Giorgio Armani schuift collectie een seizoen door: “Het modesysteem moet vertragen”
bezig met laden...
Giorgio Armani is klaar met het huidige modesysteem en zet een stap in de richting van verandering. De ontwerper schreef vrijdag een open brief aan WWD, waarin hij aankondigt om de verkoopperiode van de Armani-zomercollectie te verlengen tot september. Directe aanleiding voor deze ontwikkeling is volgens de ontwerper de coronacrisis, die een ‘unieke gelegenheid biedt om recht te zetten wat scheef is’.
In de brief uit Armani zijn onvrede over het huidige modesysteem: de overproductie van kleding en het ritme van de commerciële modeseizoenen noemt hij ‘crimineel’ en ‘absurd’. Hij merkt op dat het luxesegment toenemend de richtlijnen van fast fashion is gaan volgen - een versnelde productiecyclus, hogere productievolumes - en dat dat voor een ‘aftakeling van het modesysteem’ heeft gezorgd. Daarnaast, zegt hij, is het “bizar dat er in de winter alleen linnen jurken in de winkels te vinden zijn, en in de zomer jassen van alpacawol (...) wie koopt er nu een kledingstuk om het vervolgens maanden in de kast te laten hangen, in afwachting van het juiste seizoen? Deze mindset is verkeerd”, meent Armani, “en moet veranderen.”
Armani ziet de coronacrisis als een ‘mogelijkheid om te vertragen en alles recht te trekken’. Met zijn eigen bedrijf zet hij alvast een stap in de goede richting. “Na de lockdown zullen onze zomercollecties in de winkels blijven, in elk geval tot het begin van september,” kondigt Armani aan in WWD. “En zo zullen we dat van nu af aan blijven doen.”
Armani eindigt de brief met een vurige oproep aan andere modebedrijven. “Het moet afgelopen zijn met mode als pure communicatie, afgelopen met cruise-shows die over de hele wereld worden gehouden (...) het zijn enorme, maar betekenisloze geldverspillingen”, stelt de ontwerper. Hij pleit voor een herwaardering van ‘authenticiteit’ en ‘de menselijke maat’.
Eens of oneens? Laat het weten via tip@fashionunited.com. Uw reactie kan (in overleg) aan dit artikel worden toegevoegd.
Lezersreacties:
Fantastisch!!! Wij hopen dat alle modemerken Armani zullen volgen. Wij hebben het (systeem, red.) altijd idioot gevonden. Als kleine detaillist begin niks in je uppie. Top initiatief!
Met vriendelijke groet,
Jaap & Chantal Dicou-Pijnappel
Pijnappel Mode
Geweldig, ik ben het hier zeker mee eens. Ik heb ruim twintig jaar een winkel in modeaccessoires. Ik ben voor zomerverkoop tot september. Juli en augustus zijn zomermaanden en er wordt zeker nog goed verkocht als nergens geen solden, fluiter solden of koppelverkoop is (en wordt gecontroleerd). September, de laatste jaren een warme maand, dan soldenmaand. Het restant dat dan kleiner is, heeft zeker nog kans om te verkopen. Idem met de wintersolden.
Ik hoop met jullie mee dat dit gaat gebeuren.
Vriendelijke groeten,
Elly Loenders
Trend modeaccessoires
Pelt
"Wat een welkome uitspraak, helemaal mee eens!
Als klant ben ik het al langer helemaal zat dat kleren bewust zo ontworpen lijken te worden dat je niets van het vorige seizoen nog kan dragen in het nieuw seizoen. Alles gaat elke keer helemaal om: het kleurenpalet, de wijdte en de lengte van broekpijpen, rokken en mouwen, de hele look & feel. Elk seizoen weer.
Armani gebruikt de juiste woorden "crimineel" en "absurd" van dit systeem. We vergaan in milieuproblemen; de mode moet daarin zijn verantwoordelijkheid nemen.".
K. Reijonen
Ik ben het er helemaal mee eens. Al jaren. Wij moeten de zomer collectie solderen terwijl het nog maar pas goed weer is en insgelijks voor de winter.
Hopelijk werkt de ganse modewereld samen en gaan grote winkelketens er geen misbruik van maken door doorlopend kortingen te geven. Ik vrees dat er veel retailers aan onderdoor gaan als deze solden niet op zijn minst een maand of twee worden opgeschoven.
Anouschka Seys
Zo vaak geroepen als fashionista zijnde en wat geweldig dat een groot ontwerper hiermee start. Dat trekt meteen ook recht dat de uitverkoop niet in het begin van het seizoen plaatsvindt. Mark Rutte maakt al een start. Daarnaast moet men de collecties in Nederland aanpassen aan het veranderende klimaat. Geen strenge winters meer dus weg met die dikke jassen die men niet draagt.
Lia Rentrop
L.ia. Consultancy
Helemaal mee eens! Wij streven al enige tijd naar slow fashion, duurzame collecties voor onze klanten WinkelHiers. Voor baby- en kinderkleding is dit zo mogelijk nog belangrijker! De kleding in het verkeerde seizoen verkopen, en dan tussendoor even doen alsof (of toegeven dat?) die plots maar half zoveel waard is? Dat is ook respectloos tegenover de volledige waardeketen en alle mensen die daarin keihard werken, en nu nog eens te horen krijgen dat orders koelbloedig geannuleerd worden…
Met vriendelijke groeten,
Geert Anckaert, CEO, kinderkleding GYMP (Anckaert Confectie NV)
Het modesysteem moet later gaan leveren en opruimen
(...) De verkoop seizoenen worden steeds korter. Goederen te vroeg geleverd. Te duur ingekocht met daarbij te veel voor order merken die na half jaar leveren bijna niks opleveren, en de winkeliers te veel op credit werken van de leverancier.
Met vriendelijke groeten,
My Pashion - Y-conic
Creators of Fashion BV
Wouter Klein
Het is inderdaad een super idee, maar wel de vraag of de sector meegaat in dit verhaal. Herfstcollectie geleverd krijgen in mei of lente begin november is van de pot gerukt. Hopelijk komt het gezond verstand, maar dan moeten de groten ook mee.
Stefaan Vermast
Obelisk Fashion
Ik deel dezelfde mening als Armani. Overproductie, overaanbod, te snelle seizoenen zijn strategieën die geen enkele sector ten goede komen. Als velen hem zouden volgen in ons modesegment zou het voor de klant eerlijker worden, voor de ontwerpers en merken minder tijdsdruk brengen en voor de planeet heel wat beter zijn.
Met vriendelijke groeten van aan zee,
Isabelle Vanhie
Boetiek GUAPA
De Haan
Beeld: Armani