Herlancering Mexx: mini collectie en focus op e-commerce

Het was een tijd stil rond Mexx na de overname door de Nederlandse RNF Group, maar het merk is nu terug. Mexx presenteert vandaag de eerste stap van de herlancering, een mini collectie, zo meldt het merk in een persbericht.

Vorig jaar werd Mexx met al haar merkrechten overgenomen door de RNF Group in Drunen. Het was lange tijd onduidelijk wat met Mexx zou gebeuren en steeds meer winkels van het merk kwamen leeg te staan. Op de website pronkte al langere tijd de worden: “Mexx. Relaunch. February 2018”. De herlancering liet iets langer op zich wachten, maar Mexx is nu terug met een mini collectie, zo blijkt uit het persbericht. De collectie bevat items voor mannen, vrouwen en kinderen. Een volledige collectie zal vanaf het lenteseizoen in 2019 beschikbaar zijn en deze zomer verschijnt al een schoenencollectie. Uiteindelijk zal de Mexx collectie een volledige collectie zijn ‘met de integratie van accessoires en tassen, resulterend in een volledig lifestyle productaanbod met een duidelijke Mexx-handtekening en het merk DNA.’ “Met de herlancering heeft Mexx de pijlen gericht op het worden van het leidende merk in het hogere-laag segment, gepositioneerd net onder Massimo Dutti,” aldus het merk. Het prijsniveau van de collectie ligt tussen de 40 euro voor een T-shirt, 65 euro voor een jurk, een overhemd kost rond de 50 euro en een blazer voor 150 euro.

E-commerce hoogste prioriteit voor Mexx na herlancering

De mini collectie zal beschikbaar zijn via Mexx.com en nog bestaande winkels in Griekenland en CIS-landen in het voormalige Sovjet-gebied. In de herfst van dit jaar zal Mexx de eigen retail weer openen in Nederland, Canada, Frankrijk en Oostenrijk. In de lente van 2019 volgen ook België, Duitsland, het Midden-Oosten, de Russische federatie en Egypte. In de lente van 2019 komen er flagshipstores in Parijs, Antwerpen, Amsterdam, Berlijn en Munchen. Mexx meldt eveneens te kijken naar mogelijkheden van eigen retail in India en China voor 2019 en 2020. “Een belangrijk element in de herlancering is het nieuwe, innovatieve, minimalistische en hedendaagse winkelconcept.” Het nieuwe winkelconcept zal niet groter zijn dan 200 vierkante meter per winkel en zal leiden tot een ‘lifestyle box voor gecontroleerde distributie’, aldus Mexx.

Hoewel Mexx de opening van eigen winkels plant, zegt het merk dat de e-commerce een van de hoogste prioriteiten is van Mexx’s distributiestrategie. “Substantiële investeringen zijn gedaan om Mexx’s eigen e-commerce platform te ontwikkelen.” Daarnaast zal Mexx samenwerken met e-tailers Amazon en de Otto Group om e-commerce omzet te stuwen.

Mexx na overname: “Leidend merk in het hogere-laag segment”

“De belangrijkste elementen zijn het opnieuw vangen van het DNA van het merk en de Mexx ontwerp handtekening: Netjes en hedendaags, gefocust op de internationale klantenkring van boven de 25 ” aldus het merk. “Mexx is een authentiek merk met een onderscheidende positionering, een sterk erfgoed en een wereldwijd merkbewust zijn dat ingezet kan worden,” aldus Leo Cantagalli, CEO van Mexx International in het persbericht. “We zijn trots en verheugd om te werken aan de opleving van het merk. We zien enorm veel potentie voor Mexx om een relevante rol te spelen in het modelandschap van nu.”

Beeld: Mexx website