De top 7 buitengewone modeduo’s uit heden en verleden
bezig met laden...
Samenwerking laat de wielen van de modeindustrie draaien en daarom zijn modeduo’s alomtegenwoordig in deze branche. Het comfort van het hebben van iemand die ideëen afstoot, om samen de teleurstellingen weg te kunnen slikken en de opoffering te kunnen delen, kan niet genoeg worden benadrukt. Idealiter heeft elk lid van de samenwerking vaardigheden om de zwakheden van de ander met de rechter- en linkerhersenhelft te compenseren, maar dat is niet altijd het geval. Dat kan zorgen voor een explosief creatieve, maar financieel rampzalige rit. Van muzen en hun maestro’s tot zakelijke hersenen en hun protégés, hier zijn de 7 kleurrijkste samenwerkingsverbanden uit heden en verleden.
Pierre Bergé en Yves Saint Laurent
De OG’s van de dubbele acts zijn onmiskenbaar Yves Saint Laurent en Pierre Bergé, wiens amour fou het spul is van gothic-romans: Bergé, beschermer en poortwachter van de fijnzinnige en geïsoleerde Saint Laurent, wiens psyche zo donker zou kunnen zijn als zijn gevoel voor kleur uitbundig was. “Hij was manisch depressief, precies wat het woord betekent, manisch en depressief,” zei Bergé tegenover de New York Times. “Dit betekent dat er periodes waren waarin hij alles deed, gek van geluk, en de volgende dag was het duisternis.” In de tijd dat ze bijna vijftig jaar samen waren tot aan de dood van Saint Laurent in 2008, gingen ze van jet-setting clubbers bij Regine en Studio 64 naar verzamelaars van oude meesters en vreemdelingen in hun villa in Marrakech. Hoewel hun romance in 1976 eindigde, presenteerde hun professionele relatie ons ‘Le Smoking’, luxe safarikleding, Mondriaan-jurken en gebreide couture bruidsjurken, maar ook de vaardigheid om meer diversiteit op de catwalk te promoten dan de meeste huidige ontwerpers nu doen.
Viktor & Rolf
Dubbelgangers met een slanke bouw, kortgeknipt haar, donkere bril en nette gezichtsbeharing. Het Nederlandse duo Viktor & Rolf ontmoette elkaar op school in 1988 en richtte zijn merk op na het winnen van een internationale ontwerpwedstrijd, het Festival International de Mode et de Photographie. “We zijn allebei vrij introvert,” zegt Viktor Horsting. “We zagen onze jeugd beiden als saai en ik denk dat we een vergelijkbaar mechanisme hebben ontwikkeld om die verveling te overwinnen: we vonden het leuk om te tekenen en om te lezen. We ontsnapten allebei in de geest, we ontsnapten naar een fantasiewereld.” Hun gecombineerde conceptualisering en avant-garde dromen resulteerden in mode die overging in kunst en die regelmatig in musea verscheen. Misschien als slachtoffer van de snelle see now, buy now-cultuur, verwijderde het paar zich in 2015 van de modekalender en koos het ervoor zich alleen te richten op het vertalen van hun surrealistische visie op ambacht in haute couture.
Meadham Kirchoff
Beschreven door Vogue als “de show die ervoor zorgde dat journalisten in Londen bleven voor de laatste dag van fashionweek”, brandde Meadham Kirchoff fel en stierf jong. Edward Meadham en Benjamin Kirchoff volgden in een lange traditie van Britse designduo’s met een dubbele achternaam - Pearce Fiona, Copperwheat Blundell, Eley Kishimoto, Clements Ribeiro - en hun doldwaze, stampende, gefronste en versierde collecties gevoed met punkgeest zorgden voor sensatie sinds de oprichting in 2005. Ontkenningen van dreigende sluitingen, samenwerkingen met Topshop en zelfs een lancering van parfum ontkenden het feit dat het bedrijf tot diep in de schulden zat en uiteindelijk in 2015 gedwongen werd om te stoppen. Leverend tot het einde van het drama, zei Edward tegenover iD dat “Meadham Kirchoff niet werd gedood door de modeindustrie, maar door onszelf… Ik en Ben zouden nooit kunnen samenwerken”.
Marques’Almeida
Winnaars van de LVMH Young Fashion Designer Prize in 2015, de Portugese ontwerpers Marta Marques en Paulo Almeida, vormden hun bedrijf in 2011 tijdens een ontmoeting in Central St Martins. Ze hebben een dominante positie op het gebied van distressed denim in de wacht gesleept. Maar de gesponnen Americana en de Texaanse tuxedo zijn bronnen van inspiratie die ze gebruiken voor streetstyle puffer jassen, extreme proporties en gedurfde geometrie om een esthetiek te ontwikkelen van mooie, maar stoere harnassen die worden geassocieerd met multicultureel Oost Londen.
Vivienne Westwood en Andreas Kronthaler
Voormalig student onder Vivienne Westwood aan de Weense school voor Toegepaste Kunst, trouwde de Oostenrijkse Kronthaler in 1993 met de koningin van de punk en beheert nu de mannencollectie van het bedrijf. Hij beschreef de directheid van hun verbinding aan Vice als: “Het was als verlichting. Het gebeurt soms in je leven dat iemand je ziel aanraakt. Je voelt meteen dat alles goed zit en dat je daaraan moet vasthouden.” Beiden begaan met milieubewustzijn en de problemen van verspilling in de modeindustrie, heeft het echtpaar met trots een onafhankelijke, provocerende houding tegenover luxe concurrenten van conglomeraat-eigendom. Het berijden van tanks tot 10 Downing Street is een manier om aandacht te krijgen voor een onderwerp, maar we verwachten niets minder van Dame Westwood en vermoeden dat de stimulatie en de rauwe energie die ze in de jaren ‘70 vond met Malcolm McLaren nu wordt geleverd door haar voormalige protégé en huidige partner.
Rei Kawakubo en Adrian Joffe
Voorzitter van Comme des Garcons en CEO van de alternatieve winkelomgeving Dover Street Market, trouwde de Zuid-Afrikaan Joffe in 1993 met Rei Kawakubo. De enigmatische Japanse ontwerpster werd vereerd om de soberheid van haar visie, die haar werkt meer als kunst beschouwt dan mode, niet teveel interviews doet en niet van foto’s houdt. Ze laat Joffe toe om haar visie te verwoorden. Daarbij maakt hij het paar, altijd gekleed in zwart, vaak nog intrigerender. De sleutel tot hun relatie is te vinden in dit citaat van haar: “Ik maak kleding voor een vrouw die niet wordt beïnvloed door wat haar man denkt.” En zijn respect voor haar wordt duidelijk door de volgende uitspraak van hem aan Hypebeast: “Ik ben ervan overtuigd dat haar werk op het hoogste niveau van creativiteit ligt; Wat men misschien pure creatie zou kunnen noemen… Zo vaak komt het voort uit alleen een gevoel, een emotie.”
Tom Ford en Domenico De Sole
Het bereiken lijst met een tweede benoeming van Yves Saint Laurent zijn Tom en Dom, de pooiervrienden van het millennium. De Steve Jobs en Steve Wozniak van de modewereld: Tom Ford en Domenico De Sole. In 1994, toen de Amerikaanse designer creatief directeur werd van het luxe modehuis Gucci, waar De Sole CEO was, ging het van een bijna faillissement naar bloei en werd het de naam die over ieders tong rolde. Toen het paar in 1999 werd gestroopt door Yves Saint Laurent, tot grote ontsteltenis van de oprichter, maakten ze korte metten met de tegenslagen die het modehuis door pikante reclame en hoogspanning op de catwalk totdat ze in 2004 vertrokken als resultaat van onvoldoende contractonderhandelingen. De Sole is voorzitter van Tom Ford International sinds de oprichting in 2005. “Ik zou mijn leven aan Domenico willen toevertrouwen en ik geloof dat hij hetzelfde over mij denkt. Hij is een geweldige man en een geweldige vriend,” zei Ford eens. “Het is niet eenvoudig om een creatieve geest en zakenpartner te vinden in één persoon. Tom is de ideale partner,” vindt De Sole.
Door gastredacteur Jackie Mallon, die les geeft aan de faculteit van diverse modeprogramma’s in New York en de schrijfster is van ‘Silk for the Feed Dogs’, een roman die zich afspeelt in de internationale mode-industrie.
Vertaling en bewerking: Tessa Guntlisbergen
Homepage foto: courtesy of Bread & Butter by Zalando
Collage 1: V&R, Catwalkpictures.com / V&R, courtesy of Bread & Butter by Zalando / Comme Des Garcons, The Met Facebook page
Collage 2: Pierre Bergé en Yves Saint Laurent, Studio Harcourt Paris, Fondation Pierre Bergé YSL Facebook / Tom Ford voor Gucci / Vivienne Westwood en Andreas Kronthaler, Vivienne Westwood / YSL Mondrian Dress, Own Work