• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Dutch Sustainable Fashion Week lanceert crowdfunding campagne in samenwerking met Sublime FM

Dutch Sustainable Fashion Week lanceert crowdfunding campagne in samenwerking met Sublime FM

PARTNER CONTENT
Door Partner

bezig met laden...

Scroll down to read more
Mode

Stichting Dutch Sustainable Fashion Week (DSFW) slaat de handen ineen met radio-omroep Sublime FM. Het radiostation heeft een crowdfundingplatform Sublime Doing voor duurzame initiatieven. Deze week hebben zij het startsein gegeven voor deze campagne. Doel van deze campagne is het ophalen van groeigeld om de maatschappelijke impact van de DSFW verder te vergroten.

Cécile Scheele, oprichter van de DSFW: “Dit jaar organiseren wij de vijfde editie van de DSFW. Tijdens deze week laten we duurzame fashion, ontwikkelingen en innovaties zien en brengen deze onder de aandacht te bij een breed publiek. Door heel het land organiseren we fashion shows, winkelroutes, pop-up repaircafés, exposities en workshops. Een belangrijk doel is om inzichtelijk te maken waar duurzame mode verkrijgbaar is. Er is een groeiende groep ‘sympathisanten’ van bewust consumeren. Deze consumenten willen graag, maar hebben bij het kopen van kleding geen idee waar ze terecht kunnen of op moeten letten. Op deze groep richt de DSFW bij uitstek.

Omdat we enorme groeiontwikkelingen en een bijzondere professionaliseringsslag hebben doorgemaakt, bekent dit automatisch ook grotere investeringen. We willen de drempel voor de deelnemende retailers laag houden en tevens duurzame mode inzichtelijk en toegankelijk maken. Dit kan alleen in samenwerking met zoveel mogelijk enthousiaste vooruitstrevende retailers. Daarom zoeken we alternatieve wegen om de financiering te kunnen realiseren.”.

Circulaire mode

Een belangrijk thema binnen de DSFW is ‘It’s Circular Fashion’. Hiermee brengen wij het hergebruiken van materialen binnen de fashionindustrie onder de aandacht, met het gegeven dat consumenten wereldwijd vier keer zoveel kleding kopen als twintig jaar geleden. Deze kleding heeft een kortere levensduur dan twintig jaar geleden. 1/3 van de geproduceerde kleding komt niet eens in de kledingkasten terecht. Daarbij gooien consumenten steeds sneller kleding weg: in Nederland gemiddeld veertig items per jaar, circa 250 miljoen kilo textiel. Van die kleding belandt 64 procent op de vuilstort. Dat modesysteem werkt nu nog vooral lineair; het onttrekt grondstoffen van de aarde, bespaart geld door de kosten voor arbeid en milieu af te wentelen op lagelonenlanden, en produceert steeds sneller en meer om de kosten te drukken. Het resultaat is goedkope kleding die is gemaakt om weer weg te gooien, en na een paar keer dragen eindigt op de alsmaar uitdijende afvalberg. Het productieritme van nieuwe collecties binnen de modebranche, is moeilijk te doorbreken. Wat we wel kunnen doen is ervoor zorgen dat we het gebruik van materialen circulair maken. Dit vergt gedragsverandering bij zowel de designers, retailers als consumenten.

Crowdfunding

Crowdfunding is inmiddels een bewezen, succesvolle manier om een groot publiek te bereiken en een boodschap de wereld in te sturen en een succesvolle alternatieve financiering dankzij vele kleine bijdragen.

Scheele: “Met deze campagne mikken we op de vele duurzame aanjagers, zowel consumenten, retailers als duurzame investeerders, die samen met ons het van belang vinden dat de duurzame ontwikkelingen binnen de modebranche onder de aandacht komen. Dat consumenten in staat worden gesteld om bewuste keuzes te maken, en er hiermee voor te zorgen dat het aanbod in de winkels verandert. De vele bewuste consumenten die in de modezaken hun weg niet vinden, worden met deze campagne de kans geboden hun stem te laten horen en bij te dragen aan duurzame innovatie, zodat duurzame mode de nieuwe standaard wordt. Met het idee dat juist vele kleine bijdragen dit mogelijk kan maken, zijn we deze campagne vol vertrouwen gestart”.

Met de crowdfunding campagne wil de DSFW minimaal 50.000,- euro ophalen om daarmee hun ambitieuze groeiplannen nog dit jaar te realiseren.

Officiele showprogramma

De DSFW vindt plaats van 5-14 oktober. Het officiële showprogramma kan alleen bijgewoond worden via de crowdfunding campagne. Scheele: “Op de meest prestigieuze shows die we tijdens de week organiseren kom je alleen binnen met een uitnodiging of als donateur. Op deze manier willen we onze bijzondere dank uitspreken voor iedereen die met een kleine bijdrage ervoor zorgt dat we gezamenlijk een enorme impact kunnen maken”

Via de link: https://www.sublimedoing.nl/projects/24/payments/select_reward kunt u een bijdrage leveren.

Sublime Doing

Sublime FM onderscheidt zicht door het vertellen over vooruitgang, met name met ‘het nieuws van de voortuitgang’. Inmiddels zorgen zij met Sublime Doing dat die vooruitgang er ook echt komt. Met het bereik van Sublime FM ondersteunt zij duurzame en innovatieve concepten die de wereld een stukje beter maken, of culturele initiatieven die een positieve invloed hebben op onze maatschappij.

Crowdfunding
DSFW
Dutch Sustainable Fashion Week
Fashion Week
Partner Content
Sublime FM