H&M en Balmain willen 'hastagbeweging' creëren

De 29-jarige hoofdontwerper van Balmain wil tijdens zijn samenwerking met H&M vooral zijn eigen generatie aanspreken. En social media spelen daarin een belangrijke rol. "H&M geeft me de unieke kans om iedereen kennis te laten maken met de wereld van Balmain, mee te laten delen in deze droom en een wereldwijde #HMBalmaination te creëren: een hashtagbeweging die draait om saamhorigheid," zegt Olivier Rousteing in een persbericht.

H&M en Balmain willen 'hastagbeweging' creëren

Net als de ontwerper, benadrukt H&M het belang van social media. “Bij H&M zijn we heel trots op de samenwerking met Balmain, met wie we een interactieve beleving voor iedereen willen creëren," zegt Ann-Sofie Johansson, creatief adviseur bij H&M.

Een slimme zet van de Zweedse modegigant en de creatief directeur van Balmain om te focussen op social media, meent onderzoeksbureau Euromonitor. "De sterke social media campagne en de steun van belangrijke influencers in de industrie, als Kendall Jenner en Jourdan Dunn, zullen er voor zorgen dat de collectie populair wordt bij H&M's millennial consumenten. Bovendien zullen ze hun klantenkring uitbreiden naar de luxe consument. De lancering laat echt de kracht van digitale marketing zien," zegt Bernadette Kissana, kleding- en schoenenresearcher bij Euromonitor, in een verklaring.

H&M en Balmain willen 'hastagbeweging' creëren

Magdalena Kondej, hoofd kleding en schoeisel bij Euromonitor, voegt toe: "Een samenwerking met een ontwerper levert natuurlijk een goede omzet op, maar belangrijker: ook enorme publiciteit. Het zou enorm duur zijn om de hoeveelheid berichtgeving, wereldwijd, in mode media en in mainstream media, te betalen."

H&M's nieuwste gasthoofdredacteur is wonderkind Olivier Rousteing van Balmain

Rousteing - sinds april 2011 aan het hoofd van het Franse modehuis Balmain - wordt gezien als een wonderkind. Toen hij het stokje overnam van Chistophe Decarin - die de laan uit was gestuurd, omdat hij 'vermoeid en depressief' was - was Rousteing slechts 25 jaar oud. Daarvoor was hij al drie jaar verantwoordelijk voor de design studio damesmode bij Balmain. De ontwerper had ook al vijf jaar ervaring bij Roberto Cavalli.

Volgens H&M heeft Rousteing Balmain laten uitgroeien tot een wereldwijd fenomeen in de popcultuur. Zangeres Rihanna is een groot fan van de collecties. En Rousteing liet zijn vriendinnen Kendall Jenner, model en televisiepersoonlijkheid, en Jourdan Dunn, model, de eerste stukken tonen van zijn collectie voor H&M. Ze deden dat op de rode loper van de Billboard Music Awards. H&M meent dat Rousteing een unieke identiteit heeft ontwikkeld voor het modehuis dat in 1945 werd opgericht, met respect voor het haute couture DNA van het merk en met de flair van de showbizz. Johansson: "De mix van de durf van haute couture en de attitude van streetwear is de unieke stijl van Balmain: weelderig en direct, sensueel en energiek. De link met de showbusiness en de muziekwereld voegt een extra verrassingselement toe."

Balmain voor H&M

Olivier Rousteing zal namens Balmain een collectie ontwerpen voor H&M. Het gaat om kleding en accessoires voor zowel vrouwen als mannen. Traditiegetrouw lanceert de Zweedse modeketen de lijn op de eerste donderdag van november. Dit jaar zal de collectie van de gastontwerper verkrijgbaar zijn in 250 winkels wereldwijd en online.

Zwart-wit foto Olivier Rousteing: Karim-Sadli

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN