• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Hans Boodt Mannequins zet in op Business Intelligence met TCOG

Hans Boodt Mannequins zet in op Business Intelligence met TCOG

PARTNER CONTENT
Door Partner

bezig met laden...

Scroll down to read more

Mode

Er is steeds meer vraag naar custom-made etalagefiguren met een eigen karakter. Het Nederlandse bedrijf Hans Boodt Mannequins speelt in op deze ontwikkeling in en maakt daarbij onder andere gebruik van 3D-printen en VR-technologie. Achter de schermen zet het bedrijf in op Business Intelligence (BI) in samenwerking met TCOG en Hillstar.

Merken als Nike, Tommy Hilfiger en Moncler, warenhuizen, winkelketens en individuele retailers: een breed scala aan modebedrijven doet een beroep op de expertise van Hans Boodt Mannequins. Het Nederlandse bedrijf uit Zwijndrecht ontwerpt, ontwikkelt en produceert hoogwaardige mannequins. Ieder etalagefiguur heeft een eigen karakter, passend bij de merkidentiteit van de opdrachtgever.

Maatwerk en innovatie

Toen Hans Boodt Mannequins zes jaar geleden met TCOG in zee ging was dat wel anders, het bedrijf bevond zich toen nog in de productiefase. Modemerk X kocht duizend identieke etalagepoppen en wilde er wekelijks honderd uitgeleverd krijgen. Nu bestelt datzelfde bedrijf duizend figuren, maar wil er eerst vijf geleverd krijgen. En dan zijn die vijf poppen ook nog eens allemaal verschillend. De week daarop wordt de order net iets aangepast. “Kortom: we leveren geen bulk meer uit, maar zijn steeds meer individueel bezig met maatwerk”, aldus Hans van Meerten, financieel manager bij Hans Boodt Mannequins. Dat zie je onder andere terug op technologisch vlak. “Om onze klanten die grote keuzevrijheid te kunnen bieden maken we steeds meer gebruik van het dynamische aspect van 3D-printen. Ook zetten we VR-technologie in waarmee je virtueel om de figuren heen kunt lopen en ze kunt laten bewegen om zo de ideale pose te creëren.”

Fijne sparringpartners

Al met al investeert Hans Boodt Mannequins voortdurend in het beter, mooier en vooral flexibeler maken van de producten. “Elke dag zijn we bezig met de vraag: kan het niet beter? Ook achter de schermen: want als je beloftes administratief niet kunt waarmaken, hol je hard achteruit”, vervolgt Van Meerten. Daarom is Hans Boodt Mannequins overgeschakeld op Microsoft Dynamics 365, de ERP-software van TCOG. De BI-partner van TCOG, Hillstar, voorzag het bedrijf van Microsoft Power BI. “Hiermee verkrijgen we inzichten die veel verder gaan dan wat tot dusver mogelijk was. TCOG en Hillstar zijn fijne sparringpartners. Doordat zij verschillende type mensen in dienst hebben, met verstand van bedrijfsvoering, denken zij ook uitvoerend mee en vragen door: wat wil je precies zien en waarom? In ons geval willen we de data zo goed mogelijk ontsluiten om klanten optimaal te bedienen met zo min mogelijk administratieve rompslomp.”

Data makkelijk ontsluiten

De afgelopen tijd opende Hans Boodt Mannequins pop-up showrooms in verschillende steden zoals Londen en Madrid. De holding bestaat uit zes BV’s en daarnaast werkt het bedrijf samen met partners in zo’n twintig landen wereldwijd. Van Meerten: “De communicatie met al die partijen is uitdagend, probeer maar eens de juiste data boven water te krijgen. Onze Duitse partner werkt bijvoorbeeld niet met Microsoft Dynamics 365. Gelukkig hebben TCOG en Hillstar een add-on ontwikkeld die ervoor zorgt dat data gemakkelijk ontsloten kan worden, ook door mensen die niet onderlegd zijn in financiële systemen, bijvoorbeeld via Excel. Als we voor al onze partners een licentie nodig zouden hebben voor Microsoft Dynamics 365, zou dat een kostbare aangelegenheid zijn. Nu hoeven zij ons niet meer te bellen als ze willen weten welke openstaande posten aan hun account gelinkt zijn en hebben zij zélf een goed overzicht.”

Tijdwinst en meer controle

Hans Boodt Mannequins werkt nu ruim een half jaar met Microsoft Power BI en ondervindt inmiddels al grote voordelen. Zo is Van Meerten erg blij met de informatievoorziening aan het buitenland. “Dat scheelt ons heel veel tijd. Daarnaast hebben we meer controle over alle data. Onze accountant kan nu gemakkelijk crossvergelijkingen maken over alle informatievelden. Wat voorheen vaak vraagtekens waren, is nu met 200 procent zekerheid accuraat. Daar zijn ook onze aandeelhouders blij mee. Dankzij Power BI kun je data snel en eenvoudig beschikbaar stellen op een manier waarop jij dat wenst. Omdat die data zoveel betrouwbaarder is geworden én makkelijk te ontsluiten kun je er meer mee doen dan ooit tevoren.”

Toekomstplannen

Natuurlijk zijn er ook nog verbeterpunten. Zo werkt de 3D-afdeling van Hans Boodt Mannequins nog niet met Microsoft Dynamics 365. Daar wil Van Meerten wel naartoe, bijvoorbeeld op projectbasis. “Het komt geregeld voor dat we geen producten maar kennis leveren. Denk aan het ontwerpen van 3D-modellen voor een speciale kerstetalage. Het gaat vaak om grote projecten waar veel arbeidsuren in zitten en die goed geregistreerd moeten worden. De 3D-afdeling maakt al gebruik van andere Microsoft-tools, dus het is prettig dat alles goed met elkaar communiceert.” Een andere wens is het automatiseren van het logistieke verdeelproces. Omdat de huidige faciliteiten hier niet geschikt voor zijn wordt er een compleet nieuwe hal opgezet met overzichtelijke stellingen en pick-locaties. “Dat wordt dus het volgende grote project met TCOG en opnieuw een hoofdrol voor Microsoft Dynamics 365. Dit is inmiddels echt de backbone van onze organisatie.”

Ook benieuwd wat BI voor uw bedrijf kan betekenen? Schrijf nu gratis in voor een webinar.

Over TCOG

TCOG, met hoofdkantoren in IJsselstein (NL) en Turnhout (BE) is sinds 2001 actief als Microsoft ERP partner. TCOG realiseert zich als geen ander dat het ultieme samenspel tussen feiten en gevoel doorslaggevend is voor succes. Daarom genereert TCOG échte antwoorden op doelgerichte vraagstukken met ruimte voor gevoel, zodat bedrijven in Fashion, Retail en Industry werkelijk het beste uit hun business kunnen halen. Bij TCOG werken mensen-mensen die er alles aan doen om hun klanten verder te laten groeien met hun ambities. Dit door te denken vanuit het oogpunt van de klant en daar eigen kennis en expertise aan toe te voegen. Meer informatie over TCOG is te vinden op http://www.tcog.nl. Volg TCOG op Twitter via @TCOGtechnology of volg onze Facebookpagina.

Business Intelligence
Hans Boodt Mannequins
Partner Content
TCOG