De vloek van de modekalender

Over de vloek van de modekalender hebben we het al vaker gehad, maar een recent artikel van moderedacteur Alexander Fury in de Evening Standard laat maar weer eens zien met wat voor dilemma we elk seizoen weer te maken krijgen: op vakantie gaan of een Prada-jas kopen?

Hoewel het artikel grappig is geschreven, staat Fury in deze kwestie niet alleen: de modesector slokt al onze tijd op, het hele jaar door. Fury heeft naar eigen zeggen “sinds 1995 niet meer in de zee gezwommen en sinds 2001 geen kleurtje meer gehad”, en hij wijst op de hang naar ‘workaholisme’ die in de branche nogal eens voorkomt. Vervolgens vraagt hij zich af of het niet beter is om gewoon een Prada-jas te kopen, iets wat qua kosten op hetzelfde neerkomt als een week op vakantie gaan.

Als modejournalist of modecriticus ben je met een beetje goede wil een derde van het jaar onderweg. Er zijn confectieshows voor dames- en herenkleding, er is de haute couture, er zijn pre-collecties, en dan zijn er ook nog speciale gelegenheden. Bij elkaar ga je dan zo’n vier keer per jaar naar New York, zes keer naar Parijs, zes keer naar Milaan, een keer naar Rome, af en toe naar Shanghai, naar Tokio en voor de zekerheid nog een keer naar een plek in de Emiraten. En als je voor B2B werkt, kun je ook nog naar shows in Berlijn, Kopenhagen, Hong Kong en Las Vegas.

De kalender is meedogenloos voor ontwerpers én journalisten

Voor ontwerpers en operationeel medewerkers is de kalender al net zo meedogenloos. Italianen kunnen de hele maand augustus op het strand gaan zitten en aan hun kleurtje werken, maar wie in Londen werkt heeft het gewoon de hele maand druk. Aangezien de modeweken al beginnen in de eerste week van september, moeten in augustus de voorbeeldcollecties worden klaargestoomd, moet het persmateriaal worden ontwikkeld en moeten de laatste salestools worden afgemaakt. Niemand wil een modeweek beginnen zonder foto’s voor het lookbook, of niet in staat zijn om te vertellen wat de inkoopprijs van die jurk uit look 5 is.

En hoewel sommige ontwerpers maar twee collecties per jaar maken, wordt er in de zes maanden daartussenin flink wat afgereisd om iets op de catwalk te krijgen. Weekendjes weg en vakanties zijn voor de meesten niet aan de orde. Er zijn immers altijd fabrieksbezoeken op het laatste moment, afspraken met vertegenwoordigers in het buitenland of stoffenshows die bezocht moeten worden.

Wie heeft er met die bomvolle internationale modekalender nog tijd om er even tussenuit te gaan? En de treurige waarheid: al die deadlines als je weer terugkomt dragen ook niet echt bij aan een ontspannen vakantie. Fury heeft gelijk: die Prada-jas is waarschijnlijk een veel betere investering.

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN