Een performance- en outdoorsok die betaalbaar is én duurzaam
bezig met laden...
Redmax, het eerste Nederlandse sportmerk dat het Oeko-Tex Standard 100-certificaat Appendix 6 behaalde, introduceert als eerste en exclusief in Europa een duurzame performance- en outdoorsokkenlijn. Sokken, waarom? Omdat ook deze markt verduurzaamd moet worden en er ook hier nog behoorlijk wat technische vooruitgang te behalen valt, vinden ze bij Redmax.
Team Redmax nam de ‘missie duurzame performance en outdoor sokken’ op zich. FashionUnited belde met commercieel directeur van Redmax, Ronald Nelemans, over het nieuwe Redmax-project. Duurzame performance- en outdoor-sokken, waarom en waarom nu?
Ronald Nelemans: “Binnen de sport- en moderetail is er één product dat iedereen iedere dag draagt: sokken. Een bestseller-product dat doorgaans niet duurzaam wordt geproduceerd en weinig tot geen techniciteiten bevat. Daar wilden we verandering in brengen. Twee dingen moesten dus beter: ten eerste moest de sok duurzaam worden en ten tweede moest deze unieke, technische functionaliteiten krijgen die een substantiële bijdrage leveren aan het draagcomfort.”
Dat bewerkstelligde het sportmerk als volgt. Voor de ontwikkeling van de outdoor- en performancesokken werd koffie gebruikt. Ronald Nelemans: “We hadden al gezien wat de implementatie van koffiegarens (deze garens bevatten meer dan 70 procent gecarboniseerde koffie) voor sportmode kan betekenen - zowel op duurzaam vlak als op het gebied van ultiem comfort. Koffiegaren heeft van nature een aantal voordelen, die, wanneer tot een sok verwerkt, je niet in een ‘normale sok’ vindt. Zo heeft het een dry cool functie, absorbeert het onaangename (zweet) geurtjes, biedt het UV-bescherming en is het ademend.”
De outdoor- en performancesokken komen in drie verschillende uitvoeringen - de crew, de quarter en de sneaker - en zijn geschikt voor sporten van yoga, running, tennis en fitness tot aan hiking en biking. Toch zegt het merk niet direct de performance-kant te willen benadrukken. Ronald Nelemans: “We willen vooral het duurzame aspect belichten. Redmax heeft zichzelf als doel gesteld om in 2030 een volledig duurzame sportmodecollectie neer te zetten. Op dit moment is 80 procent van onze collectie duurzaam ontwikkeld. De toevoeging van de sokkenlijn is weer een stap richting ons 2030-doel.
Dat de performance- en outdoorsokkencollectie - zeker in de prijscategorie waarin het wordt verkocht - heel wat unieke technische eigenschappen bevat, is natuurlijk ook een zeer belangrijk unique selling point. Ronald Nelemans: “We verbazen ons altijd over het gemak waarmee mensen een ‘reguliere sok’ aantrekken wanneer ze gaan sporten. Een reguliere sok ventileert niet, absorbeert geen (zweet)geuren en is zeker niet altijd even comfortabel. Waarom zou je dit willen als je in dezelfde prijscategorie nu ook een sok kunt kopen die alle functies wel heeft, uiterst comfortabel is en die dan óók nog eens duurzaam is geproduceerd?” Daar sluiten we ons bij aan: een reden vinden wij niet.
Sportmerk Redmax is onderdeel van het sportmodebedrijf FashionPower. Redmax produceert vier dames- en heren, reguliere en plussize collecties per jaar en levert aan zowel diverse convenience kanalen als (sport) Retail. De uniseks performancesokken komen in drie verschillende uitvoeringen - de crew, quarter en sneaker en in de kleuren wit, grijs, navy en zwart en zijn beschikbaar in de maten 31 tot en met 46. De uniseks outdoorsok komt in de crew, in de kleuren grijs/ zwart en zwart/ grijs is beschikbaar van maat 31 tot en met 46. De sokken zijn uitsluitend verkrijgbaar bij Redmax/FashionPower.
Lees meer over Redmax op de merkpagina: fashionunited.com/companies/redmax