Een nieuw tijdperk in de B2B mode industrie is aangebroken

Wat is momenteel meer on trend dan efficiënt zijn? Een trend, die tot voor kort, nog niet geadopteerd werd door de mode-industrie. fashionTrade brengt een revolutie teweeg in deze industrie, door het aanbieden van een online b2b marketplace waar merken en retailers hun collecties kunnen verkopen en inkopen via desktop of mobiele app.

Klaar voor de start

Waarschijnlijk doet de naam fashionTrade ergens wel een belletje rinkelen. De wholesale in de modesector digitaliseren, dat is in een notendop wat deze Amsterdamse start-up doet. Door zich het afgelopen jaar grotendeels te focussen op het doorontwikkelen van hun platform hebben zij zich klaargestoomd voor de grote opmars in 2018. Met hun plug & play B2B shop verrijkt met functionaliteiten om nieuwe retailers en merken te vinden én de verkoop App die binnenkort gelanceerd wordt, plaveien zij de weg voor de toekomst in fashion wholesale.

Tijden veranderen…

We staan aan de vooravond van een grote verandering in de industrie, neem het afnemende belang van beurzen als teken aan de wand. Deze vinden gemiddeld twee keer per jaar plaats, terwijl merken vaak vier, zes, acht of twaalf keer met een nieuwe collectie komen, soms zelfs het hele jaar door. Die behoefte correspondeert niet meer met het aanbod. In veel gevallen loont het niet meer om overal naartoe te gaan. De B2B wholesale industrie zal daarom de komende jaren in een enorm tempo digitaliseren, verwacht fashionTrade.

Een nieuw tijdperk in de B2B mode industrie is aangebroken

Efficiëntie optimalisatie

Een groot voordeel van digitalisering is efficiëntie optimalisatie van de inkoop- en verkoopprocessen, hetgeen waar fashionTrade zich op focust. Maar hoe draagt hun platform hier aan bij?

Connect
Het platform bouwt volgens Sales Director Robert Viertelhauzen op drie pilaren: connect, trade en grow. “Retailers zijn vaak lang bezig om in contact te komen met de juiste persoon bij een merk”, zegt Viertelhauzen over het connect-gedeelte. FashionTrade verbetert de transparantie in de markt, hierdoor krijgen retailers de juiste merk- en contactinformatie op een presenteerblaadje, legt hij uit. Tevens besparen merken ook veel tijd en kosten, doordat FashionTrade relevante retailer informatie voor hen toegankelijk maakt. Hierdoor hoeven zij bijvoorbeeld veel minder vaak in de auto te stappen om acquisitie te plegen.

Trade
Ook de manier van zakendoen in de modebranche, aldus de pilaar ‘trade’, kan volgens Viertelhauzen simpeler. “De afgelopen dertig jaar is er nauwelijks iets veranderd in de mode. Opmerkelijk, gezien onderzoek uitwijst dat retailers eigenlijk heel iets anders willen. “Gebleken is dat zeventig procent bij voorkeur vooraf onderzoek doet, alvorens iets te kopen. Dat is momenteel bijna niet aan de orde.” Bovendien heeft negentig procent volgens hem de voorkeur om een stuk via selfservice te kunnen doen, een behoefte waarin nog niet wordt voorzien’. “Er is sprake van een mismatch in de mode industrie. Wij kunnen het van beide kanten een stuk werkbaarder en efficiënter maken. In de business-to-consumer mode industrie is digitaal kopen en verkopen niet meer weg te denken. Het wordt tijd dat de business-to-business mode industrie dezelfde stap gaat maken.

Grow
De laatste pilaar in de FashionTrade-strategie is ‘grow’. Met data insights kan fashionTrade een onafhankelijke adviserende rol spelen. “Zo kunnen merken en retailers op basis van data weloverwogen beslissingen maken aangevuld met emoties om zo hun business te laten groeien”.

Glazen bol

Wat voor FashionTrade.com vooropstaat, is ‘de juiste merken en retailers op het juiste moment binnenhalen’. “We willen in elk segment de topmerken en retailers binnen het midden en midden-hoogsegment aansluiten. Samen met hen zullen wij de wholesale mode industrie naar nieuwe hoogtes brengen, waarbij strategische groei en efficiëntie centraal staan, aldus CEO Genevieve Kunst.

Voor meer informatie:
www.fashiontrade.com
[email protected]
[email protected]
020 261 6428