Global Change Award 2018: "We moeten zo snel mogelijk overgaan tot een circulaire economie"
bezig met laden...
Crop-A-Porter is uitgeroepen tot de grote winnaar van de Global Change Award 2018, de jaarlijkse competitie waarin het draait om innovatie die in het leven is geroepen door de H&M Foundation. Het omzetten van landbouwafval tot nieuwe vezels en textiel was de favoriete innovatie van het publiek dit jaar, en de initiatiefnemers winnen een beurs van 300.000 euro, plus deelname aan het accelerator programma van één jaar. Crop-A-Porter, ook wel bekend als Agraloop, streeft ernaar een nieuwe circulaire standaard te introduceren in de modewereld waar het gaat om textielproductie.
De competitie die de H&M Foundation in 2015 oprichtte is één van ‘s werelds grootste voor innovaties die zich in een beginstadium bevinden. Het Global Change Award expert panel trapte de wedstrijd af door vijf winnende startup innovaties te selecteren die volgens hen het potentieel hebben een verschuiving te realiseren van een lineair naar een circulair model in de modewereld. Vervolgens was het aan het publiek om door middel van een online stem te bepalen hoe het beursbedrag van 1 miljoen euro verdeeld zou moeten worden. Dinsdagavond werd tijdens een intieme ceremonie in het stadhuis van Stockholm bekendgemaakt wie de mensen achter de winnende innovaties van dit jaar waren, en hoe het geldbedrag zal worden verdeeld.
Crop-A-Porter wint 300.000 euro tijdens de Global Change Award 2018
Het doel van Crop-A-Porter is om restafval uit de landbouw nieuw leven te geven door het om te zetten in een bruikbaar goed, wat ook meteen extra inkomen voor de boeren inhoudt. Door de overblijfselen van gewassen als bananen, ananassen, hennep, suikerriet en lijnzaad te verzamelen en met een closed-loop technologie te veranderen in biovezels, kan nieuw, duurzaam textiel worden geproduceerd. “De Agraloop zal een nieuwe standaard worden voor natuurlijke vezels door landbouwafval te gebruiken om textiel te maken,” zei Isaac Nichelson, woordvoerder van Crop-A-Porter (Agraloop). “Wat wij willen is de industrie helpen door af te stappen van katoen als de wereldwijde dominante stof. Nu we de Global Change Award hebben gewonnen, kunnen we enorm veel gaan betekenen voor de textiel- en modeindustrie.”
“We kunnen deze belangrijke technologie nu veel sneller op grote schaal gaan inzetten. De beurs kan worden gebruikt om onze technologie te optimaliseren, te investeren in de intellectuele eigendomsrechten en te beginnen met een commerciële productie van Agraloop BioFibre,” voegde Nichelson toe. Behalve Crop-A-Porter waren de andere winnaars Algae Apparel (biovezels en verf maken van algen), Smart Stitch (een oplosbare draad), The Regenerator (een nieuw proces waarbij katoen en polyster van elkaar kunnen worden gescheiden) en Fungi Fashion (een biologisch afbreekbaar textiel gemaakt van mycelium, ook wel bekend als de wortels van paddenstoelen).
De vijf winnende startups werden uitgekozen door een internationaal expert panel, dat in totaal meer dan 2.600 inzendingen uit 151 landen moest beoordelen. Het panel bestond uit Professor Edwin Keh (CEO van het Hong Kong Research Institute of Textiles and Apparel), jonkvrouw Ellen MacArthur (oprichtster van de Ellen MacArthur Foundation), Steven Kolb (bestuursvoorzitter en CEO van de Council of Fashion Designers of America) en Bandana Tewari (redactrice voor Vogue India), die samen innovaties hebben uitgekozen die volgens hen een positieve impact kunnen hebben op de industrie en de planeet.
“We hebben gekeken naar schaalbaarheid, impact - hoeveel levens kan de innovatie veranderen en hoe snel kun je deze keuzes aan mensen bieden”
“Ik bedenk me altijd wat de nieuwe, intelligente materialen zijn die kunnen worden gerecycled en die een positieve impact kunnen hebben - ik beschouwde ook de onbedoelde gevolgen die een innovatie kan hebben, en welke positieve invloed dat weer teweeg zou kunnen brengen,” aldus Lewis Perkins, bestuursvoorzitter van het Cradle to Cradle Products Innovations Institute, toen hij werd gevraagd waar hij naar zocht bij de winnende innovaties. “Ik was alert op innovaties die niet alleen nieuwe, innovatieve materialen voortbrengen maar die ook een oplossing vormen op ons huidige probleem met afval. Voor mij betekent dit dat je twee vliegen in één klap slaat.”
The Regenerator - een nieuw circulair proces waarbij een milieuvriendelijke chemische stof wordt ingezet om katoen en polyester te scheiden zodat beiden kunnen worden hergebruikt - behaalde een tweede plaats in de competitie, en won daarmee een geldbedrag van 250.000 euro. “Het winnen van de Global Change Award is heel waardevol omdat het ons in staat stelt ons proces verder te verbeteren en op te schalen,” zei Lisa Schwarz Bour, woordvoerster voor The Regenerator. “Bovendien stelt het ons als team dat vooral is gericht op technologie in staat toegang te krijgen tot een netwerk van modeprofessionals buiten onze eigen geografische regio, en kunnen we input krijgen van de eindgebruiker.”
De drie overgebleven winnaars - Algae Apparel, Fungi Fashion en Smart Stitch - ontvangen ieder een beurs van 150.000 euro. De eerstgenoemde startup zet algen om in een biologische vezel en verf die tevens goed is voor de huid. Innovatie nummer twee, ook wel bekend als MycoTEX, zet natuurlijk afbreekbare paddenstoelen in om maatkleding te maken. Tot slot heeft Smart Stitch gewonnen met een oplosbare draad die het uit elkaar halen van kleding in het recycleproces makkelijker moet maken. Samen met de eerder genoemde winnaars zullen ze het komende jaar deelnemen aan het acceleration programma, dat het resultaat is van een samenwerking tussen de H&M Foundation, Accenture en het KTH Royal Institute of Technology in Stockholm.
"H&M is een belangrijke speler binnen de modeindustrie. Dat we zo groot zijn, gaat gepaard met een grote verantwoordelijkheid, namelijk het zorgen dat de modeindustrie verandert”
Het accelerator programma biedt de winnaars nieuwe vaardigheden, een netwerk en de kans hun ideeën aan de wereld te laten zien. “Ik feliciteer de vijf winnende teams. Ze hebben laten zien dat innovatie niet gebonden is aan nationale grenzen en in ieders hoofd kan zitten,” zei Karl-Persson, bestuurslid van de H&M Foundation en CEO van H&M Hennes & Mauritz AB. “Deze dag is de start van het eenjarige programma waarvoor de H&M Foundation, Accenture en het KTH Royal Institute of Technology de winnaars zullen ondersteunen om snel vooruitgang te boeken, en waarvoor ze tevens worden meegenomen naar steden als Stockholm, New York en Shanghai waar mode en innovatie centraal staan.”
Naast het aankondigen van de verdeling van de geldprijs van 1 miljoen euro onder de winnaars van de Global Change Award, hebben de H&M Foundation en Accenture een trendrapport gepubliceerd waarin ze op basis van de duizenden ideeën die zijn ingezonden delen wat ze hebben geleerd en welke nieuwe trends er zijn op het gebied van circulaire mode. “Organisaties moeten vandaag de dag een hoger doel hebben, gericht op het identificeren en vervolgens vervullen van een maatschappelijke behoefte,” stelde Jill Standish, leider van Accenture’s Retail Practice. “Het is duidelijk dat, nu technologie en mode samenkomen om duurzame oplossingen te bieden in de industrie, het bedrijfsmodel dat we ‘’fast fashion’’ noemen moet veranderen.”
“De Global Change Award is een belangrijk initiatief dat ons helpt om getalenteerde ondernemers te vinden die vanuit diverse achtergronden baanbrekende ideeën opperen en deze samenvoegen met technologie om zo oplossingen te bieden die een revolutie kunnen betekenen op het gebied van duurzame mode.”
FashionUnited reisde op uitnodiging van de organisatie naar Stockholm.
Dit artikel werd eerder gepubliceerd op FashionUnited.uk. Vertaling en bewerking: May-Anne Oltmans.
Foto’s: winnende innovaties van de Global Change Awards