• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Fila lanceert nieuwe, door Astrid Andersen ontworpen premium-lijn

Fila lanceert nieuwe, door Astrid Andersen ontworpen premium-lijn

Door Anne-Sophie Castro

7 jan. 2019

Mode |INTERVIEW

Het logo van Fila is tegenwoordig niet meer uit het straatbeeld weg te denken. Dat doet denken aan de goede oude tijd, in de jaren negentig, toen het merk een boost kreeg dankzij het succes van de Zweedse tennisser Björn Borg. Na de grote comeback op de Milaan Fashion Week afgelopen september, toen het Italiaanse merk het publiek verraste door sportkleding te combineren met vrouwelijke details, kondigde Fila aan een premium-lijn te lanceren.

De collectie, genaamd Fila Fjord, werd ontworpen door de Deense Astrid Andersen en zal worden onthuld tijdens modebeurs Pitti Uomo, die later deze maand plaatsvindt in Florence. De lijn, bestaande uit kleding, outerwear, schoenen, accessoires en tassen, is geïnspireerd op het Scandinavische erfgoed van Andersen en verwijst naar de relatie tussen Scandinavische architectuur en de omliggende, natuurrijke omgeving.

“Fila is één van de meest iconische sportmodemerken ter wereld. Het is een spannende uitdaging om de geschiedenis van het merk te verkennen en het in een nieuw jasje te steken voor een modern publiek,” vertelt de modeontwerpster tegenover FashionUnited. “Ik wist dat ik mijn eigen erfgoed onderdeel wilde laten zijn van Fila’s DNA. Toen ik de nieuwe slogan van het merk, The Measure of Perfection, voor het eerst las, wist ik dat het passend zou zijn om inspiratie te putten uit Scandinavië. Mijn eigen gevoel voor esthetiek is sterk beïnvloed door de sportcultuur, waardoor het voor mij vanzelfsprekend is om Fila binnen een nieuwe omgeving te herinterpreteren.”

Fjord is een woord dat voor mij veel betekenis draagt, omdat ik vlakbij de Vejle Fjord in Denemarken ben opgegroeid en nog steeds woon. Ik wilde dat deze collectie een keerpunt zou markeren in mijn carrière als creatief directeur. Niet alleen door qua materiaalgebruik te verwijzen naar de Scandinavische cultuur, maar ook door het creëren van een tijdloos product dat minder afhankelijk is van trends,” voegt Andersen toe. “Deze lijn laat de producten in principe voor zichzelf spreken.”

We zullen moeten wachten tot Pitti Uomo om te zien waar Andersen het precies over heeft, maar voor nu is één ding zeker: de Fila Fjord sneakers zullen voor verkoop beschikbaar zijn voor 250 tot 300 euro.

De 95e editie van Pitti Uomo vindt plaats van 8 tot en met 13 januari in Florence.

Dit artikel werd eerder gepubliceerd op FashionUnited FR. Vertaling en bewerking vanuit het Engels: Tessa Guntlisbergen.