Eerste eigen winkel voor Anna Scott
bezig met laden...
Ja, het faillissement van afgelopen zomer was pittig. Leveranciers moesten het vertrouwen in Anna Scott terugkrijgen en retailers wilden zien dat het merk netjes op tijd levert. Liselotte Filippo: "We mogen onszelf gelukkig prijzen met onze loyale, trouwe klanten." Nu is het merk terug: met een nieuw verkoopsysteem, een webshop, een shopconcept én een eerste eigen winkel.
Een ‘pilot store’ noemt de directie van Anna Scott - Liselotte Filippo en Stefan van Schooten - de eerste winkel van het Nederlandse damesmodemerk. De winkel in Hoorn opende onlangs al de deuren als outletvestiging en wordt de komende tijd verbouwd tot een winkel met de nieuwste collecties. Filippo: "Nu ga jij natuurlijk vragen: 'Waarom Hoorn?'." Ze lacht. "Daar was een heel mooie kans voor ons. Ik ben daar bovendien geboren en getogen, dus dat leek ons de ultieme plek om te gaan testen."
Doel van de winkel is vooral uitvogelen wat werkt - welke mode-items, welke manier van presenteren - zodat retailers daarvan kunnen profileren. "Retailen is een vak. Op deze manier kunnen wij daar veel kennis van opdoen," zegt Filippo. "We gaan werken met drie basis kleuren en veel wit staal. De winkel zal er vrouwelijk uitzien, met rondingen, heel speels. We hebben ambities om in 2015 meer winkels te openen, in de Benelux." Van Schooten vult aan: "Op de Modefabriek willen we het shopconcept presenteren aan winkeliers. Afgelopen week hebben we het al aan onze buitenlandse agenten en partners gepresenteerd."
Voor het eerst in de geschiedenis van het merk opent Anna Scott ook een webshop voor consumenten. Een online winkel voor detaillisten was er al. “Geen webshop willen is tegenwoordig net zoals zeggen 'we doen niet aan email',” zegt Van Schooten. “Onze eigen webwinkel is natuurlijk om spullen te verkopen, maar ook om te zien waar winkeliers het over hebben. Het gros van onze klanten heeft een webshop, terwijl we de problematiek daarvan eigenlijk niet kennen. Wat bovendien handig is voor ondernemers: wij regelen nu ook de fotografie.”
Anna Scott focust meer op trends
Marketing manager Annelies Faijdherbe loopt het kantoor van Filippo en Van Schooten binnen. In haar hand heeft ze een stapel papieren: de foto's van de herfst- wintercollectie voor 2015. "Ze zijn net binnen, nog onbewerkt." Filippo: "De beelden zijn geschoten in een oude kerk, het was zo koud!" Faijdherbe: "Het ziet er goed uit hè. De campagne geeft goed de richting aan waar we naartoe willen."
De herfst- wintercollectie is in de typische Anna Scott stijl - casual doch fashionable en met een grappig detail - maar lijkt meer van deze tijd. "We gaan een stap verder in de ontwikkeling," legt Van Schooten uit. "We hebben veel werknemers van het oude Anna Scott meegenomen, inclusief de hoofdontwerper, dus we houden ons eigen handschrift. Maar we moesten ook zorgen voor de noodzakelijke vernieuwing, zodoende is één van de voormalig headdesigners van Supertrash aangetrokken. De collectie zal nu duidelijker op de trends zitten."
Anna Scott heeft vanaf de herfst- en wintercollectie voor 2015 ook een denimlijn. Filippo: "Want jeans zagen we nog te weinig terug in de collecties." Voor de ontwikkeling van de lijn werkte het merk nauw samen met een Turkse producent en product developer. "Denim mag gewoon niet ontbreken in je collectie, maar het is zo'n specifiek product. Het is niet iets dat je er even bij doet, je moet het heel serieus nemen."
Nieuw aan de collectie is verder de manier van ontwerpen. "Er zit een schema achter, dat was voorheen niet zo," legt Van Schooten uit. "Dat betekent dat bij iedere levering alle artikelgroepen vertegenwoordigd moeten zijn, met de juiste aantallen en de juiste prijzen en de juiste kleuropbouw. Dat is een puzzel. Vroeger werden heel veel spullen gemaakt en die werden dan achteraf in die matrix gestopt." Filippo: "Nu wordt het vooral duidelijker voor retailers. Ze komen hier en weten exact wat wanneer in de winkel komt en wat eventueel nog in hun winkel past. Ons doel is om het voor retailers makkelijk te maken. Ze mogen bijvoorbeeld ongelimiteerd stukken omruilen. We gaan ook terug naar één voorordercollectie in plaats van twee en we gaan veel meer werken met flashcollecties, per seizoen, zodat je de laatste trends snel kan meepakken. "
Anna Scott overweegt verkoopkantoor in Duitsland
Op het moment dat het voormalige moederbedrijf van Anna Scott, de United Fashion Group, failliet werd verklaard, was het modemerk te koop in vijftien Europese landen, Canada en Zuid-Afrika. De nieuwe eigenaren willen doorgaan met de internationale koers. Van Schooten: "Nederland is gewoon te klein als je wilt groeien. Als je een interessant product wil bieden tegen een mooie prijs, dan moet je volume kunnen maken."
België is voor Anna Scott een belangrijke markt. Zo worden de verkooppunten bij warenhuis Galeria Inno uitgebreid van vier naar acht shops. Vanaf de wintercollectie voor 2015 heeft Anna Scott een nieuwe, extra agent in Groot-Brittannië. Ook in Duitsland wil het merk groeien. Het agententeam werd onlangs vernieuwd. "We zijn aan het onderzoeken of we daar een verkoopkantoor gaan openen, in het derde kwartaal van dit jaar. Nu hebben we zo'n 450 verkooppunten in Duitsland. We werken onder andere samen met Karstadt en Zalando.”
Modedistributeur Four to Six realiseerde doorstart Anna Scott
"Alles klinkt nu waanzinnig, maar de doorstart was echt wel een uitdaging," zegt Filippo. Nadat de United Fashion Group afgelopen zomer failliet ging, namen Filippo, Van Schooten en modedistributeur Four to Six Anna Scott onder hun hoede.
Van Schooten: "Het belangrijkste is dat je eerlijk bent tegen de mensen waarmee je zaken doet, dat je vertelt wat er is gebeurd en wat er mis ging. Dat was af en toe lastig, want mensen zien je soms als het bedrijf dat failliet is gegaan, in plaats van de ondernemer die het merk nieuw leven in heeft geblazen. Vooral leveranciers moeten je weer gaan vertrouwen, van de cartridge leverancier tot de producent in het Verre Oosten. Vervolgens moet je aan klanten laten zien dat je netjes levert en je je afspraken nakomt. Er waren ook een paar praktische struikelblokken. Bijvoorbeeld dat we spullen verwachtten uit het Azië, maar dat op de pakbon nog het oude adres stond, dus dat duurde allemaal langer." Filippo: "Plus dat het natuurlijk even duurt voor je een nieuw collectie hebt ontwikkeld en die daadwerkelijk op de markt komt." Van Schooten sluit het gesprek af. "Ik weet niet wat makkelijker of moeilijker is: een heel nieuw merk opzetten of een doorstart maken."
Foto’s: Herfst- wintercollectie 2015