De wereld is blijvend veranderd, dus de consument ook
bezig met laden...
Bijna twee jaar pandemie en de huidige klimaatcrisis hebben de wereld blijvend veranderd. Het koopgedrag van consumenten is daar een goed voorbeeld van. Consumenten worden steeds kritischer op de manier waarop hun kleding gemaakt is en welke grondstoffen daarvoor zijn gebruikt.
Uncompromised Menswear
De vraag naar duurzaam geproduceerde kleding neemt toe. Daarom is het tijd om bestaande patronen te doorbreken en echt andere keuzes te maken in het samenstellen van het aanbod in de winkel. Tenminste als het aan het Nederlandse merk ‘studio subtl’ ligt. Het mannenmerk doet geen concessies in kwaliteit, stijl, duurzaamheid en het menselijke aspect. Oprichter Jorn van het Hof gooide zijn leven 180 graden om en verruilde zijn baan in de reclame voor een leven als ondernemer in mode.
Bijna anderhalf jaar werkte hij aan het selecteren van de juiste fabrieken, partners en stoffen voor de eerste collectie. Inmiddels is het concept doorontwikkeld naar een circulaire collectie. Het merk staat nu aan de vooravond van een tweede drop waarmee het merk de volgende stap zet naar een volwassen collectie.
Duurzaam tot in de detail
Oprichter Jorn van het Hof: “Duurzaamheid is niet meer weg te denken uit de modewereld, onderzoeken wijzen uit dat steeds meer consumenten bewuste keuzes maken en dat de markt voor duurzame mode heel hard groeit. Hoewel alle intenties goed zijn, is kleding in de praktijk een stuk minder duurzaam dan de meeste mensen denken. Slechts bij minimaal gebruik van duurzame materialen mag een merk al over duurzaamheid spreken. Dat patroon willen wij doorbreken door een kledinglijn te introduceren die tot in elk detail duurzaam is. Maar voor ons is die duurzaamheid niet bijzonder. Sterker nog, wij vinden dat wat wij doen op korte termijn de nieuwe standaard moet worden voor de mode industrie. In de basis gaat het voor studio subtl om stijlvolle kwalitatieve kleding die essentieel is voor de garderobe van de moderne man. Kleding die tijdloos en ‘made to last’ is.
“Studio subtl is een merk voor mannen die niet meewaaien, maar keuzes durven maken. Zonder daar een schreeuwerig, visueel statement van te maken”
Minimalistisch ontwerp
Studio subtl is gebaseerd op minimalistische ontwerpen met een comfortabele fit, altijd met een subtiel detail. Alle aandacht gaat uit naar de selectie van stoffen. Kwaliteit, gevoel en structuur zijn de belangrijkste pijlers. De items zijn gemaakt om lang mee te gaan en mooi te blijven. Het merk heeft een seasonless never out of stock collectie die door het jaar heen wordt aangevuld met zeer select aantal capsules, als tegengeluid voor de fast fashion industrie. Alle items zijn een ode aan Portugal en daarom vernoemd naar plekken die qua karakter naadloos aansluiten bij de kledingstukken.
Klimaatpositief
Studio subtl is op een missie om premium mannenkleding te maken volgens de allerhoogste duurzame maatstaven. Het is het eerste klimaatpositieve mannenmerk met het volgende manifest: “Bij studio subtl geloven we dat het doorbreken van bestaande patronen de fast fashion industrie vertraagt. Wij denken niet in seizoenen, maar in tijdloze ontwerpen. Altijd met subtiele details en kenmerkende stoffen. Onze kleding wordt met liefde gemaakt in Portugal door mensen die we kennen en waarderen. Van stoffen die we zelf ontwerpen en laten maken. In een proces dat van begin tot eind GOTS gecertificeerd is. We zien het als een voorrecht om mannen te kleden die hun verantwoordelijkheid nemen.”
GOTS en B Corp
Studio subtl werkt uitsluitend met partners die GOTS gecertificeerd zijn, waarmee het voldoet aan de allerhoogste eisen op het gebied van sustainability en social responsibility. De collectie is gemaakt in Portugal en de trotse makers zijn stijlvol in beeld gebracht. In het hele proces wordt geen plastic gebruikt en de kleding wordt verzonden in verpakkingen van gerecycled karton. De lage uitstoot wordt x 1.5 gecompenseerd in projecten die structureel voor een lagere uitstoot zorgen. Hiermee is studio subtl het eerste mannenmerk dat klimaat positief is. Daarnaast blijft studio subtl krtitisch kijken waar het zich verder kan verbeteren en ontwikkelen. Zo is het merk alles op alles aan het zetten om dit jaar nog B Corp te worden.
Samen kom je verder
De coronacrisis heeft zeer pijnlijk blootgelegd welke risico’s ondernemers lopen in het huidige modesysteem. In dit systeem worden de meeste risico’s bij de retailer gelegd en studio subtl vindt dat dit anders moet: “Wij geloven sterk in een goede relatie met de retailer, hierin staat samenwerken centraal waarbij risico’s gedeeld worden. We moeten er beide beter uitkomen. En dus gaan we met iedere retailer in gesprek hoe we dit kunnen realiseren”.
Bron:
PwC 2021 - Een duurzame toekomst voor duurzame mode dankzij digitalisering en transparantie