De vraag naar kleur groeit: vooruitblik naar herfst/winter 2020/21
bezig met laden...
Antwerpen - Tijdens haar recente Color Trend Seminar gidste trend- en colorwatcher Hilde Francq van trendstudio Francq Colors het publiek door de kleuren, materialen en vormen voor de herfst en winter van 2020/2021. FashionUnited was erbij en noteerde.
Francq kwam allereerst tot zes sociologische inzichten die invloed hebben op de aankomende kleurtrends. Een eerste vaststelling betreft Gen Z die dol is op sharing (in plaats van bezit) en dat nu ook gaat doortrekken naar luxegoederen. Zo kan je meubels huren bij Ikea, luxe auto's ruilen voor een speciale gelegenheid bij Bentley... In de mode zijn er initiatieven als Rent The Runway die hierop inspelen met het verhuren van designerkledij.
Van sharing tot schone lucht
Een tweede sociaal verschijnsel noemt Francq "Showing off is out": online pronken met dure dingen is not done. De voorkeur gaat vandaag uit naar 'de kleine luxe': ecologische beautymerken, een coole yogaclub, de allerbeste granola, sober ingerichte hotels met een fantastisch bed en ontbijt... Een nieuwe soort bescheidenheid die in de mode gekend staat als 'normcore'. Hier hoort ook Gen Z's nostalgie naar oma's tijd bij - bijvoorbeeld mooi verpakte oldschool zeep. In de mode uit zich dat door de hang naar heritage brands.Een derde opvallende trend is de focus op design voor sociale noden en zorgcentra. Sociale woonblokken en psychiatrische instellingen worden met zorg ingericht volgens de noden van en met het oog op de mentale invloed ervan op de bezoekers. Op de vierde plaats komt wat Francq benoemt als "Clean air is the new black". Ze voorspelt een boom aan producten die de lucht beloven te zuiveren. Zo opende Stella McCartney in het Londense New Bond Street een nieuwe sustainable modewinkel met 'the cleanest air' dankzij een vernuftige filtertechnologie.
Zwarte toekomst
Daarnaast worden Gen Y en Z gedreven door angst. Ze hebben het gevoel zelf geen controle te hebben over hun leven en drijven daarom de controle op op de punten waar het wel kan - gezonder eten, veel sporten... ook apps die de mentale gezondheid stimuleren, kennen een groot succes. Er is ruimte voor een nieuwe spiritualiteit, met name astrologie kan op een grote hernieuwde interesse rekenen van deze generaties. In de mode vertaalt dit zich naar de keuze voor tactiele, comforting materialen. Francq besluit het sociale luik met "The end of the world is near". Daarop wordt geanticipeerd met het hacken van het DNA en stamceltechnologie om het leven toch zo lang mogelijk te rekken. Er worden schuilkelders gebouwd, mocht er door robotisering van de maatschappij een burgeroorlog uitbreken. En mocht het dan toch te laat zijn, kan je je lijf of hersenen laten invriezen om ze weer tot leven te laten wekken eens de wetenschap er klaar voor is.
Space travellers
Deze zes sociale tendensen hebben invloed op de toekomstige kleur- en materiaaltrends, die Francq opdeelt in vier blokken die ze Revive, Forsake, Enhance en Reclaim heeft genoemd. Revive hangt samen met de sociale bewogenheid, engagement, liefde voor de natuur. Er worden nieuwe materialen ontwikkeld - in de mode uit zich dat in verschillende soorten ecoleer op basis van fruit, schimmels, afval... en artisanale looks. Neutrale tinten treden op de voorgrond in een zacht kleurenpalet met veel groen-, geel- en aardetinten. Bruin staat hier voor luxe. Door de combinatie van geel en bruin, heerst er ook een jaren 70-vibe.
Forsake verwijst naar de experimenten met DNA of een geplande verhuis naar Planet B. Dat krijgt vorm in een palet van buitenaardse kleuren en ditto materialen. Op de catwalk was Rick Owens’ strak en sexy futurisme - ook ‘post-apocalyptic chic' genoemd - hiervan een goed voorbeeld. Het palet kleurt helrood (gecombineerd met bruin), toxisch groenig geel, metallic (chroom, brass, messing) en combineert dystopisch zwart met donkergrijs en off-white. Ook hier duikt bruin op als de nieuwe luxetint. Buitenaardse grillige vormen worden populair, alsook de textuur van meteorieten, kraters en kristallen. Ook in de mode zien we veel space travel-inspiratie.
Expressionisme
Reclaim is een moodboard dat samenhangt met het positivisme van Gen Z: opnieuw verbinding maken met elkaar, zorg dragen voor het milieu en de natuur. Dat uit zich onder meer in experimenten en interactief design. Denk bijvoorbeeld aan sneakers waarvan je onderdelen kan vervangen. Ook de “Be a Follower”-campagne van Diesel valt binnen de Reclaim-trend, met de boodschap dat het cool is om een follower te zijn, het leven van een influencer is hard. Een expressief, verzadigd kleurpalet verzamelt helblauw, roze en (jeugdig) geel, ook veel rood en oranje.
Natuur & wetenschap
Een laatste trend is Enhance, het blok van de wereldverbeteraars. Zij vinden zowel milieu als wetenschap belangrijk, en combineren natuur en technologie graag in hun dagelijkse leven. Looks zijn natuurlijk maar modern dankzij innovatieve materialen. Enhance gaat voor dromerige pastels, zoals lila, gecombineerd met gepolijst metaal voor een futuristische look.
Tot slot wijst Francq erop dat neutrals niet langer neutrals zijn - beige is niet langer saai maar kan de hoofdtoon van een collectie worden. Het kleuraanbod zal moeten inspelen op een groeiende vraag naar méér kleur. Bovendien bekijkt de consument alles door een milieubril waardoor hij/zij met vragen over de productie zal komen, ook naar het gebruikte verfprocédé. Daarop zullen producenten onvermijdelijk moeten anticiperen.
Beeld: Hilde Francq Seminar via Francq Colors. Catwalkbeelden Rick Owens herfst/winter 2019 © Catwalkpictures.com