• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • De Top Retail- & Modetrends voor 2017

De Top Retail- & Modetrends voor 2017

Door Vivian Hendriksz

bezig met laden...

Scroll down to read more

Mode

Volgend jaar wordt wellicht een beetje meer sci-fi dan verwacht met de opkomst van retail- en modetrends zoals artificial intelligence, duurzame design en mode geïnspireerd door de populaire Netflix serie ‘Stranger Things’. In de aanloop naar 2017 presenteert FashionUnited de top retail- en modetrends die volgens gegevens van retail analytics bureau Edited waarschijnlijk het komende jaar zullen definiëren.

De opkomst van artificial intelligence voor beter maatwerk

De meest scherpzinnige retailers van nu profiteren tegenwoordig van de nieuwste ontwikkelingen in technologie en ‘deep learning’ apparaten, met name data analytics en artificial intelligence (AI), en gebruiken deze om de consument een meer doelgerichte en persoonlijke winkelervaring te bieden. De opkomst van online shoppen en sociale media platforms zoals Facebook, bieden retailers nauwkeurig inzicht in het winkelgedrag van hun klanten, die door op producten te klikken, te kopen of te bewaren op hun wish list, een digitale voetafdruk achterlaten. En hoe langer de digitale voetafdruk van een klant is, des te makkelijker het is voor retailers om hen een afgestemde selectie producten te bieden bij een volgend bezoek aan hun webshop.

Niet verwonderlijk dat Edited, als onderdeel van zijn diensten, al gebruik maakt van AI software om kledingstukken te identificeren in foto’s of beelden voor zijn databestand. AI wordt echter ook al door andere retailers gebruikt, zoals outdoormerk The North Face, die het inzetten om hun klanten persoonlijke adviezen te geven gebaseerd op hun winkel- en browsergeschiedenis. Moderetailers stimuleren gepersonaliseerde diensten ook op een meer product-gericht niveau, met gemonogrammeerde accessoires, tassen en schoenen.

Duurzame design wordt verwelkomd

De modebranche, alsmede de bredere retailsector, ziet al langere tijd in dat het de huidige zakelijke modellen moet veranderen en in alle opzichten duurzamer moet zijn, zij het in productontwerp, productgebruik of productverwijdering en innovatie. Met name fast fashion en duurzaamheid worden als tegenpolen van elkaar beschouwd, omdat retailers het moeilijk hebben gevonden een gulden middenweg te vinden. Maar met de toenemende vraag van consumenten naar meer duurzame producten, lijkt 2017 het jaar te worden waarin hier verandering in komt.

Retailers gaan, volgens de wensen van de klant, beter letten op hoe ze meer hoogwaardige producten kunnen produceren, die ontworpen worden om langer mee te gaan en minder impact hebben op het milieu. H&M en Zara zijn hier al mee zijn begonnen, met een gemiddelde prijs per collectie van respectievelijk 17,99 dollar (17,30 euro) en 9,90 dollar (9,50 euro).

Uitbreiding naar lifestyle aanbod

In 2016 explodeerde het aantal subcategorieën, zoals ‘athleisure’, die naar verwachting in 2020 83 miljard dollar zal genereren. De opkomst van deze categorieën benadrukt hoe een aantal retailers zich ontwikkelt tot mondiaal lifestylemerk. Zo lanceerde een aantal vooraanstaande modemerken dit jaar activewear of ‘athleisure’ lijnen, waaronder Zara en Kate Spade, of werkte samen met celebrity’s aan speciale edities, zoals Adidas met Kanye West.

Edited verwacht dat moderetailers in 2017 verder zullen uitbreiden in kleinere en nichemarkten om zo aan de veranderende behoeftes en levenswijzen van consumenten te voldoen. Retailers zullen ook hun fysieke winkels blijven uitbreiden en nieuwe belevingen toevoegen - denk hierbij aan een prosecco bar, een nagelstudio of een verzorgingsbar - om de aandacht van consumenten in de winkel langer vast te houden en zich te onderscheiden van potentiële concurrenten.

Mobiele innovaties zullen aandacht van de klant trekken

Het afgelopen jaar gaven consumenten steeds meer de voorkeur aan mobiele apparaten voor hun online activiteiten - waaronder winkelen. Naar mate de smartphone in hoge mate aan terrein wint, wenden retailers zich vaker dan ooit tevoren tot sociale media platforms zoals Instagram en Snapchat en de nieuwste applicaties in virtual en augmented reality, en 360 graden video’s om hun producten aan de man te brengen.

Modeketen Topshop was een van de eersten die klanten mee liet kijken naar hun fashion week modeshow door middel van een een camera met een beeld van 360 graden, terwijl merken als Diesel hun krachten bundelden met technologiebedrijven om een unieke virtual reality ervaring te creëren. Dus, of het nu gaat om een virtuele rondleiding van 360 graden, of het gebruik van virtual reality om te zien hoe een kledingstuk past, zullen mobiele innovaties een unieke totale ervaring kunnen bieden aan de consument.

Een erfenis uit de jaren tachtig een van de belangrijke modetrends voor 2017

'Stranger Things’ maakte eerder dit jaar grote indruk toen het op Netflix verscheen, en de serie zal volgens Emily Bezzant, hoofdanalyste van Edited, in 2017 invloed hebben op de modesector. Het tweede seizoen van deze populaire serie komt halverwege 2017 uit, maar zijn invloed manifesteert zich al in voorjaar 2017 - denk aan power pakken, losse broeken voor werk, topjes en jurken met ontblote schouders, en overal overdreven ruches. Ook microtrends die door dit decennium geïnspireerd zijn zullen een grote comeback maken, met aangepaste looks zoals geborduurde en appliqué denim, alsmede ‘vintage’ rockband t-shirts, statement mouwen en beugelbroeken.

Belangrijke 2017 denimsilhouet: Mom-jeans

2017 ziet tevens de definitieve terugkeer van de zogeheten Mom-jeans. Gekenmerkt door een toelopende broekspijp, is de Mom-jeans een belangrijke stijl die zich al in het laatste halfjaar manifesteerde. Het retro-silhouet doet het goed bij de consument, zoals blijkt uit de verkoopcijfers van Edited. De Mom-jeans zal ook in 2017 populair blijven, zowel in het hoge als het lage segment. Zo was dit silhouet een grote hit op de voorjaar/zomer 2017 catwalks. Deze iets lossere pasvorm is onderdeel van de bredere invloedssfeer van mode uit de jaren tachtig, en Mom-jeans lijken een definitieve plek te veroveren binnen alle denimassortimenten.

Photo 1: Devices, Pexels

Photo 2: Sustainable dress, Courtesy of H&M

Photo 3: Courtesy of Kanye West/Adidas

Photo 4: Tommy Hilfiger VR store experience, courtesy of Tommy Hilfiger

Photo 5: Barbara and Nancy from 'Stranger Things', courtesy of Netflix

Photo 6: Mom jeans, Pexels

Tekst: Vivian Hendriksz. Vertaling en bewerking door: Wendela van den Broek

2017
Modetrends
Retail Trends