H&M lanceert drie bruidsjurken met Conscious Collectie 2016
bezig met laden...
De jaarlijkse Conscious Exclusive Collectie van H&M ligt bijna in de winkels. Dit jaar heeft het designteam zich laten inspireren door het archief van Musée des Arts Décoratifs en topstukken uit drie eeuwen haute couture geselecteerd. Voor consumenten die dit jaar in het huwelijksbootje stappen is er goed nieuws: dit jaar zijn er maar liefste drie bruidsjurken opgenomen in de collectie.
De gehele collectie brengt een ode aan de tentoonstelling ’Fashion Forward - 300 years of Fashion’ in het Musée des Arts Décoratifs in Parijs, die niet geheel toevallig op dezelfde dag wordt geopend. “In de Conscious Exclusive Collectie 2016 komen historie en moderniteit samen. De nieuwe collectie, die kunstzinnige, verfijnde elegantie uitstraalt, is een eerbetoon aan de tentoonstelling,” zegt H&M in een persbericht. “Het designteam van H&M is het modearchief van het museum ingedoken om daar de topstukken van drie eeuwen haute couture te selecteren. Het resultaat is een eigentijdse, artistieke collectie die vooruitstrevend, duurzaam en absoluut uniek is.”
De Conscious Exclusive Collectie 2016 ligt op 7 april in de winkels en is in gelimiteerde oplage in ongeveer 180 winkels verkrijgbaar. De prijzen variëren van 19,95 euro tot 499 euro.
H&M’s Conscious collectie 2016 brengt ode aan drie eeuwen haute couture
Voor de duurzame collectie zijn onder meer biologische zijde, biologische hennep, gerecycled linnen en mixen met Tencel® gebruikt. Daar zijn tevens nieuwe innovatieve materialen aan toegevoegd, zoals gerecycled glas en Denimite, een materiaal van gerecycled versleten denim. H&M is het eerste modebedrijf dat Denimite toepast, zegt de modeketen.
"De innovatieve, duurzamere materialen en uitbundige versieringen die voor deze collectie zijn gebruikt, resulteren in een veelzijdige stijl die gelaagdheid, vormen en texturen combineert. De decoratieve accessoires en op art deco geïnspireerde sieraden maken het geheel af", zegt Ann-Sofie Johansson, creatief adviseur bij H&M.
De Conscious Exclusive Collectie 2016 bestaat onder meer uit soepel vallende jurken, artistieke kaftans en gesculpteerde rokken. De ontwerpen hebben een verwijzing naar kunst en historie; een lange baljurk met een diep decolleté heeft een dessin van gedrapeerd marmer. Ook is er een jurk die versierd is met een fragment van ‘La Primavera’ van Botticelli. De korte jurkjes en blouses zijn geïnspireerd op de klassieke schilderskiel. Een opvallende toevoeging aan de collectie van dit jaar zijn de drie trouwjurken. “Een feest van lichte materialen, rijke decoraties en dromerige, gedrapeerde lijnen, speciaal voor de bruid die er fantastisch uit wil zien en tegelijkertijd een duurzame keuze wil maken,” aldus H&M.
Julia Restoin Roitfeld is het gezicht van de Conscious-campagne."Een van mijn favoriete items uit de collectie is de asymmetrische mini-jurk die geïnspireerd is op een schilderij van Gustave Moreau. De combinatie van deze duurzamere stoffen met een oud schilderij vind ik erg mooi. Het is fantastisch dat duurzamere kleding ook geschikt voor de rode loper kan zijn", aldus Restoin Roitfeld.
Hoe duurzaam is H&M nou eigenlijk echt? Is het bedrijf echt zo ‘groen’? FashionUnited zocht het uit. Lees het artikel hier.