• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • ‘Dutch Sustainable Fashion Week dit jaar grootser aangepakt’

‘Dutch Sustainable Fashion Week dit jaar grootser aangepakt’

Door Tessa Guntlisbergen

bezig met laden...

Scroll down to read more

Mode

De tweede editie van de Dutch Sustainable Fashion Week is in volle gang. De campagne, een initiatief van Goodbrandz in samenwerking met onder meer Euretco, MVO Nederland en Locals United, is beter zichtbaar dan vorig jaar. Niet alleen doet nu bijna het dubbele aantal winkels mee, ook zijn de retailers actiever bezig in hun eigen regio. FashionUnited spreekt met Cécile Scheele, Algemeen Directeur van Goodbrandz, over het succes van de eerste editie en de plannen voor deze Dutch Sustainable Fashion Week.

Consumenten informeren over ontwikkelingen op het gebied van duurzame mode: dat is het doel van de Dutch Sustainable Fashion Week, die dit jaar van 9 tot en met 18 oktober wordt georganiseerd. In 150 modezaken door heel Nederland staat duurzaamheid deze week centraal.

Scheele: “De eerste editie ging boven verwachting goed”

Vorig jaar oktober werd de eerste editie van de Dutch Sustainable Fashion Week georganiseerd. Toen met tachtig deelnemende ondernemers, waaronder Van Tilburg en Ballegooyen Mode. Het evenement was toen nog in de opstartfase, maar ging volgens Scheele boven verwachting goed. “Hoewel landelijke media het vorig jaar nog niet zo goed oppakten, merkten we wel dat deelnemende retailers heel enthousiast waren.”

Ondernemers die meededen kregen, net als dit jaar, een promotiepakket toegestuurd. Daarin zaten onder andere etalageafbeeldingen en paskamerhangers met informatie over duurzaamheid in. Met dat promotiepakket konden ze duurzame kleding in hun winkels extra zichtbaar maken. “We hadden niet verwacht dat het zo goed opgepakt zou worden door ondernemers. Duurzaamheid is een actueel onderwerp en winkeliers weten dat ze daar iets mee moeten doen. Daarom maakten ondernemers echt gebruik van het pakket.”

De Dutch Sustainable Fashion Week is nu beter zichtbaar dan vorig jaar

Naast de modeshow die speciaal voor de opening van de tweede editie van het evenement werd georganiseerd, zijn er dit jaar veel meer deelnemende retailers. Niet alleen fysiek, maar ook online. Zo werkt online modeplatform Locals United samen met Goodbrandz, waardoor nog zo’n 300 merken onder de aandacht komen tijdens de Dutch Sustainable Fashion Week. “We hebben de meeste deelnemers zelf benaderd in samenwerking met Euretco. Zo hebben we dit jaar winkels als Claudia Sträter en Expresso mogen toevoegen aan het evenement.”

Waar retailers het vorig jaar klein hielden door alleen gebruik te maken van de promotiepakketten, zijn ze volgens Scheele nu veel actiever bezig tijdens de Fashion Week. “Vorig jaar was het evenement meer landelijk gericht. Winkeliers gebruikten het promotiepakket en gingen er verder vanuit dat de rest vanzelf ging. Nu merken we dat ondernemers zich meer richten op hun regio. Ze organiseren bijvoorbeeld evenementen rond duurzaamheid en ze zenden regionale persberichten uit. Daardoor is de campagne dit jaar landelijk veel beter zichtbaar.”


Dutch Sustainable Fashion Week
Duurzaamheid
Goodbrandz
Locals United