Duurzaamheid is speerpunt tijdens Turkish Fashion Break Amsterdam
bezig met laden...
Turkije is niet alleen wereldleider in biologische katoen, verantwoord produceren staat bij veel Turkse kledingmerken en fabrikanten hoog in het vaandel. Het is dan ook geen toeval dat ruim de helft van de deelnemers aan Turkish Fashion Break Amsterdam officieel is gecertificeerd als duurzame producent. Dit unieke matchmaking event biedt Nederlandse modebedrijven de kans om uitgebreid kennis te maken met de mogelijkheden die Turkse kledingmerken en fabrikanten kunnen bieden. Op 24 oktober komen zo’n twintig Turkse bedrijven naar De Hallen.
Van katoenveld tot T-shirt
Een ruime meerderheid van de deelnemers aan Turkish Fashion Break Amsterdam voldoet aan de strenge GOTS-normen. GOTS staat voor Global Organic Textile Standard en is hét toonaangevende keurmerk voor biologische textielproducten. De certificering wordt uitgevoerd door onafhankelijke testinstituten. Het katoen dat wordt gebruik door de Turkse leveranciers wordt verbouwd op plantages waar chemicaliën en pesticiden worden vermeden. De boeren maken op de katoenvelden uitsluitend gebruik van natuurlijke grondstoffen en methodes. Biokatoen bespaart daarnaast op watergebruik, houdt waterwegen schoon en beschermt de levens van de katoenkwekers en hun gezinnen. Het keurmerk stelt strenge eisen aan het gehele productieproces. Alle toeleveranciers moeten aan dezelfde standaarden voldoen. Van de garen- en verffabrieken tot de borduurateliers en printstudio’s.
Sustainability is een lifestyle
Jaarlijks worden er controles uitgevoerd op milieuaspecten, dierenwelzijn en de sociale omstandigheden van de mensen die de producten maken. Denk hierbij onder andere aan eerlijke lonen, goede werktijden en veilige faciliteiten. Aan de productie komt geen kinderarbeid te pas. Wie een biologisch gecertificeerd kledingstuk koopt, treft op het label een certificeringsnummer aan waarmee je kunt achterhalen hoe en waar het kledingstuk is gemaakt. Ook in de dagelijkse gang van zaken nemen de Turkse leveranciers hun verantwoordelijk om het ecosysteem en de planeet te beschermen voor toekomstige generaties. Een voorbeeld is het minimaliseren van de luchtvervuiling en het papierverbruik. Duurzaamheid wordt geïntegreerd in alle facetten van het bedrijf. Het is een levensstijl, en dat geldt niet alleen voor de Turkse kledingmerken en producenten, maar ook voor hun afnemers én de eindconsument.
Turkish Fashion Break Amsterdam is bij uitstek de plek om uitgebreid kennis te maken met de mogelijkheden die Turkse kledingmerken en fabrikanten aan Nederlandse modebedrijven kunnen bieden. Inkopers, productmanagers, merkeigenaren, groothandelaars en retailers zijn van harte welkom om in een gezellige informele omgeving de potentie van Turkije te ontdekken. Het matchmaking event vindt plaats op 24 oktober a.s. van 10 tot 18 uur in De Hallen, tevens het hoofdkwartier van kennisinstituut Denim City, in Amsterdam.
Voor meer info en aanmelden: tfbamsterdam@fashionunited.com