler recentelijk een nieuwe flagshipstore, die zich focust op brillen. De flagshipstore aan Via Montenapoleone luistert naar de naam Moncler Lunettes.
En niet geheel toevallig komt Gucci, de dag nadat Milan Fashion Week en Mido voorbij zijn, met een nieuwe eyewear campagne, gemaakt door Petra Collins. In de brand video staan een oma en twee kleinkinderen centraal, waarbij de kinderen de bril van oma opzetten als ze in slaap valt en vervolgens avonturen beleven in een ‘Gucci-wereld’.
Waarom stappen alle luxemerken in de brillenmarkt?
De brillenmarkt is big business. En ook de mode-industrie weet dat. Volgens analisten is de optiekindustrie (dat wil zeggen monturen, contactlenzen en zonnebrillen, red.) goed voor 90 miljard dollar (85 miljard euro) in 2016, en zal dat 140 miljard dollar zijn tegen 2020. Uit onderzoek van Exane BNP Paribas bleek dat 40 procent van de eyewear markt toekomt aan monturen en zonnebrillen. Binnen dat aandeel is 35 procent tot te schrijven aan premium monturen en zonnebrillen, oftewel de brillenlabels van modemerken. Dat modesegment is dus goed voor een bedrag van iets minder dan 13 miljard dollar (12,3 miljard euro).
De grootste verschuiving,die de brillenmarkt in beweging bracht, kwam in 2014. Toen kocht luxe conglomeraat Kering alle licenties terug van de brillencollecties van alle merken uit zijn portfolio, waaronder Yves Saint Laurent, Alexander McQueen and Stella McCartney (alleen Gucci blijft tot 2020 onder beheer van Safilo, red.). Kering zette een geheel nieuwe divisie op, genaamd ‘Kering Eyewear’. Deze wordt geleid door Roberto Vedovetto, voormalig CEO van Safilo. Anders dan luxe vennootschappen wil Kering werken als een start-up, en sneller inspelen op de marktomstandigheden. De joint venture tussen LVMH en Marcolin wordt gezien als tegenactie.
Het had een groot voordeel voor Kering om de licenties terug te kopen; door de productie in eigen beheer te houden kunnen brillen exclusief worden aangeboden. Daarnaast kunnen ze het aantal verkooppunten voor brillen beter laten aansluiten om de gehele merkstrategie van een merk. “Eyewear representeert een key category, waardoor de nieuwe esthetiek (van Gucci’s creatief directeur Alessandro Michele, red.) gepresenteerd kan worden. Samen met Kering Eyewear zijn we nu vol enthousiasme toegewijd aan het bereiken van de volle potentie van de categorie,” reageerde Gucci’s CEO Marco Bizzari in een statement aan WWD.
Waarom zijn premium brillen zo in trek? Voor consumenten is de opkomst van de premium modebril een interessante ontwikkeling; wie eerder te diep in de buidel moest tasten voor een high-end kledingstuk, kan nu een ‘accessible luxury´ aanschaffen.
“De markt groeit echt, zowel structureel en globaal,” stelt Luisa Delgado, CEO van Safilo Group, tegenover WWD. “Enerzijds wordt het gestimuleerd door demografie: de ontwikkeling van verschillende markten waar de middenklasse toeneemt krijgt toegang tot interessante merken. Daarnaast is er de educatie, een ouder wordende bevolking, die de groei van de industrie ook stimuleren.” Ze benadrukt de hoogte van genoten onderwijs en een steeds hogere levensverwachting bij de vraag naar brillen.
Nieuwe markten, de demografie van consumenten en de komst van nieuwe producten creëren de groei van de eyewear business. Alle aspecten zijn bijzonder relevant voor de premium mode-industrie. En daar zijn Kering, maar ook de vijf grote spelers op de beurs Mido, zich zeer bewust van.
Beeld: Gucci SS17 via Catwalkpictures, Mido, FashionUnited, Moncler Facebook