Eindoordeel Deense toezichthouder: Kopenhaagse modeweek doet niet aan greenwashing
bezig met laden...
In februari 2025 dienden Tanja Gotthardsen, specialist in greenwashing, en de Deense consumentenorganisatie Tænk een klacht in bij de Deense Consumentenombudsman tegen Copenhagen Fashion Week (CPHFW) en zeven deelnemende Deense modebedrijven: Baum und Pferdgarten, Berner Kühl, Forza Collective, Herskind, OpéraSport, Stine Goya en Won Hundred.
De klacht richt zich op de zogenaamde 'sustainability requirements' van CPHFW, die sinds 2023 gelden voor deelnemers aan het officiële programma. Volgens de klagers zijn die eisen onvoldoende streng en misleidend voor consumenten. Neem het gebruik van termen zoals 'eco-vriendelijk' zonder onderbouwing en het promoten van synthetische stoffen als 'groen' - een inhoudelijk onzinnige term. Nu heeft de ombudsman, die op de naleving van de Deense consumentenwetgeving moet controleren, besloten dat de claim onvoldoende is om verdere juridische stappen te zetten. Er wordt geen zaak gestart.
CPHFW is blij met de beslissing. Directeur Cecilie Thorsmark benadrukte eerder al op LinkedIn dat de sustainability requirements bedoeld zijn als richtlijnen en niet beloven dat de merken op de modeweek daadwerkelijk duurzaam zijn. Tanja Gotthardsen laat het er niet bij zitten. Zij schrijft op háár LinkedIn dat de organisatie van CPHFW niet is vrijgesproken, noch dat hiermee is gezegd dat zij niet aan greenwashing doen. Volgens de aanklagers verspreiden CPHFW en Dansk Mode & Textil nu misleidende informatie over de uitkomst van de zaak. Het belangrijkste, schrijft Gotthardsen, is namelijk het advies dat de Consumentenombudsman in het besluit aan CPHFW geeft:
CPHFW zou beter moeten letten op greenwashing volgens de Deense wet op marketingpraktijken, onder andere omdat CPHFW de deelnemende merken op hun website zelf als “sustainable fashion brands” aanduidt. CPHFW moet ook beter gaan toezien op misleidende marketing richting zakelijke relaties. De Consumentenombudsman sluit ook niet uit dat er misleidende indrukken worden gemaakt - waardoor deelnemende merken op de modeweek soms duurzamer uit de verf komen dan ze daadwerkelijk zijn.
Wat Gotthardsen wél behaagt, is dat de aangeklaagde merken zijn begonnen met het herzien van hun websites en communicatie, zowel naar aanleiding van de klacht als van de punten die de Consumentenombudsman heeft genoemd.
De vroege ophef rondom de zaak laat zien dat transparantie en handhaving van duurzaamheidsclaims in de mode-industrie aan de orde zijn. Zelfs als de Green Claims-wetgeving niet wordt ingevoerd, blijft greenwashing een belangrijk aandachtspunt.