H&M zamelde in 2014 13.000 ton kleding in
bezig met laden...
De grootste uitdaging van het moment is volgens H&M dat de modebranche te afhankelijk is van natuurlijke grondstoffen. Dat zegt CEO Karl-Johan Persson in het duurzaamheidsrapport dat de Zweedse modeketen heeft gepubliceerd. Ook over de aanpak van klimaatverandering moet de industrie goed nadenken, meent H&M. "We moeten de manier waarop we mode maken veranderen. Dat is zeker een grote uitdaging, maar ook een geweldige kans."
Kleding recyclen wordt steeds belangrijk voor de Zweedse modeketen. Vorig jaar is meer dan 13.000 ton textiel ingeleverd door consumenten: net zo veel als 65 miljoen T-shirts. Het doel van H&M: aan het einde van het jaar moet de hoeveelheid producten die gemaakt is van gerecyclede vezels met 300 procent zijn gestegen. CEO Persson zegt over het circulaire model: "Hoewel we geen winst maken met de ingezamelde kleding, is het volkomen logisch. We creëren een closed loop, en dat betekent onmiddellijke toegang tot milieuvriendelijke materialen voor nieuwe collecties."
Vorig jaar lanceerde H&M de eerste mode-items die gemaakt zijn van gerecycled katoen. De grondstof kwam van textielafval dat consumenten hadden ingeleverd bij de modeketen. "De producten waren gemaakt met 20 procent gerecycled katoen. Meer is momenteel niet mogelijk, zonder in te leveren op kwaliteit," zegt Persson in het. duurzaamheidsrapport.
Vorige week werd al bekend dat het modeconcern samen met het Franse Kering een samenwerking aangaat met de start-up Worn Again, om nieuwe recyclemethoden te onderzoeken. De technologie van Worn Again, die zich momenteel nog in de ontwikkelingsfase bevindt, maakt het mogelijk om polyester en katoen te scheiden uit oud textiel. Als die uit elkaar zijn gehaald, kunnen de materialen weer worden gesponnen tot nieuwe stof voor kleding.
H&M breidt openbare lijst leveranciers uit
H&M pleit ook voor meer transparantie in de modebranche. Het bedrijf kwam twee jaar geleden als één van de eerste grote modebedrijven van de wereld, met de lijst van fabrieken die aan de onderneming leveren. G-star volgde eind vorig jaar. Het jeansmerk kwam met een 'Manufacuring map, waar iedereen de locaties en details van de fabrieken kan zien. In februari dit jaar maakt Kuyichi bekend waar de producten gemaakt worden.
Inmiddels heeft H&M de lijst met leveranciers uitgebreid. Nu staan ook de belangrijkste bedrijven die de leveranciers voorzien van stoffen en garens zwart op wit. H&M hoopt door een groot deel van de spinnerijen en weverijen bekend te maken, leveranciers te stimuleren hun arbeidsomstandigheden te verbeteren en hun medewerkers een leefbaar loon te betalen.
“Mijn grootvader heeft H&M in 1947 opgericht. Hij sprak vaak over lange termijn plannen. Het draaide voor hem niet alleen om het snel verhogen van de winst, hij wilde naar de consumenten en collega’s kijken en zich goed voelen over het bedrijf, dat het op de juiste manier wordt geleid,” zegt Persson. “Als CEO heb ik een lange termijn visie voor H&M. En net als mijn opa wil ik, op een dag terugkijken op mijn tijd bij H&M, trots voelen over wat we hebben bereikt. Dat we onze klanten een goede prijs kwaliteit verhouding bieden, maar ook dat we een positieve invloed hebben op de wereld.”