Een echte passie voor denim: Denim.lab
bezig met laden...
Denim.lab is een Nederlands denim merk voor echte denim liefhebbers. Het is onderdeel van een steeds grotere groep van merken die de prijsgedreven markt uitdagen door tijdloze producten aan te bieden, gemaakt met een denim geest en traditie. In plaats van steeds proberen om nieuwe ontwerpen te vinden en een steeds snellere en goedkopere productieketen, volgt oprichter Sander van de Vecht zijn eigen instinct en produceert items die hij zelf leuk vindt. Zijn motto: Het materiaal staat voorop. Tijdens Amsterdam Denim Days legt hij FashionUnited uit hoe het zit.
FashionUnited: Wat is Denim.lab precies?
Sander van de Vecht: “Denim.lab produceert denim collecties van hoge kwaliteit voor mannen en kinderen. Al het materiaal dat we gebruiken voor onze jeans is gemaakt op klassieke weefgetouwen, dat op dezelfde manier is geproduceerd als Selvedge denim - de hoogste kwaliteit van denim die je kunt krijgen. Het is fantastisch om te kunnen werken met dit soort materiaal. Maar de keuze van het materiaal is alleen de eerste stap. We hebben veel van onze tijd gestoken in sourcing en het combineren van de beste onderdelen voor elk kledingstuk dat we produceren, zoals een selectie van Chambray materiaal voor de zakken, ons cotton micro logo, dat is gemaakt in Frankrijk, de mat zwarte studs en onze Italiaanse leren patches. We stikken onze jeans vaak met een indigo-kleurige draad dat opgaat in de kleur van de jeans. Daarnaast gebruiken we geen plastic zakken als verpakking en elk kledingstuk is geleverd in een herbruikbare katoenen tas. Deze details zijn belangrijk voor ons succes en populair bij onze klanten en dealers.”
Waarom heb je Denim.lab opgericht?
”Naar mijn mening was er niet veel aanbod voor mannen in de premium klasse van de denim markt. Er zijn dure merken, maar bieden die werkelijk premium denim? Ik bedoel, wat is de definitie van premium denim? De dure fotoshoot en de beroemde merknaam of het product en hoe het wordt gemaakt?”
Wat is zo speciaal aan denim - waarom heb je besloten met denim te werken?
“Ik ben gefascineerd door de eindeloze potentie van denim. Denim, en de vele gepassioneerde mensen waar ik mee werk, vervelen me nooit. De vele reizen en de constante zoektocht naar nieuwe materialen en kansen kunnen heel, heel verslavend zijn.”
Hoe is het allemaal begonnen?
“Ik heb 15 jaar gewerkt voor merken zoals Pepe Jeans, JC Rags, Gsus, Tommy Hilfiger en Gaastra Blue, en het was eigenlijk onvermijdelijk dat ik mijn eigen bedrijf zou starten. Vijf jaar geleden heb ik Denim.lab productions opgericht, een agentschap dat denim collecties ontwerpt en produceert voor andere merken in de retailketen. Vanuit daar is het merk ontstaan. In het begin was Denim.lab bedoeld voor andere ontwerpers en private label klanten. Toen gingen we handelen in denim restanten, die ik zou vinden tijdens mijn reizen en die verkochten we in onze webshop. Wanneer ik iets leuk vond, produceerde ik nieuwe jeans met het materiaal, verkocht ze online en tijdens evenementen. Onze kindermerk Mini.lab startte op dezelfde manier. Uiteindelijk begon ik met de verkoop van Denim.lab producten aan lokale Nederlandse mannenmode winkels en dat verliep heel goed. Vandaag de dag hebben we klanten in Groot-Brittannië, Duitsland, Nederland, België en Japan.
Denim.lab biedt alleen mannenmode, waarom?
“De helft van de wereldbevolking is man, dat is genoeg reden voor mij. Maar in alle eerlijkheid, mannen - en zeker mijn mannelijke denim klanten - zijn betrouwbaarder en waarderen een fantastische jeans veel meer en langer dan vrouwen. Vrouwenmode verandert te snel voor mij.”
Denim.lab volgt niet de trend van twee collecties per jaar. Waarom niet?
“Ik ben van mening dat denim niet gedicteerd moet worden door de vier seizoenen of door vier leveringen per jaar. De meeste jeans collecties kunnen het hele jaar verkocht worden en over een langere periode. Dat is vooral belangrijk nu de vraag naar denim significant gedaald is en steeds meer winkels een langere tijd nodig hebben om te werken met het denim assortiment. Een betrouwbaar NOS-systeem is ook belangrijk voor mij. Gemiddeld, hebben we zes stijlen in een winkel en vullen deze wekelijks aan. Dit betekent dat: voor mij is een high-end jeansmerk niet afhankelijk van een marketing budget. Alles gaat juist in het product, het materiaal, het leer, het metaal, de herbruikbare verpakking… en dat is precies wat een onafhankelijke dealer nodig heeft in de toekomst. De grote marketing merken zullen hun winkels toch wel openen - als ze dat al niet hebben gedaan een hele tijd terug.”
Denim.lab is slow fashion. Hoe ga je te werk?
“Mijn collectie is afhankelijk van de bronnen. Ik gebruik alleen wat ik echt goed vind. Daarom gebruiken we Selvidge denim voor jeans, shirts en zelfs jassen. In uitzonderlijke gevallen gebruiken we andere materialen, zoals mixen van wool en andere stoffen. Als een product goed is, blijf het ook goed - zelfs na een paar seizoenen. Daarom houden we de collecties zo simpel als mogelijk. We hebben drie basisvormen, de tight fit, straight fit en de chino. We hebben een shirt, een jack en twee types jassen. Al deze stijlen blijven in de collectie en we veranderen alleen het materiaal als het nodig is.”
Waar produceer je de stukken?
“We produceren voornamelijk in twee plekken: Japan en Thailand. Op beide locaties is veel kennis op het gebied van Selvedge denim productie.”
Waar haal je inspiratie uit?
“Ik reis elke paar weken, bezoek weverijen en fabrieken, ga naar stofwinkels en zoek naar restanten die we kunnen gebruiken. Maar ik houd er ook van om direct met de weverijen te werken en mijn eigen ideeën te ontwikkelen. Alles samen is heel inspirerend voor mij. Daarnaast is het ontmoeten van de sales teams in de verschillende landen en het praten met klanten over wat ze leuk vonden iets dat nieuwe ideeën in gang kan zetten.”
Je verkoopt ook Selvedge denim in je webshop. Wat voor type klant koopt het denim materiaal?
“We verkopen het aan allerlei klanten: kleermakers, tassenmakers, hobbyisten, modestudenten, schoenmakers etc. Het is interessant voor iedereen die drie tot 300 meter materiaal nodig heeft. We verkopen ook grotere hoeveelheden, als klanten niet kunnen vinden wat ze nodig hebben.”
Wat is de mainstream trend in de denim markt op dit moment?
“Voor vrouwen, houd ik heel erg van het mixen van stoffen, van deze gebruikte look die is verschenen. Het is nieuw en heeft eindeloos potentie om te ontwikkelen.”
Beelden: Denim.lab
Vertaling en bewerking: Caitlyn Terra