Dutch Touch stopt niet met match making
bezig met laden...
Wat eind jaren negentig begon als een droom om de Nederlandse mode te verenigen en te promoten in het buitenland, groeide uit tot een omvangrijk project: Dutch Touch. Dutch Touch is inmiddels een 'collectieve handelscampagne', waar ook plaats is voor de profilering van nieuw talent. De Dutch Fashion Foundation toog in ruim een decennium met een meer dan zeventig labels naar steden als Rome, Milaan, New York, Hong Kong, Florence en Parijs. Het project doet er volgens Chris Schoenmakers - hij houdt zich voor de Nederlandse ambassade in Rome bezig met Dutch Touch - goed aan zich voortaan meer te richten op match making. "Door het project hebben verschillende labels al contacten gelegd met interessante buyers, showrooms, potentiële klanten, journalisten en bloggers."
'Het is een eer om bij Dutch Touch te zijn'
Het eerste, officieuze evenement van Dutch Touch, was in Rome, eind jaren negentig. Er was een nieuwe directeur van de L’Agenzia per la Mode in Rome, hij wilde een brug slaan tussen Rome en Milaan. Een klein groepje Nederlandse modetalenten mocht mee op reis. In de jaren daarna reisde Angelique Westerhof, directeur van de Dutch Fashion Foundation, met ontwerpers als Bas Kosters, Jan Taminiau, Mada van Gaans, Percy Irausquin, G+N en vele anderen naar Italië en Frankrijk. Westerhof: “Deze internationale campagne begon als een identiteitsbrenger. Nederland creëerde een Nederlandse fashionidentiteit door gezamenlijk naar het buitenland te gaan en als een sterk collectief zichtbaar te zijn in de meest prestigieuze fashion markten.”
Bas Kosters kijkt terug op zijn tijd bij Dutch Touch als een playground, een verkenning van nieuwe markten, mensen en omgevingen, zegt hij tijdens het 2014 Fashion Symposium. "Voor mij was het serious business," reageert mannenmodeontwerper Sjaak Hullekes. "Het was keihard werken, pitchen en dan verkopen. Ik vond het echt een eer om erbij te zijn, want we konden spreken met de beste winkels van Italië."
Nu subsidie is gestopt zoekt Dutch Touch nieuwe financiële middelen
In de zomer van 2010 kreeg Dutch Touch een subsidie. Drie jaar lang gaf het ministerie van Economische Zaken – onder de vlag van de regeling 2g@there – Dutch Touch subsidie voor het promoten van de Nederlandse modesector in het buitenland. Doel: het versterken van het imago en de positionering van Nederlandse mode in het buitenland, wat tot een vruchtbaar umfelt voor Nederlandse modelabels in het hoogsegment moest leiden. Dat betekende concreet dat er in drie jaar tijd zo’n dertig ontwerpers ondersteund werden bij het binnenhalen van buitenlandse orders. Deze labels konden met financiële steun deelnemen aan modebeurzen in Parijs, Londen, Berlijn, Milaan en Florence.
Chris Schoenmakers, senior economic advisor bij de Nederlandse ambassade in Rome, is samen met het consulaat-generaal in Milaan sinds 2007 betrokken bij Dutch Touch. Kort gezegd ondersteunt hij Nederlandse bedrijven op de Italiaanse markt. Het gaat dan vooral om gericht netwerken, of zoals Schoenmakers het verwoordt: match making. "Een aantal labels heeft daardoor erg goede contacten opgedaan," vertelt hij aan de telefoon. "Zo is in Florence een winkel genaamd Luisa Via Roma. De winkel is heel bekend in Italië, maar ook daarbuiten, want veel consumenten shoppen er online. De inkopers van Luisa Via Roma zijn altijd opzoek naar bijzondere, opkomende merken. En tijdens de Pitti-beurs, hebben zij die nieuwe collecties al in de winkel liggen. Gevolg is dus dat veel retailers en inkopers daar naar toe gaan om te zien hoe Luisa Via Roma heeft ingekocht. Een aantal Nederlandse labels is het gelukt om bij Luisa Via Roma te liggen. En in Milaan hebben verschillende labels een showroom gevonden. Dus onze match making heeft gewerkt."
Dutch Touch moet zich meer richten op netwerken
Nu de subsidie voor Dutch Touch is beëindigd zal het project er anders uit gaan zien. Westerhof vertelt over de toekomst van Dutch Touch. Volgens haar gaat het project zeker door. “Alle neuzen staan dezelfde kant op. Zowel de brands, de internationale markten, de overheid als de partners in het buitenland hebben een gerichte behoefte, ze willen door,” zegt ze. “Nu is het tijd om Dutch Touch verder uit te bouwen met steun uit de markt en overheid. In januari organiseren we weer Dutch Touch Fashion & Photography in Hotel Savoy in Florence tijdens modebeurs Pitti Uomo, in samenwerking met de Nederlandse ambassade in Rome en tien prachtige labels. Een sympathiek en invloedrijk evenement wat deel uitmaakt van de officiële Pitti-Uomo activiteiten. We zoeken nog wel naar een meerjarige funding, die is er nog niet."
Schoenmakers denkt dat Dutch Touch er goed aan doet zich meer te richten op netwerkevents voor de modebranche en minder op financiële steun voor labels die willen deelnemen aan beurzen. Maar niet deelnemen aan een beurs is ook lastig. "De modebranche kun je niet vergelijken met andere sectoren. In de mode moet je jezelf constant laten zien. Je kunt niet denken: 'Ik doe alleen dit seizoen een beurs', want dan zijn inkopers je weer vergeten. Je moet zorgen voor continuïteit. Een langetermijnstrategie is daarom heel belangrijk."
Dat modemerken zich ieder seizoen weer moeten presenteren en hun contacten met showrooms, winkels en de pers moeten onderhouden en uitbreiden, laat volgens Schoenmakers precies het belang van Dutch Touch zien. "Een modemerk vermarkten doe je niet in één jaar."
Yasmine Esser
Foto's: Dutch Touch Florence