• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Dit verdient Berlijn aan Berlin Fashion Week

Dit verdient Berlijn aan Berlin Fashion Week

Door Anne Buis

bezig met laden...

Scroll down to read more

Mode

Berlin Fashion Week is een van de grootste en prestigieuze evenementen van de Duitse hoofdstad. Twee keer per jaar komen er tienduizenden bezoekers naar de stad voor het mode-evenement, van inkopers, journalisten, producenten, modellen, klanten en merken. Veelal worden bezoeken aan de Berlijnse modeweek gecombineerd met een bezoek aan een van de Duitse beurzen die op hetzelfde moment plaatsvinden, zoals Premium of Panorama.

Voor de komende editie, die plaatsvindt van 17 tot en met 20 januari, zullen naar verwachting 40.000 bezoekers afreizen naar Berlijn. Zulke bezoekersaantallen zorgen voor veel business in de stad, en niet alleen de mode-industrie. Al deze bezoekers moeten ergens slapen, eten en vaak wordt er ook nog wel een beetje gewinkeld. Hoeveel levert een mode-evenement als Berlin Fashion Week de Duitse hoofdstad nu eigenlijk op?

Berlin Fashion Week in cijfers:

  • Aantal unieke bezoekers: 40.000
  • Totale omzet: 70,5 miljoen euro
  • Bedrijfsomzet: 59 miljoen euro
  • Omzet showlocaties: 12 miljoen euro
  • Omzet publieke sector: 11,5 miljoen euro (11.626.500)
  • Retailomzet: 29 miljoen euro
  • Omzet uit accomodaties:9,5 miljoen euro
  • Gemiddelde besteding per bezoeker: 1.475 euro

De inkomsten uit Berlin Fashion Week zijn niet te vergelijken met nog grotere modesteden als New York, Londen of Parijs, maar toch levert de Berlijnse modeweek flink wat op. Naar verwachting zal Berlijn in totaal zo’n 70,5 miljoen euro genereren uit de modeweek. Hierbij zal een bezoeker een bedrag van gemiddeld 1.475 euro uitgeven.

Uit de research van FashionUnited blijkt dat Berlijn vooral inkomsten haalt uit de detailomzet; 29 miljoen euro. Restaurants doen ook goede zaken met een omzet van 19,5 miljoen euro. Er wordt daarnaast 12 miljoen euro uitgegeven aan locaties voor shows en tentoonstellingsruimten. Bezoekers betalen in totaal 9,5 miljoen euro aan overnachtingen. Bedrijven zelf genereren een omzet van 59 miljoen euro tijdens de modeweek in Berlijn, terwijl de stad een bedrag van 11,5 miljoen euro binnenhaalt, onder meer door belastingen.

Berlijn verdient 70,5 miljoen euro aan Berlin Fashion Week

Uit deze update blijkt dat Berlin Fashion Week minder inkomsten genereert dan voorgaande jaren. In 2016 stond Berlijn nog op de derde plaats in de ranking, met een totale omzet van 74 miljoen euro. Alleen New York en Londen scoorden hoger. Bij een gelijkblijvend aantal bezoekers werd er gemiddeld 100 euro meer uitgegeven per bezoek.

Nu blijkt dat het aantal bezoekers terug loopt, evenals de uitgaven aan hotels, restaurants en winkelen. Ook speelt mee dat een aantal jaar geleden veel bezoekers de modeweek combineerden met Bread & Butter, waar zeker 100.000 belangstellenden op af kwamen. Na de doorstart van het evenement is het nu vooral gericht op consumenten en dus komen er minder bezoekers naar de Duitse hoofdstad.

Deze update over Berlin Fashion Week 2017 en de economische impact op de stad is geverifieerd met de lokale overheid in Berlijn.

Beeld: Michalsky via Catwalkpictures, Marc Cain via Catwalkpictures

Berlin Fashion Week