• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Heilbron junior start onderbroekenmerk Ohio Bear

Heilbron junior start onderbroekenmerk Ohio Bear

Door Yasmine Esser

bezig met laden...

Scroll down to read more

Mode

Zo vader zo zoon. Rob Heilbron jr. volgt zijn vader de ondermodebranche in. Maar in tegenstelling tot zijn oudeheer - Rob Heilbron, de man achter lingeriemerk Sapph - stort de zoon zich op herenondergoed. Samen met twee vrienden richtte hij het merk Ohio Bear op. "We vonden andere boxers gewoon te duur en vaak niet leuk."

Hij had ook nog aan riemen gedacht. Rob Heilbron jr. was zelfs al naar Istanboel gevlogen om te praten met een producent. Via via ontmoette de vierentwintigjarige daar een andere jongen, die T-shirts en sokken maakte. "Toen we het idee kregen voor de boxers, kreeg ik het er warm van. 'Dit is het,' dacht ik."

De drie vrienden vonden het huidige aanbod mannenonderbroeken maar niks. Hun merk moest betaalbaar zijn - 35 euro voor één onderbroek is volgens de mannen echt te veel - en van een goede kwaliteit. Want geen enkele man wil een boxershort dat niet lekker zit of na drie keer wassen als een rokje oogt. "Het is natuurlijk niet goed voor kleding om het vaak te wassen en in de droger te stoppen, maar dat doen we toch. Daarom moet de kwaliteit van onderbroeken goed zijn."

Het mocht allemaal ook wel wat vrolijker. Zo hebben de boxers van Ohio Bear namen als Mr. Cocky, Iron Mike, en Mr. President. In totaal zijn er nu zes stijlen.

Achter de naam, Ohio Bear, schuilt een pikante anekdote. "Ik was op vakantie in Ohio," vertelt Heilbron. "En we waren bezig, in de natuur. Toen kwam er ineens een beer en had ik alleen nog een onderbroek aan." Hij lacht. "Maar een beer staat natuurlijk ook voor sterk zijn en een goede kwaliteit."

Zoon Rob Heilbron richt Ohio Bear op

Hoe hebben de jonge ondernemers het geld bij elkaar gekregen om een merk uit de grond te stampen? "Het viel allemaal wel mee," zegt Heilbron. "De twee andere jongens hebben de website gemaakt, daarom hoefden we alleen geld te steken in de lay-out. Verder moesten we investeren in de onderbroeken zelf, in de doosjes waarin we ze versturen en in de fotoshoot. We hebben alledrie geld ingelegd. In totaal was het een investering van een paar duizend euro."

De mannen probeerden alles goed doch goedkoop te fiksen. Zo wilden de modellen vrijwillig meedoen, omdat ze een portfolio wilden opbouwen. "Dat was mazzel," zegt Heilbron. Vader Heilbron bracht de jonge modeondernemers in contact met fotograaf Jan de Bont, die veel campagnes voor Sapph heeft geschoten. De oprichter van Sapph mocht wel advies geven tijdens de shoot, maar verder had hij geen vinger in de pap, volgens zijn zoon. "Dit is volledig ons idee. Hij heeft alleen, zoals iedere vader zou doen, zijn ervaringen met ons gedeeld."

Ohio Bear biedt abonnement aan

Heilbron en zijn kornuiten willen de onderbroeken ook aanbieden via een abonnement. Want mannen hebben geen zin om naar de stad te gaan, alleen maar voor een onderbroek. Consumenten kunnen in de toekomst zelf gaan aangeven hoe vaak ze nieuwe boxers in hun brievenbus willen. "Dat kan vier per dag of bijvoorbeeld vier per twee maanden." Hoe vaak zou een man een nieuwe onderbroek moeten kopen? Heilbron lacht. "Dat is een goede vraag, Yasmine. Als het een goede onderbroek is gaat 'ie wel jaren mee. Maar je wilt er natuurlijk leuk uitzien voor je vriendin. Dus ik zou zeggen twee nieuwe per twee maanden."

Momenteel zijn de onderbroeken van Ohio Bear in de eigen webshop te koop. De boxers liggen ook bij Felice Home of Brands in de Amsterdamse Pijp en bij Les Deux Frères, een winkel in de Negen Straatjes in Amsterdam. Heilbron hoopt dat het aantal verkooppunten in de toekomst verder uitbreidt. "Dat zou leuk zijn. Maar nu focussen we op het gemak van online bestellen. Consumenten ontvangen kleine pakketjes die door de brievenbus passen, zodat ze niet thuis hoeven te blijven. Over een paar jaar versturen we heel de wereld over."

ohio bear
Rob Heilbron
rob heilbron jr.